Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix que el sistema educatiu espanyol s'orientarà, entre altres fins que l'apartat 1 de l'article 2 determina, a la consecució de l'educació en el respecte dels drets i de les llibertats fonamentals i en la igualtat de drets entre homes i dones, com també a una educació en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins els principis democràtics de convivència, així com a la prevenció de conflictes i a la resolució d'aquests. En aquesta Llei orgànica es fa una menció explícita de `l'esforç compartit per l'alumnat, les famílies, els professors, els centres, les administracions, les institucions i el conjunt de la societat' com un dels principis en els quals s'ha d'inspirar el sistema educatiu espanyol.

El Decret 112/2006, de 29 de desembre, de qualitat de la convivència en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, assenyala que `El clima escolar adequat és un element essencial per al bon funcionament dels centres i per a l'èxit acadèmic dels alumnes.' El Decret 57/2005, de 20 de maig, pel qual es creava l'Observatori i el comissionat per a la Convivència Escolar en els Centres Educatius de les Illes Balears, parlava de la necessitat de generar un clima escolar adequat per a la consecució dels objectius pedagògics, eliminar qualsevol tipus de violència en els centres escolars, inculcar els valors necessaris per a la convivència, infondre l'acceptació de les normes socials com un dels principals factors per al desenvolupament de les relacions interpersonals i manifestar actituds que permetin arribar a l'equilibri personal i facilitin els aprenentatges propis i aliens.

La prevenció de situacions de conflicte en l'àmbit escolar s'ha d'abordar no només des d'una perspectiva de prevenció, tipificació, mediació i resolució de conductes disruptives, sinó també des del convenciment que les iniciatives encaminades a reduir el fracàs escolar i a promoure la dinamització d'activitats que potencien hàbits de participació, convivència i socialització dels joves, seran eines fonamentals a l'hora de la prevenció de situacions de conflicte.

Hi ha diversos factors que poden incidir en l'alteració del clima de convivència escolar, com ara els de caràcter social, familiar, psicològic i educatiu.

Dins els factors relacionats amb l'àmbit educatiu, el fracàs escolar és un dels elements que originen situacions de conflicte en l'àmbit escolar. El fracàs escolar sovint implica una situació de desconnexió social i de desconnexió real dels hàbits, procediments i continguts mínims per superar les diferents etapes educatives.

De la mateixa manera, la participació de l'alumnat en activitats de caire socioeducatiu (formatives, culturals, esportives o lúdiques) pot desenvolupar les seves actituds i els seus hàbits socials de participació, convivència i socialització, i fomentar així la seva educació integral, participativa i democràtica a la vegada que es fa servir un temps d'oci per completar la seva formació. Aquesta formació s'entén també com a eina molt profitosa de prevenció de situacions de conflicte.

Per això, a proposta de la consellera d'Educació i Cultura, amb l'informe previ del Consell Escolar de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 25 de gener de 2008,

DECRET Article 1

Creació de l'Institut Es crea...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR