Decret 83/2008, de 25 de juliol, del règim d'habilitació i d'organització de personal tècnic en prevenció de riscs laborals de la Direcció General de Salut Laboral de la Conselleria de Treball i Formació del Govern de les Illes Balears per a l'exercici de la funció de comprovació de les condicions de seguretat i salut en les empreses i els centres de treball

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Treball i Formacio
Rango de LeyDecret

Decret 83/2008, de 25 de juliol, del règim d'habilitació i d'organització de personal tècnic en prevenció de riscs laborals de la Direcció General de Salut Laboral de la Conselleria de Treball i Formació del Govern de les Illes Balears per a l'exercici de la funció de comprovació de les condicions de seguretat i salut en les empreses i els centres de treball El Govern de les Illes Balears té la ferma creença que l'actitud preventiva i el fet que les empreses i els treballadors i les treballadores adoptin mesures de protecció de la salut i de la vida constitueixen un indicador altament significatiu del nivell de desenvolupament educatiu, cultural i econòmic d'una societat, per la qual cosa assumeix el compromís de considerar prioritari garantir la seguretat i la salut dels treballadors i de les treballadores.

Per a això, posa en marxa un seguit d'accions la finalitat de les quals és vetllar pel compliment efectiu de la normativa en seguretat i salut laboral.

La Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscs laborals (BOE núm. 298, de 13 de desembre), dictada en compliment de l'Acord de la Mesa de Diàleg Social de Prevenció de Riscs Laborals de 30 de desembre de 2002, introdueix importants reformes en la Llei10 de novembre), com també en el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 5/2000, decol·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social, al desenvolupament reglamentari de les noves competències i a les facultats dels funcionaris i funcionàries de les administracions públiques que exerceixen tasques tècniques en matèria de prevenció de riscs laborals.

Així, s'ha dictat el Reial decret 689/2005, de 10 de juny, pel qual es modifiquen el Reglament d'organització i funcionament de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, aprovat pel Reial decret 138/2000, de 4 de febrer, i el Reglament general sobre procediments per a la imposició de sancions per infraccions d'ordre social i per als expedients liquidadors de quotes a la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret 928/1998, de 14 de maig, per regular l'actuació dels tècnics habilitats en matèria de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 149, de 23 de juny). L'objecte d'aquest Reial decret és assegurar que les actuacions de comprovació fetes pels funcionaris i funcionàries públics de les diferents administracions autonòmiques en col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social s'efectuïn d'acord amb un seguit de principis que garanteixin la coherència del sistema d'inspecció sota l'actuació de criteris comuns i treball programat; que el personal funcionari tècnic habilitat per exercir aquestes tasques de comprovació ho sigui en relació amb la seva capacitació tècnica i actuï d'acord amb un procediment reglat i comú, i que les actuacions prèvies dutes a terme pels funcionaris i funcionàries esmentats, en les quals s'observin irregularitats, després d'un requeriment inicial, puguin donar lloc directament a una acta d'infracció estesa pels inspectors i inspectores de Treball i Seguretat Social.

D'altra banda, també s'han de considerar les previsions de l'article 45.1, paràgraf tercer, de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, que estableix que en l'àmbit de les relacions del personal civil al servei de les administracions públiques les infraccions són objecte de responsabilitats mitjançant la imposició, per resolució de l'autoritat competent, de la realització de les mesures correctores dels incompliments corresponents, d'acord amb el procediment que s'estableixi a aquest efecte.

Tota aquesta normativa ha de ser completada per cada una de les comunitats autònomes quant a l'habilitació del personal tècnic i en els aspectes que impliquin l'autoorganització de la respectiva Administració, d'acord amb el que disposa la disposició addicional quinzena de la Llei 31/1995, de 8 de novembre.

L'article 31.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per mitjà de la Llei orgànica en la nova redacció que li dóna la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març), estableix que, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desplegament legislatiu i l'execució del règim estatutari dels seu personal funcionari.

L'article 32.11 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'execució de la legislació de l'Estat en matèria de treball. Aquesta competència, la té atribuïda la Conselleria de Treball i Formació, d'acord amb el que estableix el Decret 11/2007, d'11 de juliol, del president de les Illes Balears, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 104, de 12 de juliol), modificat pel Decret 14/2007, de 20 de juliol (BOIB núm. 112, de 21 de juliol), i pel Decret 37/2007, de 24 d'octubre (BOIB núm.163, d'1 de novembre).

De conformitat amb tot l'exposat, a proposta de la consellera de Treball i Formació, en l'exercici de la facultat que li confereix l'article 33.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 35, de 22 de març), que disposa que són atribucions dels consellers i conselleres preparar i presentar al Govern els avantprojectes de llei i els projectes de decret referents a les qüestions pròpies de la seva conselleria, en relació amb la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril); oït el Ple del Consell de Salut Laboral de les Illes Balears; d'acord amb el Consell Econòmic i Social; d'acord amb el dictamen del Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR