Llei 2/2010, de 7 de juny, del Consell Audiovisual de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 2/2010, de 7 de juny, del Consell Audiovisual de les Illes Balears EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI EXPOSICIÓ DE MOTIUS I El capítol VI del títol IV de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears regula els òrgans de consulta i assessorament de la comunitat autònoma, entre els quals inclou, en l'article 77, el Consell Audiovisual de les Illes Balears.

D'acord amb aquest precepte, el Consell Audiovisual es configura com una entitat pública independent, la missió de la qual és vetllar pel compliment, en els mitjans de comunicació social de titularitat pública, dels principis rectors del model audiovisual, missió en què s'inclouen, en concret, les funcions següents:

promoure les condicions per garantir la informació veraç, objectiva i neutral;

promoure la societat de la informació; garantir l'accés dels grups polítics i socials representatius als mitjans de comunicació social; fomentar el pluralisme lingüístic en els mitjans de comunicació; fer complir els principis que inspiren el model lingüístic de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears; i garantir i afavorir l'accés de les persones amb discapacitat auditiva o visual als mitjans de comunicació social i a les noves tecnologies. El precepte estatutari esmentat també determina el sistema d'elecció del Consell Audiovisual, atribuint el nomenament dels seus membres al Parlament per una majoria reforçada de tres cinquenes parts, i remet a la llei la regulació de la composició i les funcions concretes del Consell.

D'altra banda, l'article 92 de l'Estatut d'Autonomia, inclòs en el títol V, relatiu als mitjans de comunicació social, estableix que correspon al Consell Audiovisual vetllar pel respecte dels drets, les llibertats i els valors constitucionals i estatutaris dels mitjans de comunicació social, en els temes establerts en l'article 77. Aquesta declaració suposa, per tant, una extensió de l'exercici de les funcions previstes en aquest article 77 a tots els mitjans de comunicació, amb el resultat de convertir el Consell Audiovisual no només en òrgan de supervisió del sector audiovisual públic, sinó de tot el sector audiovisual en general pel que fa a la garantia dels drets i valors bàsics que es veuen afectats per l'activitat de comunicació audiovisual.

Les determinacions de l'Estatut d'Autonomia respecte del Consell Audiovisual configuren les línies bàsiques d'aquest òrgan pel que fa a les seves funcions i a la forma d'elecció. Alhora, donen unes directrius prou precises al legislador per fer-ne el desplegament corresponent i regular tots els altres aspectes necessaris per al funcionament del Consell Audiovisual.

II Les previsions de l'Estatut d'Autonomia estan en plena sintonia amb el valor i el significat que actualment tenen les autoritats reguladores audiovisuals en el context europeu i de les legislacions de la majoria dels estats que ens són més propers.

Tot i que a l'Estat espanyol encara no existeix una autoritat reguladora audiovisual d'àmbit general, són diverses les comunitats autònomes que les han creat (Andalusia, Catalunya i Navarra) i la seva implantació es troba molt consolidada en l'àmbit de la Unió Europea. De fet, aquesta implantació es pot considerar actualment com una exigència derivada del dret comunitari, en relació amb la qual l'Estatut balear és plenament coherent.

La creació d'autoritats reguladores dotades d'un estatut d'independència respecte del govern s'ha considerat com un element necessari per tal de protegir de la millor manera possible l'exercici dels drets i de les llibertats inherents a la comunicació audiovisual, garantint que aquests drets no quedin sotmesos a ingerències indegudes i a influències que puguin comprometre i posar en perill el pluralisme.

La creació d'autoritats audiovisuals i l'exigència de la seva independència han estat considerades pel Consell d'Europa, el qual va adoptar la Recomanació de 20 de desembre de 2000, per la qual s'insta els estats membres a crear-les i a dotar-les d'un marc jurídic que els permeti exercir les seves funcions de forma transparent i independent. El mateix Consell d'Europa ha adoptat més recentment (26 de març de 2008) una declaració del Comitè de Ministres en la qual es reitera el contingut de la Recomanació de l'any 2000 i es formulen diversos criteris sobre el contingut de la regulació de les autoritats audiovisuals pel que fa a la necessitat que l'elecció dels membres que les componen sigui fruit d'una decisió parlamentària; a l'establiment d'un règim d'incompatibilitats que impedeixi la influència del poder polític o de les persones o societats que tenen interessos en empreses o organismes del sector audiovisual; i a l'abast que han de tenir les funcions atribuïdes a aquestes autoritats.

A banda d'aquestes recomanacions del Consell d'Europa, s'ha de destacar especialment l'impacte que ha tingut sobre aquesta qüestió la reforma de la Directiva 89/552 del Consell de la Unió Europea, sobre coordinació de les disposicions legals dels estats membres relatives a l'exercici d'activitats de radiodifusió televisiva (televisió sense fronteres). Amb la reforma efectuada amb la Directiva 2007/65 del Parlament Europeu i del Consell, es pot entendre que l'existència d'autoritats audiovisuals independents ha esdevingut un requisit de dret comunitari, ja que, si bé es reconeix als estats membres la llibertat d'escollir les formes que poden tenir els organismes encarregats de vetllar pel compliment de la normativa audiovisual, aquest reconeixement es fa a partir del principi que aquests organismes o autoritats han de ser independents, amb la finalitat de garantir que l'aplicació de la Directiva es faci de forma imparcial i transparent i de fomentar el pluralisme dels mitjans de comunicació (apartat 65 del preàmbul i apartat 27 de la part dispositiva que inclou un article 23 introduït a la directiva reformada).

III El que s'acaba d'exposar determina l'existència d'un doble mandat adreçat al Parlament perquè estableixi i reguli per llei el Consell Audiovisual de les Illes Balears, que deriva de l'Estatut d'Autonomia i del dret comunitari. Aquest mandat incorpora, com és obvi, l'adopció d'un model que garanteixi el principi d'independència d'aquest organisme i que se'l doti d'un perfil institucional coherent amb les característiques i funcions que ha de tenir i desenvolupar un organisme d'aquesta naturalesa.

La Llei del Consell Audiovisual de les Illes Balears crea aquest organisme i el defineix com l'autoritat independent que actua en l'àmbit de la comunicació audiovisual. La llei segueix, doncs, el perfil que determina el marc europeu i de dret comparat en relació amb aquest tipus d'institució, la qual cosa comporta el reconeixement de personalitat jurídica pròpia i l'atribució d'un règim d'autonomia organitzativa i de funcionament (article 2).

D'acord amb el que estableix l'article 77 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, l'àmbit d'actuació preferent del Consell Audiovisual se centra en els mitjans de comunicació de titularitat pública. Tanmateix, cal recordar que l'article 92 del mateix Estatut li atorga un paper important per vetllar pel respecte dels drets i els valors constitucionals i estatutaris sobre el conjunt dels mitjans de comunicació audiovisual, la qual cosa comporta que les seves funcions s'estenguin també als mitjans de titularitat privada. La llei, en els articles 3 i 4, estableix el marc definidor de l'àmbit de funcions del Consell Audiovisual i li dóna el major camp d'actuació possible en funció dels condicionants que imposen la seva naturalesa territorial i les tecnologies de transmissió. En aquest context, l'actuació del Consell Audiovisual queda delimitada per les competències concretes que l'avantprojecte li assigna en el títol III, de manera que el que fins ara era un àmbit d'intervenció administrativa reservada exclusivament al Govern i a l'Administració General, passa a ser compartit amb el Consell d'acord amb el repartiment de tasques que comporta l'atribució de funcions i potestats a favor d'aquest últim.

IV El títol II de la llei conté les determinacions relatives a l'organització i el funcionament del Consell Audiovisual (composició, forma d'elecció, mandat, cessament, estatut personal, organització interna i de funcionament).

El Consell Audiovisual està integrat per nou membres elegits pel Parlament per majoria de tres cinquenes parts, tal com determina l'article 77 de l'Estatut d'Autonomia. Els membres han de ser persones de prestigi reconegut, que ofereixin garanties plenes d'independència. Aquesta independència també es garanteix amb un mandat limitat (sis anys, renovable un sol cop), per unes causes taxades i objectivades de cessament en el càrrec, i per un règim d'incompatibilitats que prohibeix l'exercici de funcions polítiques o el possible conflicte d'interessos en relació amb el sector audiovisual. La llei exclou en qualsevol cas que els membres del Consell Audiovisual puguin quedar sotmesos a cap instrucció o indicació en l'exercici de les seves funcions del Govern, de l'Administració o dels operadors audiovisuals.

Pel que fa a l'organització interna i el funcionament del Consell Audiovisual, el text preveu que actuï normalment en ple (format pel president i els consellers), sens perjudici que es puguin crear comissions i grups de treball.

El règim de funcionament garanteix una periodicitat mensual mínima de reunió del ple i remet a la potestat reglamentària del mateix Consell Audiovisual l'elaboració i l'aprovació del reglament orgànic i de funcionament, en coherència amb el principi d'autonomia organitzativa.

V La creació del Consell Audiovisual de les Illes Balears suposa un impacte notable sobre el sistema de competències administratives que afecten la comunicació audiovisual, ja que implica el canvi de titularitat de bona part d'aquestes (fins ara situades en l'àmbit de l'Administració General) o bé la necessitat d'encabir la intervenció del Consell Audiovisual en els processos de decisió. Com es desprèn de l'àmplia llista de competències establerta en l'article 14 de la llei, l'assignació de funcions és diversa i combina diferents tècniques que van des de l'elaboració d'informes (generals o en procediments específics) o la formulació de propostes i recomanacions, fins a l'adopció de decisions vinculants en relació amb el compliment per part dels operadors de les obligacions derivades de la legislació audiovisual o de les missions de servei públic.

Mereixen una menció especial la potestat sancionadora que el Consell Audiovisual pot exercir per delegació del Govern (article 16) i la potestat normativa que se li atorga per desenvolupar els aspectes necessaris per garantir el compliment de la legislació audiovisual en l'àmbit de les seves competències (article 15).

Atès el caràcter limitat de l'actuació del Consell Audiovisual per raó de la naturalesa autonòmica i territorial que té, cal assenyalar de manera especial que aquesta limitació no pot significar que el Consell sigui aliè a l'activitat audiovisual d'àmbit estatal que, òbviament, també es difon a les Illes Balears. En aquests casos el Consell no pot actuar directament com a autoritat audiovisual, però això no exclou la possibilitat que se li atribueixi la funció d'instar les autoritats competents perquè promoguin les actuacions o mesures adequades davant l'incompliment de la legislació audiovisual.

VI El títol IV de la llei regula els aspectes relatius al règim econòmic i de personal del Consell Audiovisual de les Illes Balears. D'acord amb el principi d'autonomia organitzativa i de funcionament i amb la naturalesa d'organisme independent que té, el seu règim pressupostari ha de garantir que l'elaboració del pressupost tengui origen en el mateix consell i s'inclogui de forma singularitzada en el projecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma. Tot això sens perjudici, com és lògic, que el pressupost s'hagi de regir pel que determina la legislació pressupostària i de finances públiques.

La regulació del Consell Audiovisual en la part econòmica també inclou la determinació del règim patrimonial, al qual s'aplica el règim jurídic general de la legislació del patrimoni, però amb l'especificitat que comporta que les facultats de gestió, administració i, si escau, de disposició de béns i drets del Consell sigui exercida pel mateix organisme. Aquesta especialitat es justifica en el principi d'independència i autonomia sota el qual es crea la institució i que ha de regir també la seva actuació.

La llei estableix les diferents fonts de recursos del Consell Audiovisual, entre les quals cal destacar les assignacions pressupostàries previstes en el pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears i la participació en els cànons i les taxes derivats del títols habilitants dels operadors audiovisuals en la proporció que es determini pel Govern de les Illes Balears.

En l'apartat econòmic cal destacar finalment l'aplicació al Consell Audiovisual del règim d'auditoria per a la fiscalització i el control de la gestió econòmica i els comptes anuals, com també la subjecció de la institució al control econòmic extern de la Sindicatura de Comptes.

Per al desenvolupament de les seves funcions i competències, el Consell Audiovisual ha de disposar del personal necessari. La llei determina que la selecció del personal s'ha de fer pel mateix consell d'acord amb els principis de publicitat, mèrit i capacitat. El personal al servei del Consell es regeix per la legislació laboral, amb el benentès que li és aplicable també la normativa sobre funció pública. Tanmateix, les funcions que impliquin l'exercici de potestats administratives corresponen al personal funcionari. Per tal de flexibilitzar el règim del personal, també es preveu que es pugui incorporar al Consell personal funcionari de l'Administració de la comunitat autònoma i de les administracions locals de les Illes Balears.

VII La configuració del Consell Audiovisual de les Illes Balears com a autoritat independent implica la necessitat d'establir un sistema de relacions institucionals coherent amb aquest principi. En aquest sentit, el títol V de la llei regula aquesta qüestió en uns termes que remarquen de manera especial la independència respecte del Govern, sens perjudici de les relacions de cooperació, i la vinculació que cal establir amb el Parlament, que deriva del procediment parlamentari d'elecció dels membres del Consell i de la necessitat que la institució quedi sotmesa a un control periòdic de la cambra.

Atès que una bona part de les funcions que exerceix el Consell es projecten en relació amb els mitjans de comunicació de titularitat pública, la llei també té present les relacions especials que es donen amb l'ens públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, així com amb la resta de les ràdios i televisions públiques de la nostra comunitat.

La llei també preveu un marc de relacions amb altres autoritats de regulació audiovisual, entitats gestores de serveis públics de comunicació audiovisual i altres administracions, sota els principis de cooperació i col·laboració. Al mateix temps, també cal preveure un suport jurídic perquè el Consell pugui formar part de plataformes associatives d'autoritats reguladores audiovisuals, actuació que és del tot necessària per raó de les seves funcions i que fomenta la normativa comunitària.

VIII Finalment, la llei estableix les mesures necessàries per a la seva implantació (una disposició addicional, una disposició transitòria i dues disposicions finals). Entre aquestes previsions cal assenyalar les mesures transitòries per dur a terme la primera renovació parcial del Consell, l'habilitació al Govern de les Illes Balears per desenvolupar la llei i l'entrada en vigor immediata de la llei.

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS Article 1

Objecte de la llei Aquesta llei té per objecte crear el Consell Audiovisual de les Illes Balears per donar compliment al que estableix l'article 77 de l'Estatut d'Autonomia.

Article 2

Naturalesa jurídica 1. El Consell Audiovisual de les Illes Balears és l'òrgan estatutari que vetlla pel compliment dels principis rectors del model audiovisual en els mitjans de comunicació de la comunitat autònoma i exerceix les altres funcions que li atribueix aquesta llei en l'àmbit de la comunicació audiovisual.

  1. En l'exercici de les seves funcions el Consell Audiovisual actua amb plena independència respecte del Govern, de les administracions públiques i dels operadors audiovisuals.

  2. El Consell Audiovisual té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar. El Consell Audiovisual gaudeix d'autonomia organitzativa, de funcionament i pressupostària, d'acord amb aquesta llei.

Article 3

Àmbit d'actuació 1. El Consell Audiovisual de les Illes Balears exerceix les seves competències en relació amb els mitjans de comunicació audiovisual de titularitat pública d'àmbit autonòmic, insular i local, i els mitjans de titularitat privada d'aquests mateixos àmbits que operen en règim de concessió o llicència.

  1. El Consell Audiovisual també exerceix les seves competències en relació amb els serveis de comunicació audiovisual que utilitzen tecnologies diferents a l'espectre radioelèctric que difonen continguts específicament dirigits al públic de les Illes Balears, pel que fa al compliment de les obligacions establertes en la normativa reguladora dels continguts audiovisuals i de la publicitat, la televenda i el patrocini.

  2. El Consell Audiovisual també vetlla, en la forma que determina aquesta llei, pel compliment dels principis rectors del model audiovisual per part de tots els mitjans de comunicació audiovisual de titularitat pública i de manera especial en els supòsits en què s'efectuïn emissions específiques per a les Illes Balears.

Article 4

Garantia dels principis rectors del model audiovisual 1. El Consell Audiovisual de les Illes Balears té com a missió bàsica la de vetllar pel compliment dels principis rectors del model audiovisual a què es refereix l'article 77 de l'Estatut d'Autonomia, d'acord amb el que estableixen els apartats següents.

  1. En relació amb els mitjans de titularitat pública:

    1. Garantir la informació veraç, objectiva i professional, com també el pluralisme polític i social.

    2. Garantir el compliment de les obligacions de servei públic.

    3. Assegurar el compliment dels principis que inspiren el model lingüístic de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i fomentar el pluralisme lingüístic.

    4. Garantir i afavorir l'accés de les persones amb discapacitat auditiva o visual als mitjans de comunicació social i a les noves tecnologies.

    5. Garantir l'accés dels grups polítics, religiosos, socials, lingüístics i culturals representatius als mitjans de comunicació social.

    6. Promoure la societat de la informació.

  2. En relació amb tots els mitjans de comunicació audiovisual:

    1. Vetllar pel compliment dels drets i deures constitucionals i estatutaris vinculats a la comunicació audiovisual.

    2. Garantir el compliment de les normes sobre la programació i la publicitat.

    3. Vetllar pel compliment de les condicions de les concessions, llicències i altres títols habilitants dels operadors audiovisuals.

    4. Vetllar pel pluralisme polític, religiós, social, lingüístic i cultural en el conjunt del sistema audiovisual de les Illes Balears.

    5. Vetllar pels principis de veracitat i honestedat informatives.

    6. Garantir el compliment de la normativa lingüística, especialment en relació amb la llengua catalana.

Article 5

Règim jurídic 1. El Consell Audiovisual es regeix per les normes de funcionament dels òrgans col·legiats d'acord amb la legislació de règim jurídic de l'Administració pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  1. Els actes administratius del Consell Audiovisual dictats en exercici de les seves competències posen fi a la via administrativa i són susceptibles de recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa.

Article 6

Règim de contractació La contractació del Consell Audiovisual de les Illes Balears es regeix pel que determina la legislació sobre contractació de les administracions públiques.

TÍTOL II ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL AUDIOVISUAL Article 7

Composició El Consell Audiovisual és integrat per nou membres, que han de ser persones de prestigi reconegut i amb experiència professional en l'àmbit audiovisual o en aquells àmbits que tenguin incidència en el sector audiovisual com l'econòmic, el cultural, el social i l'universitari, i que ofereixin garanties plenes d'independència.

Article 8

Elecció 1. Els membres del Consell Audiovisual són elegits pel Parlament per majoria de tres cinquenes parts.

  1. En el moment de l'elecció dels membres del Consell Audiovisual, el Parlament també designa entre ells el membre que ha d'ocupar el càrrec de president del Consell Audiovisual.

Article 9

Mandat 1. El mandat dels membres del Consell Audiovisual és de sis anys comptadors des del seu nomenament. Aquest mandat només pot ser renovat un sol cop.

  1. Les vacants que es puguin produir han de ser cobertes en la forma que preveu l'article anterior. El mandat d'aquest nou membre acaba en la data en què hauria acabat el mandat del membre a qui substitueix.

  2. Un cop acabat el mandat, els membres del Consell Audiovisual que cessin han de continuar en l'exercici de les seves funcions fins a la presa de possessió dels que els han de substituir.

  3. Cada tres anys s'ha de renovar la meitat dels membres del Consell Audiovisual. La durada dels mandats renovats es calcula sempre prenent com a referència la data del primer nomenament del Consell Audiovisual i la data teòrica en què correspon fer la renovació, amb independència, per tant, del moment de la presa de possessió.

  4. El càrrec de president no és renovable.

Article 10

Cessament 1. Els membres del Consell Audiovisual cessen en el càrrec per:

  1. Compliment del termini del mandat, sens perjudici del que preveu l'apartat 3 de l'article anterior.

  2. Renúncia expressa notificada formalment al Consell Audiovisual.

  3. Defunció.

  4. Inhabilitació per exercir càrrecs públics o per condemna ferma per delicte dolós.

    1. Els membres del Consell Audiovisual també cessen per:

  5. Incapacitat permanent per a l'exercici del càrrec.

  6. Incompatibilitat sobrevinguda.

  7. No desenvolupar les seves funcions d'acord amb el que determina la llei.

    1. Les causes del cessament previstes en l'apartat anterior han de ser considerades pel Parlament a instància del Consell Audiovisual, amb la instrucció prèvia d'un expedient i la motivació de la proposta. La decisió del Parlament s'ha d'adoptar per majoria de tres cinquenes parts.

Article 11

Estatut personal 1. Els membres del Consell Audiovisual actuen amb plena independència i neutralitat i no estan sotmesos a cap instrucció o indicació en l'exercici de les seves funcions del Govern, de l'Administració, d'altres institucions o entitats públiques o dels operadors audiovisuals.

  1. Els membres del Consell Audiovisual ajusten la seva actuació als principis de legalitat, objectivitat i bon govern i estan subjectes als deures de diligència, fidelitat, lleialtat, secret i responsabilitat en l'exercici de les seves funcions.

  2. L'exercici del càrrec de membre del Consell Audiovisual és incompatible amb la condició de membre del Parlament o del Govern, amb l'exercici de qualsevol càrrec d'elecció o designació polítiques i amb l'exercici de funcions de direcció o executives en partits polítics, organitzacions sindicals o empresarials.

  3. Els membres del Consell Audiovisual no poden tenir interessos directes ni indirectes en empreses audiovisuals i tampoc no poden tenir cap mena de prestació de serveis o relació laboral en actiu amb televisions o ràdios públiques o privades.

  4. El president del Consell Audiovisual té dedicació exclusiva i la condició d'alt càrrec als efectes que determina la Llei d'incompatibilitats de les Illes Balears.

  5. En el supòsit de l'apartat anterior, el règim d'incompatibilitats previst en l'apartat 4 s'estén també a les empreses de cinema, vídeo, premsa, publicitat, informàtica, telecomunicacions i serveis de la societat de la informació i comporta també que durant l'any següent a la data de cessament el titular del càrrec hagi de mantenir la situació d'incompatibilitat que preveu aquesta llei amb l'excepció de la docència.

  6. Si un membre electe del Consell Audiovisual es troba en algun dels supòsits d'incompatibilitat especificats en aquest article, disposarà d'un termini de dos mesos per adequar la seva situació al que estableix aquesta llei.

  7. Els membres del Consell Audiovisual tenen dret a percebre les dietes per assistència a les reunions i altres despeses reemborsables d'acord i dins els límits que estableix la normativa aplicable en aquesta matèria. S'exceptua d'aquest règim el president del Consell Audiovisual d'acord amb el que estableix l'apartat 5.

Article 12

Organització interna del Consell Audiovisual 1. L'òrgan de govern i de decisió del Consell Audiovisual de les Illes Balears és el ple del Consell, format pel president i els consellers.

  1. El president té la representació legal del Consell Audiovisual i té les facultats de convocar i presidir les reunions del Consell Audiovisual i fixar-ne l'ordre del dia. També exerceix el vot de qualitat per dirimir els empats que es puguin produir en les sessions del ple d'acord amb el que disposa l'article 13.5 d'aquesta llei.

  2. El Consell Audiovisual pot crear comissions i grups de treball, de caràcter permanent o específic, per a l'estudi preliminar i la formulació de propostes en relació amb les qüestions que han de ser debatudes en el ple.

  3. El Consell Audiovisual ha de nomenar entre els seus membres un conseller vicepresident per majoria dels seus membres. El conseller vicepresident substitueix el president en cas de vacant, absència o impossibilitat d'exercici del càrrec.

  4. El Consell Audiovisual pot delegar en les comissions permanents funcions resolutòries relatives a les seves competències. La delegació requereix l'aprovació per majoria de dos terços del ple.

Article 13

Règim de funcionament 1. El ple del Consell Audiovisual es reuneix en sessió ordinària un cop al mes i en sessió extraordinària quan ho determini el president o quan ho demani un nombre de consellers igual o superior a quatre. En aquest darrer cas, la proposta de convocatòria haurà d'incloure una proposta d'ordre del dia dels assumptes que s'han de tractar.

  1. Els acords del Consell Audiovisual s'adopten per majoria dels membres assistents, sempre que hi siguin presents, com a mínim, la meitat més un dels membres que integren el ple, la comissió o el grup de treball. Tanmateix, s'adopten per majoria absoluta els acords del Consell Audiovisual a què es refereixen l'apartat 4 d'aquest article i els articles 10.3 i 12.4 d'aquesta llei.

  2. El Consell Audiovisual té un secretari, no conseller, llicenciat en dret, que ha d'aixecar acta de les reunions del Consell, certificar-ne els acords i assessorar-lo jurídicament. El secretari assisteix a les reunions del ple amb veu i sense vot i és designat i cessat pel ple a proposta del president.

  3. El Consell Audiovisual ha d'elaborar i aprovar un reglament orgànic i de funcionament. L'aprovació i la modificació d'aquest reglament requereixen l'informe previ del Consell Consultiu i la majoria absoluta dels membres del Consell Audiovisual.

  4. En cas de produir-se empat en les votacions del ple del Consell, l'assumpte o els assumptes quedaran damunt la taula per ser tractats en una nova reunió, que quedarà automàticament convocada transcorregudes 48 hores i amb un ordre del dia integrat únicament pels assumptes que haguessin pogut quedar damunt la taula en la sessió anterior. De persistir l'empat, el president podrà fer ús del vot de qualitat d'acord amb l'article 12.2 d'aquesta llei.

TÍTOL III COMPETÈNCIES DEL CONSELL AUDIOVISUAL Article 14

Competències El Consell Audiovisual de les Illes Balears té les competències següents:

  1. Elaborar informes i formular propostes i recomanacions en relació amb el compliment dels principis rectors del model audiovisual de les Illes Balears a què es refereix l'article 3 d'aquesta llei.

  2. Vetllar pel compliment de les obligacions dels operadors de serveis de comunicació audiovisual.

  3. Portar un registre d'operadors de serveis de comunicació audiovisual.

  4. Requerir informació i demanar la compareixença dels operadors de serveis de comunicació audiovisual, als efectes del que preveu l'anterior lletra b.

  5. Establir convenis amb els operadors de serveis audiovisuals per tal d'exercir funcions arbitrals o de mediació en el marc d'acords d'autoregulació o coregulació.

  6. Emetre informe previ en relació amb els avantprojectes de llei i els projectes de disposicions de caràcter general que afectin el sector audiovisual.

  7. Elaborar informes i dictàmens sobre el sector audiovisual, a iniciativa pròpia o a instància del Parlament o del Govern.

  8. Elaborar informes amb periodicitat anual sobre el compliment del pluralisme per part dels mitjans de comunicació audiovisuals.

  9. Informar amb caràcter previ sobre les propostes de plecs de condicions formulades pel Govern relatives a convocatòries de concursos per atorgar títols habilitants de comunicació audiovisual.

  10. Informar amb caràcter preceptiu sobre les propostes presentades en els concursos d'atorgament de títols habilitants de comunicació audiovisual, com també sobre la petició de la seva renovació.

  11. Emetre informe previ en els expedients de modificació del capital social o relatius a altres negocis jurídics que afectin la propietat o el control dels mitjans de comunicació, d'acord amb el que preveu la legislació audiovisual.

  12. Emetre informe previ en els expedients de transmissió o revocació dels títols habilitants.

  13. Vetllar, amb caràcter general, pel compliment de la normativa sobre continguts audiovisuals i sobre publicitat, televenda i patrocini i de manera especial sobre el compliment i l'observança de les normes sobre protecció dels infants i adolescents.

  14. Crear i gestionar un servei de defensa de l'audiència als efectes de tramitar les queixes que puguin presentar els usuaris dels serveis de comunicació audiovisual.

  15. Vetllar pel compliment de la normativa de la Unió Europea, especialment en els àmbits relatius a la televisió sense fronteres, i de la normativa continguda en els tractats internacionals relativa als mitjans de comunicació audiovisual.

  16. Garantir el compliment de les missions de servei públic encarregades als mitjans audiovisuals de titularitat pública i especialment les que determini el contracte programa establert entre el Govern i l'ens públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

  17. Instar les altres autoritats reguladores o les administracions públiques amb competències sobre mitjans de comunicació audiovisual i, si escau, el Ministeri Fiscal, a promoure l'adopció de les mesures adequades davant l'incompliment de la legislació audiovisual, respecte de les emissions que es difonguin a les Illes Balears que no restin subjectes a l'autoritat del Consell Audiovisual.

  18. Incoar i resoldre els corresponents procediments sancionadors per infracció de la normativa de comunicació audiovisual i publicitat, d'acord amb el que preveu l'article 15 següent.

  19. Adoptar, en el marc de les seves atribucions, mesures per corregir els efectes perniciosos que es puguin derivar de l'emissió de continguts que atemptin contra la dignitat humana i el principi d'igualtat, especialment quan aquests missatges siguin difosos en horaris d'audiència infantil o juvenil.

  20. Les altres que li atribueixi la llei.

Article 15

Instruccions 1. El Consell Audiovisual, en l'àmbit de les seves competències, pot elaborar instruccions i recomanacions adreçades als operadors audiovisuals en relació amb el compliment de les obligacions establertes per la legislació sobre comunicació audiovisual.

  1. Aquestes instruccions i recomanacions s'han d'ajustar sempre al que determinin les lleis i els reglaments.

Article 16

Potestat sancionadora 1. El Consell Audiovisual pot exercir, per delegació del Govern, la potestat sancionadora en matèria d'infraccions dels continguts audiovisuals i de publicitat.

  1. La delegació de la potestat sancionadora requereix un decret del Govern, en el qual s'han d'especificar l'abast i les condicions de la delegació.

El decret de delegació també ha de determinar, si escau, si inclou l'adopció de mesures de caràcter provisional que assegurin l'eficàcia de la resolució final que pugui recaure.

Article 17

Informe anual 1. El Consell Audiovisual ha d'elaborar anualment un informe sobre la situació de la comunicació audiovisual a les Illes Balears. Aquest informe pot incloure les propostes i els suggeriments que el Consell Audiovisual consideri adequats.

  1. L'informe anual ha de ser lliurat al Parlament i al Govern i ha de ser presentat davant la comissió parlamentària corresponent.

  2. L'informe anual sobre la situació de la comunicació audiovisual té caràcter públic.

    TÍTOL IV RÈGIM ECONÒMIC I DE PERSONAL Article 18

    Pressupost 1. El Consell Audiovisual ha d'elaborar i aprovar l'avantprojecte de pressupost anual, el qual s'ha de trametre al Govern perquè s'integri, amb la deguda singularització, en el projecte de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  3. L'avantprojecte de pressupost del Consell Audiovisual ha d'anar acompanyat d'una memòria explicativa del seu contingut.

  4. El pressupost del Consell Audiovisual es regeix pel que determina la legislació pressupostària i de finances públiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 19

Patrimoni 1. El Consell Audiovisual disposa d'un patrimoni propi per a l'exercici de les seves funcions.

  1. El règim jurídic aplicable al patrimoni del Consell Audiovisual és el que determina la legislació de patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. En virtut de la seva condició d'autoritat independent, correspon al ple del Consell Audiovisual l'exercici de les facultats de gestió, administració i, si escau, disposició, en relació amb els béns i drets que integren el seu patrimoni.

Article 20

Recursos econòmics 1. El Consell Audiovisual disposa dels recursos econòmics següents:

  1. Les assignacions pressupostàries establertes per al seu finançament en el pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. Les contraprestacions derivades dels convenis signats pel Consell Audiovisual amb els operadors de comunicació.

  3. La participació en els cànons i les taxes derivats dels títols habilitants dels operadors audiovisuals, en la proporció que es determini pel Govern.

  4. Els ingressos de dret públic i de dret privat que li puguin correspondre d'acord amb la llei.

  1. El Consell Audiovisual gaudeix del tractament fiscal que la legislació reconeix a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 21

Comptabilitat i auditoria 1. Els comptes del Consell Audiovisual es regeixen pels principis i les normes sobre comptabilitat que li són aplicables d'acord amb la seva naturalesa jurídica pública.

  1. La gestió econòmica i els comptes anuals del Consell Audiovisual són fiscalitzats en règim d'auditoria d'acord amb el que estableix la legislació pressupostària i de finances públiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 22

Control de la Sindicatura de Comptes Correspon a la Sindicatura de Comptes el control extern de la gestió econòmica i pressupostària del Consell Audiovisual, sens perjudici de les competències que corresponen al Tribunal de Comptes.

Article 23

Règim del personal al servei del Consell Audiovisual 1. El Consell Audiovisual ha de disposar del personal necessari per al seu funcionament.

  1. El personal del Consell Audiovisual pot ser:

    1. Personal laboral propi.

    2. Personal funcionari que s'hi incorpori per qualsevol procediment de provisió o d'ocupació de llocs de feina, d'acord amb la normativa de funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. El personal laboral es regeix, a més de per les disposicions contingudes en l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin d'aplicació, per la resta de les normes laborals i convencionals aplicables.

  3. El personal funcionari es regeix per la normativa de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Les funcions que impliquen l'exercici de potestats administratives corresponen al personal funcionari.

  4. Correspon al ple del Consell Audiovisual l'aprovació de la relació de llocs de feina del personal al servei de la institució, en el marc de les previsions pressupostàries. La relació de llocs de feina s'ha de publicar.

  5. El president del Consell Audiovisual exerceix la direcció superior del personal al servei de la institució i convoca els procediments de selecció del personal laboral propi i de provisió del personal.

    TÍTOL V RELACIONS INSTITUCIONALS Article 24

    Relacions amb el Parlament 1. El Consell Audiovisual es relaciona amb el Parlament d'acord amb el que estableix el Reglament de la cambra.

  6. El president i els membres del Consell Audiovisual s'han de sotmetre al control periòdic del Parlament, en els termes establerts en el Reglament de la cambra. Així mateix, el Consell Audiovisual ha de facilitar al Parlament la informació que aquest requereixi sobre les activitats relacionades amb l'exercici de les seves funcions.

  7. El Parlament pot demanar al Consell Audiovisual l'elaboració d'estudis i propostes sobre l'àmbit de la comunicació audiovisual.

Article 25

Relacions amb el Govern 1. El Consell Audiovisual es relaciona amb el Govern de les Illes Balears mitjançant el president del Govern.

  1. El Govern i l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears han de prestar la col·laboració i el suport necessaris al Consell Audiovisual per tal de facilitar el compliment de les seves funcions i l'execució dels seus acords.

Article 26

Relacions amb l'ens públic de Radiotelevisió de les Illes Balears El Consell Audiovisual exerceix les funcions de control de l'ens públic de Radiotelevisió de les Illes Balears i dels altres ens de radiotelevisió públics insulars, d'acord amb el que preveuen la llei reguladora de l'ens i aquesta llei.

Article 27

Col·laboració amb altres institucions 1. El Consell Audiovisual pot establir acords de cooperació i col·laboració amb altres autoritats de regulació audiovisual, entitats gestores del servei públic de comunicació audiovisual i amb altres administracions, entitats i institucions.

  1. El Consell Audiovisual pot ser membre d'associacions d'autoritats reguladores audiovisuals i participar en activitats internacionals sobre comunicació audiovisual, especialment en relació amb el desenvolupament i l'aplicació de la normativa comunitària del sector audiovisual.

    DISPOSICIÓ ADDICIONAL Disposició addicional única Normativa aplicable al personal del Consell Audiovisual El personal al servei del Consell Audiovisual queda inclòs en l'article 3.2 i en la disposició addicional segona de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA Disposició transitòria única Renovació parcial del primer Consell Audiovisual 1. Als efectes que preveu l'apartat 4 de l'article 9 d'aquesta llei, en la primera reunió del Consell Audiovisual es determinarà per sorteig quins dels seus membres han de cessar un cop transcorregut el termini de tres anys des del seu nomenament.

  2. Aquests membres veuran reduït el seu mandat inicial previst, però podran ser objecte de renovació per a un nou mandat.

    DISPOSICIONS FINALS Disposició final primera Desenvolupament reglamentari S'autoritza el Govern de les Illes Balears per dictar les disposicions necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta llei. Aquestes disposicions han de respectar, en tot cas, l'àmbit d'autonomia que els articles 2, 12 i 13 d'aquesta llei reconeixen al Consell Audiovisual.

    Disposició final segona Entrada en vigor Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, dos de juny de dos mil deu EL PRESIDENT,

    Francesc Antich Oliver El Conseller de Presidencia Albert Moragues Gomila

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR