Instrucció 1/2010, de 28 de setembre de 2010, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa Operatiu del Fons Social Europeu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s'aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013

Sección3.- D'altres disposicions
EmisorConselleria de Turisme I Treball
Rango de LeyInstrucció

Instrucció 1/2010, de 28 de setembre de 2010, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa Operatiu del Fons Social Europeu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s'aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013

L'article 56.4 del Reglament (CE) 1083/2006 del Consell, d'11 de juliol de 2006, pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu i al Fons de Cohesió i es deroga el Reglament (CE) 1260/1999, disposa que les normes sobre subvencionabilitat de la despesa s'estableixen a escala nacional. Tot això, sense perjudici de les excepcions i peculiaritats que es recullen respecte del Fons Social Europeu en la reglamentació comunitària.

En desplegament d'aquesta previsió, l'Estat va dictar l'Ordre TIN/2965/2008, de 14 d'octubre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació de 2007-2013, modificada per l'Ordre TIN/788/2009, de 25 de març. Aquesta Ordre disposa, amb caràcter general, quines són les despeses susceptibles de ser cofinançades pel FSE.

En l'àmbit estatal les subvencions es regulen en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En desplegament d'aquesta es va dictar el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el seu Reglament.

Els aspectes relatius a la justificació de les subvencions atorgades per les administracions públiques es troba en l'article 30 de la Llei i en el capítol II del títol II (articles 69 a 82) del Reglament.

En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la normativa que regula les subvencions es troba continguda en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Aquest text no té, fins ara, cap desplegament reglamentari.

En l'àmbit de la formació ocupacional es va dictar el Decret 11/2000, de 4 de novembre, pel qual es regulen els programes de formació professional ocupacional en l'àmbit de les Illes Balears. L'article 66 d'aquest Decret estableix que, havent finalitzar l'actuació, l'entitat executora ha de presentar una memòria econòmica, el contingut de la qual s'ha de regular en l'ordre de desplegament d'aquest Decret.

En compliment d'aquesta previsió, es va dictar l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2001 per la qual es dicten les normes de desplegament del Decret 11/2000. El capítol V, 'Finançament', regula aspectes com ara el cost de l'hora de les actuacions formatives, el cost alumne en el curs, els criteris d'imputació, els costs docents, els costs directes, els costs indirectes i els criteris d'imputació en els contractes programa. Aquesta regulació ha estat en vigor durant molts anys, fet que ha permès adquirir una experiència important en el tema de la justificació de les despeses a càrrec de les subvencions atorgades per la Conselleria de Turisme i Treball.

Mitjançant la Decisió de la Comissió C (2007) 6708, de 17 de desembre de 2007, es va aprovar el Programa Operatiu del Fons Social Europeu de les Illes Balears pel període 2007-2013.

El capítol IV, 'Designació d'autoritats', indica els organismes que intervenen en la gestió, el seguiment i el control. D'acord amb el Reial decret 683/2002, de 13 de juliol, l'Estat espanyol designa com a Autoritat de Gestió la Unitat Administradora del Fons Social Europeu (UAFSE, centre dependent de la Direcció General de l'Economia Social, del Treball Autònom i del Fons Social Europeu de la Secretaria General d'Ocupació del Ministeri de Treball i Immigració).

Pel que fa a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Programa Operatiu estableix que la en aquell moment Direcció General de Polítiques Actives, Ocupació i Formació exerciria les funcions, per delegació de l'Autoritat de Gestió, previstes en les lletres a, b, d, f, i i j de l'article 60 del Reglament (CE) 1083/2006, en qualitat d'organisme intermedi. Amb posterioritat, i d'acord amb la UAFSE, aquestes funcions es varen delegar en la Secretaria General de la Conselleria de Treball i Formació.

L'article 3 del Decret 10/2010, de 9 de març, del president de les Illes Balears, amb la redacció donada pel Decret 27/2010, de 10 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura de les conselleries de l'Administració de la Comunitat, disposa que la Secretaria General de la Conselleria de Turisme i Treball actua com a organisme intermedi del Programa Operatiu del Fons Social Europeu de les Illes Balears 20072013.

L'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions regula la justificació de l'aplicació dels fons percebuts mitjançant les subvencions.

La Instrucció 3/2007 de l'interventor general de la Comunitat Autònoma va establir la forma i el contingut del compte justificatiu de les subvencions que atorga la CAIB.

La normativa que els centres gestors han d'observar a l'hora de revisar les justificacions de les subvencions es àmplia i es troba dispersa en diverses normes (subvencions, contractació, impost de societats, etc.). La normativa autonòmica existent només és aplicable a un cert tipus d'operacions susceptibles de ser cofinançades (accions formatives de formació professional ocupacional) i pròpia de la Conselleria de Turisme i Treball.

L'experiència del període de programació dels fons europeus anterior (2000-2006) ha evidenciat que una part important dels problemes ocasionats en les incidències detectades en les auditories de la Intervenció es deuen a una revisió inadequada o errònia de les justificacions de les subvencions atorgades.

Per tot això, es considera convenient dictar aquesta Instrucció que ha de servir de guia i referència, en primer lloc, a les persones o entitats beneficiàries de les subvencions i, en segon lloc, als organismes que gestionen i atorguen les subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu. Aquesta Instrucció ha de servir per tenir clares les regles de justificació i saber, amb antelació, la documentació que han de presentar uns i revisar els altres.

Es pretén que aquesta Instrucció serveixi per igual a tots els beneficiaris i gestors dels ajuts, independentment de la conselleria que els convoqui. La nomenclatura que s'utilitza parla sempre d'operació o operacions tal com disposa l'Autoritat de Gestió.

D'acord amb això, s'ha optat per copiar la regulació de certs aspectes, com ara el de la subcontractació, que es troba en algun text normatiu per tal que la Instrucció serveixi als distints operadors i no sigui necessari acudir a altres textos i així facilitar al màxim la tasca de recopilació de documentació, presentació i revisió dels justificants aportats.

Per les consideracions exposades, dict la següent Instrucció 1.Aprovar el Manual de justificació de les despeses en les subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013 contingut en l'annex d'aquesta Instrucció.

2.Aquesta Instrucció desplega efectes des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 28 de setembre de 2010

La secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball Montserrat Berini Pérez Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013

  1. Disposicions generals 1. Objecte Aquesta Instrucció té per objecte regular la forma de liquidar i justificar les despeses de les operacions susceptibles de ser cofinançades pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 20072013.

    Aquesta Instrucció regula també els aspectes de la gestió i el seguiment que incideixen en la justificació econòmica de les operacions. En allò no expressament previst en aquesta Instrucció s'ha de complir la normativa d'aplicació i, en especial, la continguda en les resolucions de convocatòries.

    2. Àmbit d'aplicació Aquesta Instrucció és d'aplicació a totes les subvencions que estiguin incloses en els criteris de selecció de les operacions cofinançades i les aprovin les direccions generals que tinguin la condició d'organismes col·laboradors del Programa Operatiu del FSE de les Illes Balears pel període 2007-2013.

    També és d'aplicació a les persones o entitats beneficiàries de les subvencions que s'atorguin amb càrrec al Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013.

    3. Criteris generals de subvencionabilitat 1. Les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu han de correspondre a operacions decidides per la Secretaria General de la Conselleria de Turisme i Treball com a organisme intermedi del Programa Operatiu o bé per les direccions generals que actuen com a organismes col·laboradors, de conformitat amb els criteris fixats pel Comitè de Seguiment.

    2. És subvencionable pel Fons Social Europeu qualsevol despesa abonada efectivament pels beneficiaris en l'execució de les operacions entre l'1 de gener de 2007 i el 31 de desembre de 2015.

    3. No obstant això, en cas que la persona o entitat beneficiària no hagi d'abonar cap despesa en l'execució de l'operació, són subvencionables les despeses pagades efectivament als beneficiaris en operacions executades entre l'1 de gener de 2007 i el 31 de desembre de 2015.

    4. Les contribucions en espècie, les despeses d'amortització, les despeses financeres i legals i els costs indirectes, així com les retribucions i els complements desemborsats per un tercer a favor dels participants en una operació i certificats al beneficiari són subvencionables amb càrrec al Fons Social Europeu si es compleixen els requisits establerts en aquesta Instrucció.

    4. Contribucions en espècie 1. Les contribucions en espècie només poden ser subvencionables amb càrrec al Fons Social Europeu quan...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR