Resolució de la consellera de Treball i Formació d'1 d'agost de 2008 per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació

Sección3.- D'altres disposicions
EmisorConselleria de Treball i Formacio
Rango de LeyResolució

Resolució de la consellera de Treball i Formació d'1 d'agost de 2008 per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació La Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids (BOE núm. 103, de 30 d'abril), disposa que els poders públics han de prestar tots els recursos necessaris per a l'exercici dels drets que l'article 49 de la Constitució espanyola reconeix a les persones amb discapacitat i estableix la seva integració laboral com una obligació de l'Estat.

La mateixa Llei preveu la possibilitat que les persones amb discapacitat s'incorporin al sistema productiu per mitjà de centres especials d'ocupació, que configura com a fórmula especial de treball protegit. El Reial decret 2273/1985, de cials d'ocupació de persones minusvàlides.

D'altra banda, la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat (BOE núm. 289, de 3 de desembre), sorgeix com a complement de la Llei 13/1982, abans esmentada, amb la finalitat de donar un impuls renovat a les polítiques d'equiparació de les persones amb discapacitat. La nova Llei, sobre la base dels principis de les directives europees relatius a la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones per motius de discapacitat, com també a l'accessibilitat universal, estableix com a objectiu garantir i reconèixer el dret de les persones amb discapacitat a la igualtat d'oportunitats en tots els àmbits de la vida política, econòmica, cultural i social.

La normativa estatal, per mitjà de l'Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones discapacitades en centres especials d'ocupació amb l'objecte de consolidar les polítiques actives adreçades a treballadors amb discapacitat per lluitar contra la seva exclusió del mercat laboral. Aquesta Ordre ministerial es va adequar a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per mitjà de l'Ordre TAS/ticle 2.e).

L'Ordre ministerial indicada preveu, entre altres ajuts, la concessió de subvencions per a projectes generadors d'ocupació i n'estableix les quanties totals en consideració al tipus de centre especial d'ocupació i en funció del nombre de treballadors amb discapacitat respecte del total de la plantilla, sense cap altra variable; així, els centres que superen el 90% de treballadors amb discapacitat poden percebre un ajut màxim de 12.020,24 per cada contractació efectuada i els que ocupen un nombre de treballadors amb discapacitat que representi entre el 70% i el 90% del total de la plantilla, un màxim de 9.015,18 .

Així com estableix en la introducció, l'Ordre ministerial esmentada actualitza el règim d'ajuts per promocionar la integració de treballadores i treballadors amb discapacitat en centres especials d'ocupació, que s'havien establert en l'Ordre anterior, de 21 de febrer de 1986, i ho fa en vista de les experiències positives generades a l'empara d'aquella normativa i en la línia de les mesures compreses en el Pla d'Acció per a l'Ocupació del Regne d'Espanya.

D'altra banda, l'any 2006 el Ministeri de Treball i Afers Socials va confeccionar un esborrany de decret de polítiques actives en el qual, per fixar les quanties de les subvencions, es tenia en compte no tan sols el tipus de centre especial d'ocupació, com feia l'Ordre de 1998, sinó també les dificultats especials d'integració de les persones amb discapacitat. Així, s'incrementaven els ajuts si es contractaven persones amb paràlisi cerebral, malaltia mental o discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat física o sensorial superior al 65%. Així mateix, es tenia en compte si es tractava d'una dona, atesa la doble dificultat d'inserció laboral pel fet de ser dona i ser discapacitada.

No obstant això, l'esborrany esmentat no s'ha arribat a aprovar, de manera que es mantenen els imports per a subvencions que estableix la normativa de 1998.

Transcorreguts quasi deu anys des de les millores efectuades per l'Ordre ministerial de 16 d'octubre de 1998, la Conselleria és conscient de la necessitat d'augmentar les quanties de les subvencions que s'hi regulen, sobretot si es té en compte que en el període transcorregut des de llavors s'ha aprovat la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat (BOE núm. 289, de 3 de desembre), la qual, en l'article 8, preveu diverses mesures d'acció positiva i estableix, en l'apartat 2 del mateix article, que els poders públics n'han d'adoptar de caràcter suplementari per a les persones amb discapacitat que objectivament pateixin un grau més elevat de discriminació o presenten menys igualtat d'oportunitats, com són, entre d'altres, les dones amb discapacitat i les persones amb discapacitat afectades de forma greu.

Segons l'article 9 de la mateixa Llei 51/2003, les mesures d'acció positiva poden ser suports complementaris, com ara ajuts econòmics, per exemple, i tenen la naturalesa de mínims, sens perjudici de les altres mesures que puguin establir les comunitats autònomes en l'àmbit de les seves competències, tot això amb l'obligació de les administracions públiques de garantir que els ajuts i les subvencions públics promoguin l'efectivitat del dret a la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat.

Per tot això, i en compliment del que disposa l'article 8 de la Llei 51/2003, la Conselleria de Treball i Formació, per mitjà d'aquesta convocatòria i amb càrrec a fons pressupostaris propis, estableix una millora de les subvencions destinades a la creació de llocs de treball de caràcter estable per a persones discapacitades que presentin determinats tipus o graus de discapacitat, com també a la contractació estable de dones discapacitades, en atenció a la dificultat més gran d'integració laboral que pateixen aquests col·lectius.

D'altra banda, amb l'objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d'abril), va derogar en part l'Ordre TAS/816/2005 esmentada, de manera que exceptua del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d'aquestes persones en centres especials d'ocupació i estableix pel que fa al cas un règim de concessió directa, en aplicació de l'article 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre). Igualment, s'ha d'aplicar el règim de concessió directa als ajuts complementaris finançats amb fons autonòmics que s'estableixen en el Programa II d'aquesta convocatòria en atenció a les característiques especials dels beneficiaris, només en poden ser els centres especials d'ocupació que tinguin dret als ajuts prevists en el Programa I, cosa que fa que no s'hagin de seleccionar per mitjà de concurrència pública.

El Reial decret va disposar el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d'ajuts per a l'ocupació, amb inclusió de la gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir aquests serveis i funcions per mitjà del Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació; en l'article 1.2, apartats 24 i 25, disposa que poden ser objecte de subvenció els projectes generadors d'ocupació estable per a treballadores i treballadors minusvàlids desocupats en centres especials d'ocupació i el manteniment de llocs de treball d'aquest personal en els centres esmentats.

L'article 3 d'aquesta mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el que disposa el precepte abans esmentat i una vegada emès l'informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts, dict la següent RESOLUCIÓ Primer Objecte i actuacions Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts i subvencions destinats a la integració laboral de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació, definits i regulats en l'article 42 de la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de minusvàlids, i en el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels centres especials d'ocupació, mitjançant la promoció dels programes següents:

  1. Programa I: projectes que generin ocupació estable per a persones amb discapacitat desocupades mitjançant la creació de centres especials d'ocupació o l'ampliació de la plantilla dels que ja estiguin en funcionament. Aquest programa inclou les actuacions següents:

    1. Assistència tècnica.

    2. Inversions fixes.

    3. Finançament parcial d'interessos de préstecs.

  2. Programa II: millora de les subvencions que estableix el Programa I quan els llocs de treball generats siguin ocupats per persones amb discapacitat greu o per dones amb discapacitat.

  3. Programa III: manteniment de llocs de treball de persones amb...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR