Llei 5/2009 de 17 de juny, de modificació de la llei 10/2000 de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social.

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 5/2009 de 17 de juny, de modificació de la llei 10/2000 de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social.

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI EXPOSICIÓ DE MOTIUS I La reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, duta a terme per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, insisteix en la regulació de les institucions de govern, administració i representació de les Illes Balears, de manera que, d'una banda, es crea el Consell Insular de Formentera i, de l'altra, es reconeix l'exercici de la potestat reglamentària als consells insulars en les competències que els són atribuïdes com a pròpies. Per tant, es crea una nova institució insular i es reconeixen més potestats als governs insulars.

L'article 78 de l'Estatut disposa que el Consell Econòmic i Social és l'òrgan col·legiat de participació, estudi, deliberació, assessorament i proposta en matèria econòmica i social. Així mateix, la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, en determina les funcions, entre les quals es troba la d'emetre dictàmens, amb caràcter preceptiu i no vinculant, en relació amb avantprojectes de llei i amb projectes de disposicions reglamentàries que regulin matèries socioeconòmiques, laborals i d'ocupació.

D'altra banda, la dita llei, quan regula la composició del Consell Econòmic i Social, disposa que entre les persones que són membres del grup III n'hi ha d'haver cinc d'expertes en matèria econòmica i social o mediambiental, tres de les quals han de ser proposades pels consells insulars i dues, pel Govern de les Illes Balears.

Aquestes previsions i reformes que deriven de la vigència de l'Estatut d'Autonomia impliquen un seguit d'efectes: en primer lloc, sobre la relació entre el Consell Econòmic i Social i els consells insulars, atès que la funció consultiva del primer s'ha de desplegar també en relació amb les disposicions reglamentàries en matèria econòmica i social que dictin els consells; en segon lloc, la creació del Consell Insular de Formentera s'ha de fer evident en l'àmbit de la participació en la institució consultiva d'expertes i/o experts representants dels consells insulars.

II Respecte de la primera qüestió, la llei present modifica la Llei 10/2000, de 30 de novembre, en la descripció de l'àmbit funcional del Consell Econòmic i Social, amb la inclusió en l'article 2, com a normes sobre les quals s'ha d'emetre un dictamen preceptiu, de les disposicions reglamentàries que poden dictar els consells insulars quan tinguin contingut socioeconòmic, laboral o ocupacional.

Per fer més precís i clar l'àmbit funcional i material d'actuació del Consell Econòmic i Social, s'aborda un seguit de reformes puntuals de l'article 2 de la llei, que acompanyen i complementen la que s'acaba de descriure.

El precepte a què es fa referència s'ajusta a una redacció que integra la previsió de dictamen respecte dels decrets legislatius que pugui elaborar el Govern de les Illes Balears. Aquesta previsió no estava recollida expressament en l'article legal, però sí que s'havia inclòs en l'article 4.1.a), incís primer, del Reglament d'organització i funcionament del Consell Econòmic i Social, aprovat mitjançant el Decret 128/2001, de 9 de novembre. Per tant, es concorden la disposició legal i la reglamentària.

Es determina amb precisió quins tipus de normes reglamentàries són les que han de ser sotmeses al dictamen preceptiu de la institució consultiva i se n'indica la procedència; és a dir, si són normes que ha elaborat el Govern de les Illes Balears o si procedeixen dels consells insulars.

Finalment, s'aborda una qüestió de gran importància pràctica, tant pel que fa a la determinació de l'àmbit material de funcions del Consell com al procediment de consulta. La llei present acompanya una delimitació de les matèries que es troben en l'àmbit de definició del que es considera `econòmic, social, laboral o d'ocupació', i, així mateix, a través de la tècnica d'establir els supòsits d'excepció, es determinen les normes per a les quals, tot i que puguin tractar matèries compreses en l'àmbit material, no és necessari emetre un dictamen preceptiu atesa la seva importància intrínseca. Per tant, es fixa l'àmbit de la preceptivitat; és a dir, quines normes, per matèria i per importància, han de ser sotmeses obligatòriament al dictamen del Consell Econòmic i Social. Sens dubte, aquesta tècnica de delimitació garantirà el principi de seguretat jurídica i reforçarà la tasca consultiva de la institució.

Quant a la segona qüestió, és a dir, la modificació de la composició del grup III del Ple del Consell Econòmic i Social, respecte del conjunt de persones expertes en matèria econòmica, social o mediambiental, cal dir que resulta lògica i ajustada a la conformació de les institucions de govern de cada illa. El Consell Econòmic i Social és una institució que pertany al ventall d'institucions d'autogovern que tenen un àmbit que aplega tots i cada un dels territoris insulars i no pot desconèixer l'actual realitat institucional. També és lògic que d'aquest conjunt de persones expertes sigui el Govern de les Illes Balears qui, reconeixent aquesta nova realitat institucional, `cedeixi' a favor de la presència dels consells insulars l'actual potestat de designar dues persones expertes i la redueixi a una de sola.

Així mateix, quant a la designació dels membres del Consell Econòmic i Social, s'incorpora una norma per garantir la presència equilibrada d'homes i dones i representants de les quatre illes.

III D'altra banda, s'ha considerat oportú un seguit de modificacions de la

Llei 10/2000, de 30 de novembre, que afecten aspectes de la composició i dels òrgans de la institució, tot i que no tenen la importància de les descrites en els punts anteriors.

La primera modificació persegueix la concordança de les lletres b) i c) de l'article 4 amb l'article 5.1 i 2, pel que fa a la qualificació d'organitzacions empresarials o sindicals més representatives.

En segon lloc, tenint en compte que tant el càrrec de presidenta o president com el de secretària o secretari general tenen la consideració orgànica d'alts càrrecs en virtut del Decret 78/2001, d'1 de juny, de mesures organitzatives transitòries per al desplegament del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, s'ha considerat que, pel principi de legalitat i seguretat jurídica, s'havia d'elevar aquesta consideració a rang legal i s'havia de modificar la Llei 10/2000. Conformement amb aquesta condició, es modifica la Llei de funció pública quant als efectes de la consideració d'alt càrrec de la presidenta o del president i de la secretària o del secretari general.

Totes les modificacions descrites varen fer que el 24 d'octubre de 2007 la Comissió Permanent del Consell Econòmic i Social acordàs impulsar la reforma de la normativa de la institució consultiva per posar-la en concordança amb les previsions de l'Estatut d'Autonomia i, d'acord amb el que estableixen l'article 2.1.a), incís segon, de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, i l'article 4.a), incís segon, del Decret 128/2001, de 9 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Consell Econòmic i Social, el 14 de novembre de 2007 emetés el Dictamen núm. 4/2007, relatiu a les dites modificacions.

Tot i això, i amb independència que les modificacions que inclou aquesta llei tinguin l'origen en la iniciativa de la institució consultiva, en aplicació de l'article 2.1.a), incís segon, de la Llei 10/2000, de 30 de novembre, s'ha emès el corresponent dictamen del Consell Econòmic i Social, en considerar que la llei present afecta substancialment l'organització, les competències i el funcionament de la dita institució.

Article 1

  1. Es modifiquen l'incís primer de l'article 2.1.a), l'incís primer de l'article 2.1.b) i l'article 2.1.c), que passen a tenir la redacció següent:

`a) Primer. Avantprojectes de llei, tret de l'avantprojecte de llei de pressuposts generals, com també projectes de decret legislatiu, de decret del Govern de les Illes Balears i de reglament dels consells insulars, independentment de la denominació que adoptin, sempre que els esmentats avantprojectes i projectes regulin de forma directa i estructural matèries socioeconòmiques, laborals i d'ocupació.' `b) Primer. Projectes d'ordre de les conselleres i dels consellers del Govern de les Illes Balears i de disposicions reglamentàries dels consells insulars, no inclosos en l'apartat a), incís primer, d'aquest article, que regulin matèries socioeconòmiques, laborals i d'ocupació.' `c) Elaborar dictàmens, informes o estudis, a sol·licitud del Govern, dels consells insulars o a iniciativa pròpia, sobre qüestions socials, econòmiques i laborals d'interès per a les Illes Balears, respecte de les matèries previstes en aquest article.' 2. S'afegeix un número 4 a l'article 2, amb el text següent:

`4. A l'efecte de determinar les matèries socioeconòmiqes, laborals i d'ocupació, que composen l'àmbit material de les funcions del Consell Econòmic i Social, s'hi entenen incloses totes aquelles que són pròpies de les organitzacions més representatives dels treballadors i dels empresaris i que afectin, entre d'altres, el desenvolupament regional, l'economia i els sectors productius, la fiscalitat, les relacions laborals i la seguretat i la salut laboral, la responsabilitat, la recerca, l'economia social, l'educació, les competències i la formació professional, la sanitat i el consum, l'habitatge, el medi ambient, l'ordenació territorial, els serveis socials i la família.' 3. S'afegeix un número 5 a l'article 2, amb el text següent:

`5. Queda exclòs el dictamen preceptiu respecte dels avantprojectes de llei, projectes de decret legislatiu i de decret del Govern de les Illes Balears, així com de reglament dels consells insulars, independentment de la denominació que adoptin, que tractin de matèries socioeconòmiques, laborals i d'ocupació en els casos següents:

  1. Quan es tracti de disposicions normatives que no regulin de manera directa i estructural matèries socioeconòmiques, laborals i d'ocupació, sempre que no afectin directament les institucions i els òrgans en els quals s'exerceix el dret a la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.

  2. Quan es tracti de disposicions reglamentàries excloses del tràmit d'audiència per raons que s'han de fer constar al llarg del procés d'elaboració de la norma, per l'òrgan que en faci l'impuls.

  3. Quan suposin la modificació o la reforma puntual, indirecta i no estructural de normes que hagin estat sotmeses a dictamen preceptiu del Consell Econòmic i Social.' Article 2

Es modifica l'incís primer de l'article 3.1, en el sentit següent:

Allà on diu `...lletres a) i b) de l'apartat primer de l'article segon' hi ha de dir `...lletres a), b) i c) de l'apartat 1 de l'article segon'.

Article 3

Es modifica l'article 4, que passa a tenir la redacció següent:

`Article 4

Composició El Consell Econòmic i Social està integrat per un total de trenta-set membres, que han de tenir la condició política de ciutadanes o ciutadans de les Illes Balears, d'acord amb la distribució següent:

  1. El president o la presidenta.

  2. El grup I està integrat per dotze membres en representació de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de la comunitat autònoma.

  3. El grup II està integrat per dotze membres en representació de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de la comunitat autònoma.

  4. El grup III està integrat per dotze membres que es distribueixen de la manera següent:

- Una persona representant del sector agrari.

- Una persona representant del sector pesquer.

- Una persona representant del sector d'economia social.

- Una persona representant de les associacions de persones consumidores i usuàries.

- Una persona representant de la Universitat de les Illes Balears.

- Una persona representant de les organitzacions representatives dels interessos de les entitats locals.

- Una persona representant de les associacions i organitzacions que tinguin com a finalitat principal la protecció del medi ambient.

- Cinc persones expertes en matèria econòmica i social i mediambiental, elegides entre persones amb especial preparació i de prestigi reconegut en l'àmbit corresponent: quatre a proposta dels consells insulars i una a proposta del Govern de les Illes Balears.' Article 4

S'afegeix un nou punt 3 bis a l'article 5, amb la redacció següent:

`3 bis. La designació dels membres del Consell Econòmic i Social ha de reflectir una presència equilibrada de dones i homes i de representants de les quatre illes en cada un dels tres grups.' Article 5

S'afegeix un nou apartat a l'article 10, amb la redacció següent:

`3. La persona titular de la Presidència del Consell Econòmic i Social té la consideració orgànica d'alt càrrec de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.' Article 6

S'afegeix un nou apartat a l'article 12, amb la redacció següent:

`4. La persona titular de la Secretaria General té la consideració orgànica d'alt càrrec de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.'

Article 7

S'afegeix un punt 4 a l'article 17, amb la redacció següent:

`4. L'actuació del Consell Econòmic i Social en matèria de contractació s'ha de regir pels principis de publicitat, concurrència i transparència, i ajustarse a les disposicions de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic, i a la seva normativa de desenvolupament.' Disposició final primera S'afegeix al número 1 de la disposició addicional novena de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, una nova lletra f), amb el text següent:

`f) Presidenta o president o secretària o secretari general del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.' Disposició final segona S'habilita el Govern de les Illes Balears perquè dicti, amb la consulta prèvia al Consell Econòmic i Social, les disposicions reglamentàries i administratives necessàries per desplegar i aplicar aquesta llei.

Disposició final tercera Aquesta llei comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

Palma, desset de juny de dos mil nou.

EL PRESIDENT,

Francesc Antich i Oliver La consellera de Treball i Formació,

Joana M. Barceló Mart

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR