Decret 86/2008, d'1 d'agost, pel qual es despleguen i es regulen els processos electorals de les federacions esportives de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Esports i Joventut
Rango de LeyDecret

Decret 86/2008, d'1 d'agost, pel qual es despleguen i es regulen els processos electorals de les federacions esportives de les Illes Balears L'article 33.1 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, estableix que correspon als consellers, com a membres del Govern, desenvolupar l'acció de govern en la seva àrea de responsabilitat.

L'article 9 de la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears (d'ara endavant Llei 14/2006) estableix que a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears li correspon l'exercici de les competències que determina aquesta Llei i la coordinació amb les administracions esportives estatals.

L'article 66 de la Llei 14/2006 disposa que la constitució, el règim jurídic, les activitats i el funcionament de les federacions esportives s'han de regir per les disposicions d'aquesta Llei, per les normes reglamentàries que els siguin d'aplicació i pels seus estatuts i reglaments interns.

Així mateix, l'article 62 de la Llei 14/2006 estableix que en les federacions esportives de les Illes Balears hi ha d'haver, com a mínim: un òrgan de govern, denominat assemblea general; un òrgan de gestió i administració, que pot ser de caràcter unipersonal i que coincideixi amb l'òrgan de representació, o col·legiat, cas en què es denomina junta directiva, i un òrgan de representació, la titularitat del qual exerceix el president o la presidenta de la federació. D'altra banda, l'article 65.3 de la Llei 14/2006 determina que l'assemblea general elegeix el president o la presidenta d'entre els seus membres per sufragi lliure, secret i directe.

La disposició final primera de la Llei 14/2006 autoritza el Govern de les Illes Balears perquè dicti les disposicions reglamentàries necessàries per desplegar i aplicar aquesta Llei.

Atès que el Decret 33/2004, de 2 d'abril, regulador de les federacions esportives de les Illes Balears estableix que els processos electorals federatius han de tenir lloc cada quatre anys i que enguany es compleixen aquests respecte de les eleccions anteriors, és necessari donar una nova regulació a aquesta matèria adaptant-la a la nova Llei 14/2006 per tal que les federacions esportives reconegudes i inscrites en el Registre d'Entitats Esportives de les Illes Balears puguin dur a terme aquestes eleccions en el termini establert, amb independència del desplegament reglamentari posterior que reguli aquestes entitats.

Les novetats que introdueix la Llei 14/2006 --d'una banda, la incidència particular que es fa en el fet insular, que afecta de manera important tots els sectors esportius i que exigeix una sensibilitat especial de tota la societat, i de l'altra, la novetat que suposa la regulació de les entitats esportives que permeten la participació de les entitats lucratives, autèntics motors de futur en el món de l'esport-- provoquen la necessitat de donar una nova regulació als processos electorals federatius.

Aquesta nova regulació donada per la Llei 14/2006 atorga més autonomia a les federacions en el sentit que els permet acollir-se al sistema electoral que decideixin les respectives assemblees generals d'entre els que s'assenyalen al llarg de la Llei i que consisteixen en dues opcions. Denominam opció 1 el sistema de representació atribuït als clubs i a altres entitats privades entre les finalitats de les quals s'inclogui el foment i la pràctica de l'activitat física i esportiva i que estan representats pel president o per la presidenta dels clubs respectius o per la persona que la junta directiva de les entitats privades hagi designat.

Denominam opció 2 aquella que consisteix en un sistema de representació integrat pels estaments següents: clubs esportius i seccions esportives de les entitats no esportives de cada federació inscrits en el Registre d'Entitats Esportives, esportistes, tècnics, jutges o àrbitres i altres col·lectius interessats en l'àmbit esportiu, d'acord amb les previsions dels estatuts de cada federació.

Perquè la regulació dels processos electorals quedi prou entenedora, s'ha decidit dividir aquest decret en quatre capítols. El primer regula aspectes de caràcter general i aplicables a tots els processos electorals, sigui quina sigui la fórmula triada per cada una de les federacions. En aquest apartat cal destacar com a novetat introduïda per la Llei 14/2006 la facultat que tenen les assemblees de les federacions de decidir si la presidència ha d'assumir les funcions de gestió i administració, o bé si s'ha de designar una junta directiva i si aquesta ha de ser designada pel president o per la presidenta o bé per l'assemblea general.

El capítol segon regula els processos electorals de l'opció 1. El capítol tercer fa referència als processos electorals de l'opció 2. Finalment, el darrer i quart capítol s'ocupa de les situacions en les quals s'aprecia inactivitat de les federacions en matèria electoral o d'aquells supòsits en els quals les actuacions dutes a terme son nul·les.

Tanquen aquest projecte de decret: una disposició addicional que regula situacions excepcionals relatives a la impossibilitat de dur a terme els processos electorals a causa d'un funcionament intern deficient dels òrgans de govern, de gestió, d'administració i de representació de les federacions; dues disposicions transitòries, la primera en relació amb els processos electorals del període 20082012, i la segona sobre l'assumpció, per part del Comitè Balear de Disciplina Esportiva, de les funcions en matèria de recursos electorals del Tribunal Balear de l'Esport, mentre aquest no es constitueixi; una disposició derogatòria, i dues disposicions finals, la primera que faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d'esports per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret, i la segona que fa referència a l'entrada en vigor d'aquest Decret.

Per tot això, a proposta del conseller d'Esports i Joventut, després d'haver consultat les entitats representatives del sector afectat, un cop complert el tràmit de sol·licitar l'informe preceptiu al Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 1 de d'agost de 2008,

DECRET Capítol I Disposicions generals Article 1

Convocatòria d'eleccions 1. Les federacions esportives de les Illes Balears han de convocar eleccions o promoure'n la convocatòria per constituir les assemblees generals i elegir els presidents respectius i, si escau, els òrgans de govern, d'acord amb el que disposen l'article 62 de la Llei 14/2006, de 17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears, aquest Decret i els estatus respectius de les federacions esportives.

  1. La convocatòria dels processos electorals de les federacions esportives ha de tenir lloc cada quatre anys i ha de coincidir amb l'any olímpic (Jocs Olímpics d'estiu).

Article 2

Òrgans de les federacions esportives Les federacions esportives han de tenir, com a mínim, els òrgans següents:

a)Un òrgan de govern, denominat assemblea general.

b)Un òrgan de gestió i administració, que pot ser de caràcter unipersonal i que coincideixi amb l'òrgan de representació, o col·legiat, cas en què es denomina junta directiva.

c)Un òrgan de representació, la titularitat del qual exerceix el president o la presidenta de la federació.

Article 3

Assemblea general 1. L'assemblea general és el màxim òrgan de govern d'una federació esportiva, i els acords d'aquesta vinculen tots els membres.

  1. Correspon un vot a cada membre de l'assemblea general. Si un membre de l'assemblea deixa de ser-ho, no podrà ser substituït per un altre. Si l'assemblea perd mes del 50 % dels membres, s'ha de tornar a iniciar el procés electoral.

Article 4

Sistemes de representació Els estatuts de cada federació esportiva han d'optar per un dels dos sistemes de representació que tot seguit es descriuen.

a)Opció 1: clubs esportius i altres entitats privades entre les finalitats socials de les quals s'inclogui el foment i la pràctica de l'activitat física i esportiva, representats pel president o per la presidenta o per la persona que la junta directiva d'aquelles hagi designat.

b)Opció 2: diferents estaments esportius, representats mitjançant l'elecció per sufragi lliure, igual, directe i secret dels components federats de tots els estaments de la modalitat esportiva i entre aquests i, si escau, de les diferents disciplines esportives.

Article 5

Configuració de l'assemblea general Cada federació esportiva ha de determinar el sistema de representació pel qual opta, d'acord amb la regulació continguda en aquest Decret.

Article 6

Proporcionalitat per illes en la composició de l'assemblea general La distribució dels membres de l'assemblea general per illes s'ha d'establir en funció del nombre de clubs esportius i entitats privades entre les finalitats socials de les quals s'inclogui el foment i la pràctica de l'activitat física i esportiva, adscrits a cada federació i que compleixin els requisits que s'exposen a continuació. Els clubs esportius:

  1. han d'estar inscrits en el Registre d'Entitats Esportives de les Illes Balears amb una antiguitat mínima d'un any, comptador des de l'entrada en vigor d'aquest Decret, b) han d'estar adaptats a la normativa vigent en matèria esportiva, i

  2. han d'haver participat en alguna competició oficial durant el darrer any.

S'entén per participació --a l'efecte d'aquest article-- l'organització per part d'un club o la contribució conjunta amb altres clubs al desenvolupament de l'organització d'una competició oficial, o bé que l'esportista hagi pres part en una competició...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR