Decret 60/2009, de 25 de setembre, pel qual s'estableixen la unificació dels procediments i la simplificació dels tràmits en matèria turística, com també la declaració responsable d'inici de les activitats turístiques

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Turisme
Rango de LeyDecret

Decret 60/2009, de 25 de setembre, pel qual s'estableixen la unificació dels procediments i la simplificació dels tràmits en matèria turística, com també la declaració responsable d'inici de les activitats turístiques El passat 3 de febrer de 2009 va entrar en vigor el Decret llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears, norma que neix amb una vocació clara de contrapès de la forta crisi econòmica que pateixen les Illes Balears i la resta del món.

Un dels eixos en què es fonamenta el Decret llei és la simplificació dels tràmits administratius, postulat també contingut en la Directiva 2006/123/CE, de serveis en el mercat interior, de transposició obligatòria per les administracions abans del 28 de desembre de 2009.

L'article 9 del Decret llei estableix que el Govern de les Illes Balears, a proposta del conseller o consellera competent en la matèria, pot acordar, mitjançant decret, els supòsits en què s'aplica el sistema de declaració responsable per a l'inici d'una determinada activitat econòmica, empresarial o professional, en els casos en què aquesta activitat econòmica estigui sotmesa a llicència o autorització administrativa prèvia, sense que resulti aplicable en els àmbits de les obres d'urbanització i edificació.

Així mateix, en l'apartat 2 d'aquest article s'estableix que en els àmbits referits en l'apartat anterior, i una vegada que ja estiguin delimitats els supòsits corresponents, la persona titular de l'activitat de què es tracti, o la persona que la representi, pot iniciar l'activitat econòmica, empresarial o professional, mitjançant la subscripció d'una declaració responsable sobre el compliment dels requisits legalment establerts per obtenir la llicència o autorització administrativa prèvia.

L'article 10 del Decret llei 1/2009 estableix que en determinades activitats, que s'han de determinar en el decret corresponent, es pot exigir la documentació tècnica que acrediti el compliment de la normativa aplicable a les activitats de què es tracti, com també l'aval corresponent.

Per altra banda, la disposició addicional primera d'aquest Decret llei estableix que, abans del 31 de març de 2009, totes les conselleries han d'elevar al Govern la seva proposta de procediments de llicència o autorització en els quals pugui ser aplicable la declaració responsable per a l'inici de l'activitat, amb especificació d'aquells en els quals hagin d'exigir-se els requisits complementaris a què es refereix l'article 10.

Finalment, la disposició addicional segona d'aquesta norma estableix que `en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, cada conselleria elevarà al Consell de Govern la seva proposta d'unificació de procediments i de simplificació de tràmits'.

El Consell de Govern, mitjançant l'Acord de 6 de març de 2009, publicat en el BOIB del 14 de març de 2009, va determinar quines eren les activitats turístiques en les quals podia ser assumible introduir en els procediments una declaració responsable d'inici de l'activitat. Concretament, les activitats són:

- Establiments hotelers i apartaments turístics.

- Serveis turístics en el medi rural.

- Agències de viatges.

- Habitatges turístics de vacances.

- Aprofitament per torns de béns immobles.

- Oferta complementària.

És a partir d'aquí que cal desenvolupar els procediments, d'acord amb la disposició addicional segona, tenint en compte dues directrius bàsiques: a) l'establiment d'una autorització turística única (en substitució de les clàssiques autoritzacions turístiques prèvia i d'obertura), prevista en la disposició addicional tercera, i la possibilitat de substituir-la, en cada procediment, per la declaració responsable d'inici de l'activitat, i b) les ja esmentades unificació de procediments i simplificació de tràmits.

Seguint aquests dos grans eixos, s'ha redactat aquest Decret, el qual fa una aposta clara i decidida per la implantació de la declaració responsable, que substitueix l'autorització sectorial turística única en tots els procediments regulats en el Decret. No obstant això, aquesta declaració responsable suposa que la persona sotasignada compleix la normativa turística en l'activitat que pretén iniciar, però sens perjudici de complir la resta de normatives que li són aplicables, i, en especial, la relativa a les llicències municipals corresponents.

Seguint els postulats de la Directiva 2006/123/CE, més coneguda com a Directiva Bolkestein, resta palès que raons d'interès general no justifiquen suficientment el manteniment de l'autorització turística, i que el control de la qualitat i de l'excel·lència turístiques, les quals han de ser els pilars que subjectin l'actuació de les administracions turístiques competents, troba acomodament en el procediment de declaració responsable d'inici de l'activitat, per tal com els requisits estrictament tècnics de l'activitat s'estableixen en normes tècniques aprovades per altres administracions. Així, s'evita la duplicitat que fins ara hi ha hagut i que no és en absolut desitjable.

Únicament cal destacar el manteniment de l'autorització administrativa en el cas d'organismes públics, entitats, associacions i institucions que vulguin organitzar i promocionar viatges sense ànim de lucre, sobre la base d'acords, o de participació en organismes internacionals que exigeixin aquesta condició; en aquest cas, es fa necessària la intervenció prèvia de l'Administració competent per garantir el drets i la protecció dels consumidors, atesa les circumstància que no ens trobam davant agències de viatges en sentit estricte, i que, per tant, tampoc hauran constituït les corresponents fiances previstes per a aquestes.

Així mateix, deixant a part la substancial novetat comentada, que comporta un cop de timó important en la línia seguida durant dècades en l'Administració turística i en les administracions publiques en general, aquesta ve acompanyada per una simplificació radical de tràmits, atès que aquesta norma proposa procediments senzills i assumibles pels ciutadans, al temps que substitueix un nombre molt important de disposicions turístiques, tant estatals com autonòmiques, moltes de les quals de gran extensió i complexitat, que contribuïen a crear un escenari bastant dificultós per a les empreses i els ciutadans a l'hora de formalitzar els tràmits administratius previs a l'obtenció de les autoritzacions turístiques.

Aquest Decret té vuit capítols, els quals regulen les disposicions generals (capítol I), i, a partir d'aquí, es regula, a cada capítol, el procediment de declaració responsable d'inici de l'activitat i la inscripció posterior en els registres generals i insulars, per a cadascuna de les activitats turístiques: establiments hotelers i apartaments turístics (capítol II); habitatges turístics de vacances (capítol III); serveis turístics en el medi rural (capítol IV); establiments de restauració (capítol V); agències de viatge (capítol VI); comunicació de les modificacions de les dades (capítol VII), i comprovació de les activitats turístiques (capítol VIII). Així mateix conté cinc disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

La Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix, en l'article 30, que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears tindrà competències exclusives en les següents matèries:

11. Turisme. Ordenació i planificació del sector turístic. Promoció turística. Informació turística. Oficines de promoció turística a l'exterior. Regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics. Regulació de les línies públiques pròpies de suport i promoció del turisme.

No obstant això, l'article 70 estableix que els consells insulars tindran les competències pròpies següents:

3. Informació turística. Ordenació i promoció turística.

Sens perjudici de la concreció d'aquest repartiment competencial, cal recordar que la matèria regulada és essencialment adjectiva o procedimental i que, a més de la seva relació amb l'ordenació turística, es podria vincular amb la planificació del sector turístic i amb la regulació i classificació de les empreses i els establiments turístics que estan estatutàriament reservades al Govern.

Per altra banda, aquest Decret es dicta sota l'empara de la disposició final segona , apartat primer, del Decret llei 1/2009 de mesures urgents per l'impuls de la inversió a les Illes Balears, és a dir, d'acord amb la competència del foment del desenvolupament econòmic, que incideix sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic.

Així mateix, malgrat que es pugui entendre que els consells tenen competències pròpies per poder reglamentar en matèria d'ordenació i promoció turística, el seu exercici previ al decret de traspàs de mitjans exigeix que comptin amb els mitjans materials, personals i tècnics per poder dur a terme aquesta tasca, la qual cosa no resulta acreditada; aquesta impossibilitat material dóna suport a la necessitat que el Govern de les Illes Balears aprovi aquest Decret, la urgència del qual també es justifica amb la resta de motius esmentats i, en particular, amb les exigències de transposició de la Directiva 2006/123/CE, coneguda com Bolkestein.

Per tot això, a proposta del conseller de Turisme, oït el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 25 de setembre de 2009,

DECRET

Capítol I Disposicions generals Article 1

Objecte 1. Aquest Decret té per objecte la regulació dels procediments per a la inscripció en els registres insulars i en el Registre General d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la declaració responsable d'inici...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR