Decret 126/2008 de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines de les Illes Balears (CAMBAL)

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Interior
Rango de LeyDecret

Decret 126/2008 de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines de les Illes Balears (CAMBAL) Els plans de protecció civil fixen el marc orgànic i funcional dels mitjans materials i personals, tant públics com privats, necessaris per protegir la integritat física de les persones, els béns i el patrimoni col·lectiu i ambiental davant situacions d'emergència extraordinària.

L'article 20 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, estableix que els plans de protecció civil poden ser territorials o especials, definits aquests darrers com aquells plans de protecció civil que s'elaboren per fer front en l'àmbit autonòmic a situacions d'emergència concretes, la naturalesa de les quals requereix una metodologia tecnicocientífica específica, bé per sectors d'activitat, bé per tipus d'emergència, bé per activitats concretes.

L'article 22.1 d'aquesta Llei disposa que han de ser objecte d'un pla especial de protecció civil les situacions d'emergència provocades per risc d'inundacions, de sismes, d'incendis forestals i de transport de mercaderies perilloses, d'acord amb les directrius bàsiques aprovades pel Govern central. En compliment d'aquests mandats (recollits també en la normativa estatal), el Govern de les Illes Balears va aprovar l'any 2005 els plans especials per fer front als riscs abans enumerats.

Així mateix, el punt 2 de l'article esmentat afegeix que també han de ser objecte d'un pla especial totes aquelles situacions de risc que la conselleria competent en matèria d'emergències consideri d'interès autonòmic. En aquest sentit, la condició d'arxipèlag de la nostra comunitat autònoma fa que un dels riscos més importants que la poden afectar, tant quantitativament com qualitativament, sigui el risc per contaminació marina, per la qual cosa cal elaborar un pla especial per a aquest risc.

En aquest sentit, el Govern de les Illes Balears ha considerat d'interès autonòmic elaborar un pla especial per fer front al risc per contaminació accidental d'aigües marines de les Illes Balears.

El Pla Especial que ara s'aprova s'ha elaborat tenint en compte els continguts mínims establerts per als plans especials de l'article 25 de la Llei 3/2006, de gestió d'emergències de les Illes Balears. Quant a les característiques del territori i l'anàlisi del risc, s'ha basat en una memòria tècnica, que es troba a disposició de qualsevol ciutadà a la seu de la Direcció General d'Emergències i també a la pàgina web de la Conselleria d'Interior.

Els continguts mínims establerts en l'article 25 d'aquesta Llei, i prevists en el Pla Especial, són els següents:

  1. Característiques del territori

  2. Anàlisi dels riscs presents

  3. Actuacions per fer front als riscs existents: mesures de prevenció i actuacions en cas d'emergències

  4. Direcció del Pla

  5. Mitjans i recursos disponibles

  6. Infraestructures operatives

  7. Nivells d'aplicació del Pla

  8. Procediment d'activació del Pla

  9. Mesures d'informació i protecció de la població

  10. Mesures de rehabilitació dels serveis essencials

  11. Programa de simulacres

  12. Planificació per mantenir, actualitzar i revisar el Pla Pel que fa a l'aprovació d'aquests plans, l'article 26.5 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, disposa que els plans d'àmbit autonòmic han de ser aprovats per un decret del Govern de les Illes Balears, amb l'informe previ de la Comissió d'Emergències i Protecció de les Illes Balears i amb l'homologació de la Comissió Nacional de Protecció Civil, excepte els que no estiguin regulats per la normativa bàsica estatal, els quals només necessiten l'homologació de la Comissió d'Emergències i Protecció. El Pla Especial que ara s'aprova únicament requereix aquesta última homologació, ja que no hi ha directriu bàsica estatal aprovada que reguli el procediment d'elaboració del Pla Especial.

    Aquesta homologació preceptiva es va dur a terme el 25 de setembre de 2008, i resta únicament perquè entri en vigor l'aprovació del Consell de Govern i la posterior publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Vist l'anterior, després d'haver homologat el Ple de la Comissió d'Emergències i Protecció de les Illes Balears en la seva sessió de 25 de setembre de 2008, i a proposta de la consellera d'Interior i deliberació del Consell de Govern en la sessió de 21 de novembre de 2008, es dicta el següent DECRET Article únic Aprovar el Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines de les Illes Balears que es transcriu com a annex únic d'aquest Decret.

    Disposició final única Aquest Decret comença a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

    Marratxí, 21 de novembre de 2008

    EL PRESIDENT Francesc Antich i Oliver La consellera d'Interior María Ángeles Leciñena Esteban Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines de les Illes Balears (CAMBAL) Índex Capítol 1: introducció Capítol 2: estructura i organització Capítol 3: operativitat Capítol 4: implantació i manteniment 1. Introducció La condició d'arxipèlag de la nostra comunitat autònoma fa que un dels riscos més importants que la poden afectar, tant quantitativament com qualitativament, sigui el risc per contaminació marina, per la qual cosa cal elaborar un pla especial per a aquest risc.

    El contingut d'aquest Pla Especial s'adapta a les prescripcions de l'Ordre de 23 de febrer de 2001 per la qual s'aprova el Pla Nacional de Contingències per Contaminació Marina Accidental (en la seva qualitat de directriu bàsica) i pres com a Pla Director el Decret 50/1998, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Pla Territorial de les Illes Balears (PLATERBAL) en matèria de protecció civil.

    Quant a l'estudi elaborat de les característiques del territori, l'anàlisi del risc i de la cartografia tinguda en compte a l'hora d'elaborar aquest Pla Especial, es troba a disposició de qualsevol ciutadà a la seu de la Direcció General d'Emergències i també a la pàgina web de la Conselleria d'Interior.

    1.1. Objectiu El Pla Especial de Contingència per Contaminació Accidental d'Aigües Marines a les Illes Balears (d'ara endavant CAMBAL) té com a objecte establir l'organització i els procediments d'actuació dels recursos i serveis la titularitat dels quals correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquells que els puguin ser assignats per unes altres administracions públiques, així com d'institucions públiques o privades. La seva finalitat és fer front a les emergències per contaminació marina ocorregudes en el seu àmbit territorial, i també establir els mecanismes i procediments de coordinació en els supòsits d'integració d'aquest Pla Especial en el Pla Estatal o en els casos d'activació simultània d'ambdós.

    1.2. Abast El Pla Especial per fer front al risc per contaminació marina s'han d'activar en els casos que la contaminació es produeixi en una zona limitada del litoral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en els casos que la contaminació produïda en un port, indústria litoral, terminal marítim o instal·lació mar endins, arribi a tals proporcions que els mitjans disponibles en aplicació del Pla Interior de Contingències no siguin suficients per combatre el vessament, i aquest pugui afectar una zona limitada de litoral o una gran extensió de costa.

    1. Estructura i organització 2.1. Estructura organitzativa general del Pla L'heterogeneïtat d'actuacions que comporta una emergència per contaminació d'aigües marines, evidenciada en l'anàlisi de risc, a causa de la diversitat de factors que hi intervenen i les dificultats tècniques tan distintes que poden donar-se en funció del tipus d'emergència, fan sigui complex organitzar-les.

    En els apartats següents s'analitza l'estructura organitzativa que es considera convenient perquè una emergència per contaminació d'aigües marines pugui ser neutralitzada amb èxit i se'n minimitzin els efectes.

    Aquesta estructura ha d'ajustar-se als requeriments següents:

  13. Modularitat i flexibilitat: de manera que l'activació de l'estructura del Pla pugui fer-se gradualment i d'acord amb les exigències que la pròpia emergència determini.

  14. Integració: de manera que les diferents administracions competents i organismes implicats s'integrin plenament a efectes decisoris i operatius en l'estructura prevista en el Pla i en els diferents escenaris de la seva activació.

    Per això, en aquest capítol s'analitzen els diferents llocs que s'identifiquen en l'estructura del Pla i, posteriorment, es defineixen, se n'analitzen les funcions i les relacions tant externes com internes.

    2.1.1. Òrgan gestor del Pla L'òrgan gestor del Pla encarregat de la implantació, de la millora i del manteniment és la Direcció General d'Emergències.

    2.1.2. Organigrama general del Pla L'estructura de direcció i l'operativa del Pla responen a l'esquema estructural indicat a continuació. En els apartats següents es descriuen cadascun dels llocs que figuren en l'organigrama.

    2.1.3. Descripció de llocs 2.1.3.1. Director o directora del Pla

  15. Definició Màxim responsable de la aplicació del Pla. El director o la directora del Pla és el conseller o la consellera d'Interior. En cas de suplència, la direcció del Pla correspon al conseller o a la consellera de Medi Ambient.

    La direcció del Pla es pot delegar en el director o la directora de la Direcció General d'Emergències de la Conselleria d'Interior.

  16. Funcions -- Convocar el Consell Assessor.

    -- Actuar en coordinació amb els consellers i les conselleres insulars en matèria d'emergències.

    -- Designar les persones responsables dels Grups d'Acció i la persona responsable del lloc de Comandament Avançat.

    -- Declarar l'activació del Pla i les fases i situacions d'emergència que s'hi preveuen.

    -- Determinar l'estructura organitzativa que s'activa en cada moment.

    --Determinar les autoritats a les quals s'ha d'informar davant la situació d'emergència.

    -- Sol·licitar l'activació del Pla Nacional a proposta...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR