Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració
Rango de LeyDecret

Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional Preàmbul La cooperació per al desenvolupament comprèn tot un conjunt d'estratègies, recursos i actuacions que la comunitat internacional fa servir per contribuir a millorar les condicions de vida de la població dels països del Sud. Es tracta, per tant, d'accions solidàries amb altres països que tenen dificultats importants per obtenir un benestar social i ambiental òptim dels seus habitants, i que alhora permeten, en una doble direcció, l'intercanvi i la relació entre tots els pobles del món.

La Llei balear 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament, té per objecte regular el règim jurídic de la política de cooperació per al desenvolupament de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que s'entén com el conjunt d'actuacions, iniciatives, capacitats i recursos que aquesta Administració posa al servei dels pobles més desfavorits, amb la finalitat de contribuir a l'eradicació de la pobresa, al progrés humà, econòmic i social, i a la defensa dels drets fonamentals de les persones.

Respectant els principis, els objectius i les prioritats de la política espanyola que estableix la Llei 23/1998, 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, la Llei 9/2005 s'aplica a l'activitat de cooperació al desenvolupament que fa, dins o fora del territori de les Illes Balears, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per si mateixa o en col·laboració amb altres institucions i entitats, públiques o privades. Aquesta activitat inclou les actuacions directament orientades a produir un desenvolupament sostenible i equitatiu en els països beneficiaris, i les dirigides a augmentar el grau de compromís dels ciutadans i les ciutadanes de les Illes Balears per a la solidaritat internacional.

En l'execució de l'ajuda al desenvolupament participen una gran diversitat d'agents, tant nacionals com estrangers, públics i privats. Com a denominadors comuns de tots hi ha l'àmbit d'intervenció, la naturalesa de les accions i els objectius de desenvolupament de les seves intervencions, i també són comunes les dificultats que troben a l'hora d'aplicar la normativa actual en matèria de subvencions i ajudes públiques.

La cooperació internacional presenta diferents formes d'intervenció pública, tant per raó de l'objecte de l'activitat com per la naturalesa dels destinataris dels fons públics. Cada modalitat tècnica d'actuació revela singularitats jurídiques, si bé totes les subvencions i les ajudes que s'atorguen en el marc de l'acció internacional estan dirigides pels mateixos principis i regles motrius. Per això, atenent aquesta unitat d'acció política que impulsa el conjunt de la cooperació internacional, aquest Decret presenta una regulació general de les diferents vies d'ajuda.

L'article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que per decret del Consell de Govern s'han d'aprovar les normes especials reguladores de les ajudes a l'exterior. Aquesta regulació pot contenir excepcions justificades als principis de publicitat i concurrència, com també regles especials en relació amb el pagament, la justificació, la comprovació i el control de l'aplicació dels fons, el reintegrament i el règim d'infraccions i sancions, en la mesura que les subvencions es fonamentin en l'activitat de projecció institucional i de cooperació a l'exterior del Govern de les Illes Balears i la naturalesa dels projectes o les característiques dels destinataris així ho requereixin.

D'altra banda, la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005 estableix que el Govern, mitjançant decret, pot exceptuar els principis de publicitat o concurrència o altres aspectes del règim de gestió, pagament, control, reintegrament o sancions, en els procediments de concessió de subvencions amb càrrec als crèdits de la cooperació per al desenvolupament en la mesura que desenvolupin la política de projecció institucional de la Comunitat Autònoma en l'àmbit de la solidaritat internacional o siguin incompatibles amb la naturalesa de les subvencions o amb els seus destinataris.

De conformitat amb aquestes habilitacions, aquest desplegament reglamentari respon a l'objectiu d'adaptar la legislació en matèria de subvencions i ajudes a la naturalesa i a les peculiaritats de les ajudes en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració, d'acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern de dia 12 de novembre de 2010,

DECRET Capítol I Disposicions generals Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte establir les normes especials de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional, d'acord amb el que disposen l'article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la disposició addicional sisena de la Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament.

Article 2

Àmbit d'aplicació La regulació continguda en aquest Decret és aplicable als procediments de concessió d'ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a les entitats públiques que en depenen. Aquest Decret regula dues categories d'ajudes emmarcades en el camp de la cooperació internacional:

  1. Subvencions i ajudes de cooperació internacional concedides unilateralment en desenvolupament de la política de projecció institucional de la Comunitat Autònoma en l'àmbit de la solidaritat internacional, que tenguin per objecte el desenvolupament social, econòmic, educatiu, cultural, científic, tècnic, sanitari i ambiental dels països en desenvolupament i, en general, totes les activitats que coadjuvin a la solidaritat internacional.

    Les subvencions i les ajudes es concedeixen per finançar, totalment o parcialment, programes, projectes o activitats de cooperació internacional, incloent-hi les emergències de caràcter urgent i immediat i l'acció humanitària, com també les que s'articulin a través de nous instruments de cooperació.

  2. Subvencions i ajudes de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional sotmeses als principis de publicitat i concurrència competitiva.

    Es consideren actuacions en matèria de cooperació internacional per al desenvolupament:

    1r. Les que es duguin a terme en països receptors d'ajuda al desenvolupament relatives, entre d'altres, a acció humanitària i emergències, cooperació per al desenvolupament, accions vinculades al codesenvolupament, i formació de cooperants, col·laboracions tècniques i intercanvi de cooperants i participació del voluntariat.

    2n. Les activitats de sensibilització i educació per al desenvolupament, i la investigació i els estudis per al desenvolupament que s'executin a les Illes Balears.

Article 3

Compatibilitat 1. Com a regla general, les ajudes que regula aquest Decret són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajuda. En cas d'incompatibilitat amb altres ajudes que l'entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s'ha de fer constar expressament en l'acte administratiu de concessió o, si s'escau, en la convocatòria corresponent.

  1. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres ajudes o subvencions per part d'entitats públiques, s'ha d'aplicar el que estableix l'article 34 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 4

Entitats beneficiàries 1. Amb caràcter general, i sens perjudici del que estableix l'apartat següent, poden ser beneficiàries de les ajudes que regula aquest Decret qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, i també les agrupacions de persones físiques i jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, amb capacitat d'executar les accions previstes i amb la solvència necessària, compleixen els requisits que preveu aquest Decret i els específics que assenyalin els actes de concessió de les ajudes i les convocatòries corresponents.

  1. En particular, poden ser beneficiaris:

    1. De les subvencions i ajudes de cooperació internacional concedides unilateralment en desenvolupament de la política de projecció institucional i de cooperació a l'exterior de la Comunitat Autònoma en l'àmbit de la solidaritat internacional:

      1r. Els estats i les organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional.

      2n. Les persones jurídiques estrangeres, públiques o privades, sense ànim de lucre.

      3r. Per a ajudes d'emergències urgents i immediates i d'acció humanitària, les persones jurídiques públiques o privades sense ànim de lucre, espanyoles, que per la seva presència, experiència i implantació constitueixin la via única o preferent d'accés a l'acció humanitària a una zona determinada.

      D'aquestes circumstàncies, així com de la seva capacitat jurídica i d'actuar i de la seva solvència tècnica i econòmica, quan siguin necessàries per al desenvolupament de l'activitat, n'ha de quedar constància en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR