Decret 96/2010, de 30 de juliol, pel qual es regulen els centres integrats de formació professional dins l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 96/2010, de 30 de juliol, pel qual es regulen els centres integrats de formació professional dins l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, estableix que els títols de formació professional i els certificats de professionalitat, que tenen caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, constitueixen les ofertes referides al Catàleg nacional de qualificacions professionals. També indica que s'ha de garantir als diferents col·lectius, joves, treballadors en actiu o desocupats, l'accés eficaç a la formació professional. La Llei esmentada traça les línies bàsiques dels centres integrats de formació professional.

D'altra banda, estableix que les administracions públiques han d'adaptar les ofertes de formació, especialment les dirigides a grups amb dificultats d'inserció laboral i que siguin motivadores de futurs aprenentatges, i permetre el reconeixement de les competències obtingudes. L'article 11 assenyala que les administracions, dins l'àmbit de les seves competències, poden establir els requisits específics que han de reunir els centres de formació professional.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, fa una aposta per l'aprenentatge al llarg de la vida, potenciant l'educació permanent com a principi bàsic del sistema educatiu. És necessari, per tant, afavorir que les persones adultes puguin conciliar l'estudi amb la feina i altres responsabilitats.

Així mateix, estableix en l'article 39, apartat 5, la possibilitat que els estudis de formació professional regulats a la Llei puguin realitzar-se en els centres integrats als quals es refereix l'article 11 de la Llei orgànica 5/2002. També en l'article 42, apartat 1, indica que correspon a les administracions educatives, dins l'àmbit de les seves competències i amb la col·laboració dels agents socials i econòmics, programar l'oferta dels ensenyaments de formació professional.

El Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, en el preàmbul, assenyala el fet de convertir l'aprenentatge permanent en el nostre país en un element fonamental, no sols per a la competitivitat i l'ocupació, sinó també per al desenvolupament personal i professional dels treballadors.

L'article 12 del Reial decret 34/2008 regula els certificats de professionalitat i estableix que les accions formatives corresponents a certificats de professionalitat es podran impartir en els centres integrats de formació professional conforme al que es disposa en el Reial decret 1558/2005.

El Reial decret 1558/2005, de 23 de desembre, regula els requisits bàsics dels centres integrats de formació professional. L'article 4, en la redacció que li dóna el Reial decret 564/2010, de 7 de maig, pel qual es modifica el Reial decret 1558/2005, de 23 de desembre, assenyala les competències atribuïdes a les administracions autonòmiques quant a la creació o l'autorització d'aquests tipus de centres en el seu territori de gestió.

Els centres integrats són concebuts com una institució al servei de les persones i del sector productiu i han de contribuir a la qualificació i requalificació de les persones, i s'han d'acomodar a las seves diferents expectatives professionals. El centre integrat pretén, així mateix, atendre les necessitats de qualificació immediates i emergents del sistema productiu, ser un referent orientador per al sector productiu i formatiu del seu entorn, facilitar la integració de les ofertes de formació professional i rendibilitzar els recursos humans i materials disponibles.

Per complir les finalitats citades, els centres integrats de formació professional han de tenir autonomia i flexibilitat organitzativa, versatilitat en la programació de la seva oferta formativa i capacitat de resposta formativa a les necessitats del món laboral com a conseqüència dels ràpids canvis tecnològics, organitzatius i materials.

Els centres integrats així concebuts es desenvolupen com a dispositius intel·ligents amb capacitat de resposta a situacions del món laboral que requereixen una organització formativa competent per formar les persones en una situació de normalitat i en una situació que requereix respostes ràpides en un temps limitat.

La innovació en la formació professional és un altre tret d'identitat dels centres integrats de forma que han de donar resposta a les demandes de qualificació immediates i emergents, a la vegada que poden millorar de forma permanent la seva acció formativa en l'organització de la formació, la tecnologia incorporada als processos de formació, les didàctiques específiques, la formació en centres de treball, les modalitats de l'oferta formativa, la col·laboració amb les empreses, l'atenció individualitzada, la resposta a determinats col·lectius, especialment aquells que es troben en situació de dificultat d'inserció, i la formació del professorat.

Els centres integrats s'han de concebre més enllà d'un edifici comú i una oferta integrada i s'han de desenvolupar com una organització que dóna resposta a les necessitats formatives de caràcter sectorial o multisectorial en un territori econòmic. D'aquesta forma, s'incorpora al projecte un espai integrat de recursos i de respostes que multiplica l'eficàcia i l'eficiència del sistema formatiu, a la vegada que facilita la relació entre la formació i l'empresa.

En virtut d'això, una vegada aprovat pel Ple del Consell de Formació Professional de les Illes Balears, amb l'informe favorable de l'Institut Balear de la Dona, amb l'Informe del Consell Escolar de les Illes Balears, vist el dictamen del Consell Econòmic i Social, amb l'informe previ de les secretaries generals, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, a proposta dels consellers de Turisme i Treball i d'Educació i Cultura, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 30 de juliol de 2010,

DECRET Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte regular els requisits bàsics que han de tenir els centres integrats de formació professional en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears segons el que estableix l'article 11 de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, i en el marc del que disposa el Reial decret 1558/2005, de 23 de desembre.

Article 2

Definició de centre integrat de formació professional 1. Els centres integrats de formació professional són aquells centres que reuneixen els requisits establerts en el Reial decret 1558/2005, de 26 de desembre i, a més, els que figuren en aquest Decret, que imparteixen totes les ofertes formatives referides al Catàleg nacional de qualificacions professionals que condueixen a l'obtenció de títols de formació professional i certificats de professionalitat.

  1. Aquests centres han d'incloure, dins l'àmbit de les famílies professionals o àrees que tenguin autoritzades, els ensenyaments propis de la formació professional inicial, les accions formatives d'inserció i de reinserció laboral i les de formació permanent dirigides a la població amb edat laboral.

  2. Els centres integrats han de disposar d'una oferta modular, flexible i de qualitat, adaptada a les demandes de la població i a les necessitats generades pel sistema productiu i que pot ser desenvolupada en les modalitats presencial, a distància i mixta, amb la finalitat de donar resposta a les necessitats individuals i personals. S'ha de tenir en compte:

    1. Que s'hi pugui impartir una oferta modular que condueixi a l'obtenció dels certificats de professionalitat o dels títols i altres ofertes formatives.

    2. Que l'oferta prevegi, en el sentit més extens, programes associats als diferents nivells de qualificació i l'oferta parcial d'un mòdul associat a una necessitat sectorial o d'empresa.

    3. Que hi hagi possibilitat d'impartir cursos d'actualització i d'especialització.

    4. Que es tenguin en compte les necessitats individuals al llarg de la vida i les col·lectives puntuals, de forma que l'oferta sigui adequada a determinades poblacions o demandes de baixa intensitat.

    5. Que es pugui impartir la formació exigida pels reguladors sectorials i que no forma part de la formació referida al Catàleg nacional.

  3. Aquests tipus de centres han d'incorporar, igualment, serveis d'informació i d'orientació professional. Quan es creï la xarxa d'orientació professional conjunta de l'administració educativa i de l'administració de treball, els serveis d'informació i orientació professional dels centres integrats n'han de formar part. La informació i l'orientació s'ha de fer tenint en compte totes les accions que desenvolupin les diferents administracions (Servei d'Ocupació de les Illes Balears, Conselleria d'Educació i Cultura, consells insulars, ajuntaments...), així com les dependents dels diferents agents econòmics i socials.

  4. Els centres integrats han de potenciar la relació amb el sector o els sectors en aspectes de col·laboració mútua, tals com: espais, equipament, formació del professorat i formació de l'alumnat en centres de treball, col·laboració amb les empreses i organitzacions empresarials i sindicals...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR