Decret 84/2008, de 25 de juliol, pel qual es crea el Registre d'Empreses Acreditades en el Sector de la Construcció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Treball i Formacio
Rango de LeyDecret

Decret 84/2008, de 25 de juliol, pel qual es crea el Registre d'Empreses Acreditades en el Sector de la Construcció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears L'article 4 de la Llei 32/2006, de 18 d'octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció (BOE núm. 250, de 19 d'octubre) disposa que perquè una empresa pugui intervenir en el procés de subcontractació en el sector de la construcció com a contractista o subcontractista, prèviament s'ha d'inscriure en el Registre d'Empreses Acreditades. Aquest Registre depèn de l'autoritat laboral competent, que és la corresponent al territori de la comunitat autònoma on estigui el domicili social de l'empresa contractista o subcontractista.

L'article 10 del Reial decret 1109/2007, de 24 d'agost, pel qual es desplega la Llei 32/2006, de 18 d'octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció (BOE núm. 204, de 25 d'agost) estableix que les dades que figurin en el registre creat per cada comunitat autònoma s'han d'incorporar en una base de dades la gestió de la qual correspon al Ministeri de Treball i Immigració. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears utilitzarà aquesta base de dades com a suport informàtic del Registre d'Empreses Acreditades creat per mitjà d'aquest Decret.

Amb la creació d'aquest Registre es pretén assolir l'objectiu d'aconseguir una millora en la qualitat de les empreses i del treball en el sector, com a mitjà decisiu en la millora de la salut i la seguretat dels treballadors i de les treballadores. Per tal de garantir la qualitat de les empreses s'exigeix una certa solvència, la disposició d'una organització preventiva adequada i la necessitat de disposar de personal que exerceixi funcions directives amb formació en matèria de prevenció de riscs laborals.

L'article 32.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'execució de la legislació de l'Estat en matèria de treball. Aquesta competència, la té atribuïda la Conselleria de Treball i Formació, d'acord amb el que estableix el Decret 11/2007, d'11 de juliol, del president de les Illes Balears, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 104, de 12 de juliol), modificat pel Decret 14/2007, de 20 de juliol (BOIB núm. 112, de 21 de juliol), pel Decret 20/2007, de 31 de juliol (BOIB núm. 118, de 4 d'agost), pel Decret 37/2007, de 24 d'octubre (BOIB núm.163, d'1 de novembre), pel Decret 14/2008, de 28 de març (BOIB núm. 43, de 29 de març) i pel Decret 16/2008, d'11 d'abril (BOIB núm. 50, de 12 d'abril de 2008).

De conformitat amb tot l'exposat, a proposta de la consellera de Treball i Formació, d'acord amb el dictamen del Consell Econòmic i Social, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 25 de juliol de 2008,

DECRET Article 1

Creació i adscripció del Registre Es crea el Registre d'Empreses Acreditades en el Sector de la Construcció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que s'adscriu a la Direcció General de Salut Laboral de la Conselleria de Treball i Formació.

Article 2

Àmbit d'aplicació 1. En aquest Registre, de caràcter administratiu i públic, s'hi han d'inscriure les empreses amb domicili en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears que s'incloguin en l'àmbit d'aplicació de la Llei 32/2006, de 18 d'octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció, i del Reial decret 1109/2007, de 24 d'agost, pel qual es desplega la Llei 32/2006, de 18 d'octubre.

  1. S'han d'inscriure en aquest Registre les empreses que, en l'àmbit d'aplicació de la Llei 32/2006, de 18 d'octubre, i del Reial decret 1109/2007, de 24 d'agost, desplacin treballadors o treballadores a Espanya la primera prestació de serveis dels quals que hi facin, d'acord amb el que preveu la Llei 45/1999, de 29 de novembre, sobre desplaçament de treballadors en el marc d'una prestació de serveis transnacional (BOE núm. 286, de 30 de novembre), es dugui a terme en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 3

Finalitat i funcions 1. El Registre d'Empreses Acreditades en el Sector de la Construcció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té com a finalitat garantir l'accés a la informació que correspongui sobre les dades de les empreses que s'hi inscriguin.

  1. La Direcció General de Salut Laboral de la Conselleria de Treball i Formació té les funcions següents pel que fa al cas:

  1. Tramitar els procediments relatius a les sol·licituds d'inscripció i renovació, les comunicacions de variació de dades i sol·licituds de cancel·lació, amb el compliment de les formalitats i requisits establerts.

  2. Expedir els certificats sobre les inscripcions registrals existents en qualsevol registre relatives a les empreses contractistes i subcontractistes, a sol·licitud d'aquestes empreses o de qualsevol altra persona física o jurídica, entitat o organisme, públic o privat.

  3. Donar accés públic a les dades que constin en qualsevol dels registres d'empreses acreditades, llevat de les relatives a la intimitat de les persones.

  4. Custodiar i conservar la documentació aportada per les empreses.

  5. Incorporar a la base de dades general creada pel Ministeri de Treball i Immigració les dades identificatives de les empreses inscrites en el Registre i de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud quan la presentació es dugui a terme de manera telemàtica. No obstant això, quan l'empresa aporti la documentació de manera presencial, la incorporació d'aquesta documentació a la base de dades general únicament és obligatòria si ho requereix una autoritat laboral o la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

  6. Mantenir actualitzades les dades de les empreses inscrites en el Registre d'Empreses Acreditades i incorporar-les a la base de dades general.

Article 4

Presentació de sol·licituds 1. La sol·licitud d'inscripció i renovació, les comunicacions de variació de dades, les sol·licituds de cancel·lació o les de certificats s'han d'adreçar al Registre d'Empreses Acreditades en el Sector de la Construcció, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  1. Aquestes actuacions es poden dur a terme de les maneres següents:

  1. Preferentment, de manera electrònica, a través del sistema informàtic de gestió del Registre d'Empreses Acreditades que es troba al web del Ministeri de Treball i Immigració.

  2. De manera presencial a les oficines i als locals dependents de la Conselleria de Treball i Formació.

  3. Per qualsevol de les formes que estableix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre).

Article 5

Contingut de la sol·licitud d'inscripció 1. La sol·licitud d'inscripció ha de tenir el contingut següent:

  1. Nom de l'empresa i, si escau, de la persona que la representi, com també identificació del mitjà preferent o del lloc que s'assenyali als efectes de notificacions.

  2. Domicili.

  3. Número d'identificació fiscal.

  4. Codi de compte de cotització principal de la Seguretat Social.

  5. Activitat de l'empresa, identificada d'acord amb la classificació nacional d'activitats econòmiques.

  6. Signatura de la persona sol·licitant, lloc i data.

    1. A la sol·licitud d'inscripció s'ha d'adjuntar la documentació següent:

  7. Declaració subscrita per l'empresari o empresària o pel seu representant legal relativa al compliment dels requisits que estableixen els apartats 1 i 2.a) de l'article 4 de la Llei 32/2006, de 18 d'octubre.

  8. Documentació que acrediti que l'empresa disposa d'una organització preventiva adequada a la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre), d'acord amb el model que figura en els annexos I i II.

  9. Documentació que acrediti que l'empresa disposa de recursos humans, en l'àmbit directiu i productiu, amb la formació necessària en prevenció de riscs laborals, d'acord amb el model que figura en l'annex III.

  10. Poder de representació, en cas que presenti la sol·licitud una persona diferent de la titular de l'empresa.

Article 6

Procediment d'inscripció 1. Si la sol·licitud reuneix els requisits establerts anteriorment, s'inscriurà l'empresa en el Registre. En aquest cas, s'ha d'assignar a l'empresa una clau individualitzada d'identificació registral única per a cada empresa i per a tot el territori nacional que correspon al número d'inscripció de l'empresa en el Registre d'Empreses Acreditades. Aquesta clau té onze dígits:

  1. Els dos primers dígits identifiquen l'autoritat laboral competent: 04 (d'acord amb l'annex II del Reial decret 1109/2007, de 24 d'agost).

  2. Els dos següents dígits identifiquen l'illa de domicili de l'empresa: 01 si és l'illa de Mallorca; 02 si és l'illa de Menorca, 03 si és l'illa d'Eivissa i 04 si és l'illa de Formentera.

  3. Els darrers set dígits inclouen el número d'ordre d'inscripció assignat a cada empresa.

  1. Si la sol·licitud no inclou les dades i els documents que assenyala l'article 5, la directora general de Salut Laboral requerirà l'empresa interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar als efectes oportuns.

  2. Únicament es pot denegar la inscripció en el Registre si la sol·licitud o la declaració annexa no reuneixen els requisits o no s'hi adjunten els documents que estableix aquest Decret. En aquest cas, la direcció general competent en matèria de salut laboral de la Conselleria de Treball i Formació ha de dictar una resolució denegatòria de la inscripció en el termini de quinze dies des de l'entrada de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR