Llei 3/2008 de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 3/2008 de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent.

LLEI EXPOSICIÓ DE MOTIUS I L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la seva redacció per Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, ha suposat una passa més respecte de la necessitat d'avançar en una major autonomia financera i corresponsabilitat fiscal des de la vessant organitzativa.

En efecte, l'autonomia financera en l'àmbit dels ingressos es projecta, no només des del punt de vista d'una major capacitat normativa i de gestió en matèria tributària, sinó també en la necessitat d'articular els instruments i mitjans necessaris que permetin millorar el seu funcionament i establir una estructura organitzativa àgil, flexible i de qualitat, que pugui donar resposta de manera eficaç i immediata a les necessitats dels ciutadans per estimular el compliment fiscal voluntari, en general, i que faci efectius els drets i les garanties dels obligats tributaris, en particular.

D'acord amb això, la norma institucional bàsica de la comunitat autònoma de les Illes Balears preveu, en l'article 133, la creació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, com a un ens de naturalesa estatutària al qual correspondrà la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció dels tributs propis de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com, per delegació de l'Estat, dels tributs estatals cedits totalment, delegació que es pot fer extensiva, fins i tot, a la resta de tributs estatals recaptats per l'Estat en l'àmbit territorial de les Illes Balears, per mitjà d'un conveni de col·laboració entre l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Així mateix, l'Agència Tributària de les Illes Balears exercirà funcions de recaptació i, si escau, de gestió, inspecció i liquidació dels recursos d'altres administracions públiques que, en virtut de llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió, s'atribueixin a la comunitat autònoma. En particular, l'Agència Tributària continuarà exercint aquestes funcions en l'àmbit tributari i de recaptació propi de les entitats locals, amb la finalitat de col·laborar amb aquestes entitats en la millor gestió dels seus recursos econòmics.

Aquesta llei dóna compliment a aquesta disposició estatutària amb la creació d'un ens públic amb personalitat jurídica pròpia i plena potestat de funcionament, actuació i autoorganització per exercir les funcions que li corresponen.

Amb la creació de l'Agència Tributària es pretén establir un criteri unitari de gestió en matèria tributària fonamentat en els principis d'objectivitat, eficàcia, eficiència i transparència, amb especial atenció al servei a la ciutadania, a la implantació de les noves tecnologies en l'àmbit tributari, a la lluita contra el frau fiscal i a la potenciació de la col·laboració amb les altres administracions públiques i, en particular, amb l'Administració tributària estatal. Per a això l'Agència ha de tenir un major nivell d'autonomia i flexibilitat, de manera que ha de comptar amb uns recursos i serveis generals propis i especialitzats per raó de la matèria, especialment pel que fa al personal i a la gestió economicofinancera, com també amb uns mitjans econòmics suficients per poder oferir un servei de qualitat, evitant els obstacles burocràtics que puguin entorpir l'exercici de les seves funcions.

No obstant això, també és necessari establir mecanismes de seguiment i de control de l'eficàcia i l'eficiència de l'Agència respecte del compliment dels seus objectius. En aquest sentit, es preveu l'elaboració d'un pla anual d'actuació, que ha de contenir la previsió dels resultats que es pretenen obtenir, i que serà objecte d'un seguiment continuat i d'informe al Parlament de les Illes Balears.

II La llei s'estructura en sis capítols, nou disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i cinc disposicions finals.

El capítol I conté les disposicions generals, i regula la naturalesa, els principis d'organització i actuació, les funcions i el règim jurídic de l'Agència Tributària. En aquest capítol es fa esment exprés a la necessitat d'habilitar els mecanismes adequats per a una atenció efectiva i de qualitat als ciutadans, així com a l'aprovació de la Carta de drets dels contribuents.

El capítol II tracta sobre els aspectes relacionats amb l'organització i l'estructura de l'Agència Tributària. La secció primera regula els òrgans de govern -Presidència i Consell General-, els òrgans executius -Direcció i Consell de Direcció-, i la Comissió Assessora de l'Agència Tributària, com a òrgan consultiu i de participació. La secció segona preveu l'estructura de l'Agència en departaments i àrees funcionals, així com l'adscripció de les recaptacions de zona. El desplegament i la determinació de les funcions corresponents es farà mitjançant ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

El capítol III regula el règim de recursos humans, i estableix la dependència orgànica i funcional del personal que ha d'integrar els diferents òrgans i unitats de l'Agència. En aquesta matèria es pretén que l'Agència disposi d'un personal propi i especialitzat, i correspon als òrgans de l'Agència l'elaboració de la relació de llocs de feina, l'aprovació de l'oferta pública d'ocupació, així com dur a terme els processos de selecció i provisió. Un element essencial en aquest camp és la formació contínua del personal, i es preveu l'elaboració d'un pla anual de formació i perfeccionament.

El capítol IV regula el règim de contractació i responsabilitat patrimonial, que es regeix per la normativa administrativa general aplicable en aquestes matèries amb l'única especificitat de determinar la competència del director o la directora de l'Agència.

El capítol V està dedicat als aspectes de patrimoni, recursos econòmics i gestió economicofinancera.

En aquest sentit i pel que fa, en primer lloc, als recursos econòmics, l'Agència Tributària s'ha de nodrir principalment dels pressuposts generals de la comunitat autònoma, sense perjudici que es prevegin també altres possibles fonts de finançament.

Un altre aspecte que s'ha de destacar en aquest capítol V és el relatiu a la gestió economicofinancera i al control de l'Agència. Així, amb la finalitat d'assolir una major flexibilitat i agilitat de funcionament, s'estableix un sistema de control financer permanent per part de la Intervenció General d'acord amb el pla anual que aprovi el conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda.

Així mateix, es preveu un òrgan intern específic de control, la inspecció de serveis de l'Agència, al qual li correspon el control ordinari de la gestió i el compliment del programa anual d'actuació de l'Agència.

El capítol VI es divideix en dues seccions referides, d'una banda, a les relacions interadministratives, amb especial atenció a la necessitat d'establir instruments de col·laboració amb altres administracions públiques -en particular amb les entitats locals i amb l'Administració tributària estatal-, i, de l'altra, a les relacions amb el Parlament de les Illes Balears, al qual s'ha d'informar anualment de les actuacions desenvolupades per l'Agència Tributària i dels resultats obtinguts.

De la part final del text cal destacar la creació de nous cossos especialitzats en matèria tributària, així com el règim d'adscripció i d'integració del personal en l'Agència Tributària. Així mateix es preveu un règim transitori pel que fa als procediments en tramitació, a les funcions corresponents a les matèries de personal, economicofinancera i d'assessorament jurídic, i a la representació del personal de l'Agència.

Per acabar, les disposicions finals recullen la modificació de les normes legals vigents en matèria de gestió recaptadora i de finances amb la finalitat d'adaptar-les a les previsions contingudes en aquesta llei, com també l'assumpció de les funcions corresponents a la persona titular de la Direcció General de Tributs i Recaptació per la nova direcció de l'Agència.

Capítol I Disposicions generals Article 1

Creació i naturalesa 1. D'acord amb el que estableix l'article 133 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, es crea l'Agència Tributària de les Illes Balears, que constitueix l'Administració tributària de les Illes Balears.

  1. L'Agència Tributària es configura com a un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la comunitat autònoma de les Illes Balears, les funcions que s'estableixen en l'article 2 d'aquesta llei.

  2. L'Agència Tributària té autonomia funcional, financera i de gestió, sense perjudici de les facultats que corresponen a la conselleria competent en matèria d'hisenda pel que fa a la fixació de les directrius i l'exercici de la tutela i del control d'eficàcia i eficiència sobre la seva activitat.

  3. L'Agència Tributària té un règim jurídic propi, i es regeix per aquesta llei i per la normativa reglamentària que la desplegui. Supletòriament, són aplicables les disposicions generals reguladores de les entitats autònomes que integren el sector públic de la comunitat autònoma i la corresponent normativa economicofinancera.

Article 2

Funcions de l'Agència Tributària

Corresponen als òrgans de l'Agència Tributària les funcions següents:

  1. Gestionar, liquidar, inspeccionar i recaptar els tributs propis de la comunitat autònoma de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que en aquesta matèria puguin correspondre a altres òrgans o entitats de la comunitat autònoma, en els termes que preveuen els apartats 1 i 2 de l'article 8 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives.

  2. Gestionar, liquidar, inspeccionar i recaptar, per delegació de l'Estat, els tributs estatals cedits totalment a la comunitat autònoma.

  3. Assumir, per delegació o encomana, la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció de la resta de tributs de l'Estat recaptats a les Illes Balears i formar part dels òrgans de col·laboració que es puguin establir, d'acord amb el que preveu l'article 133.4 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears.

  4. Gestionar, liquidar, inspeccionar i recaptar els recàrrecs que es puguin establir sobre els tributs estatals.

  5. Exercir la potestat sancionadora respecte dels tributs i recàrrecs l'aplicació dels quals correspongui a l'Agència o a qualsevol altre òrgan o entitat de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  6. Gestionar la recaptació executiva dels recursos integrants de l'Administració de la comunitat autònoma i de les seves entitats autònomes, com també dels recursos del Servei de Salut de les Illes Balears i de la resta d'organismes o entitats de dret públic dependents de la comunitat autònoma que siguin exigibles en via de constrenyiment quan ho estableixi una llei o quan així s'acordi per conveni entre l'entitat interessada i l'Agència Tributària, en els termes que preveu l'apartat 3 de l'article 8 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives.

  7. Exercir les funcions de recaptació i, si s'escau, de gestió, inspecció i liquidació dels recursos titularitat d'altres administracions públiques que, mitjançant llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió, siguin atribuïdes a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  8. La revisió en via administrativa dels actes i les actuacions d'aplicació dels tributs, d'exercici de la potestat sancionadora en matèria tributària i de recaptació en període executiu dels altres ingressos de dret públic de la comunitat autònoma, quan es tracti d'actes i actuacions dictats o duts a terme pels òrgans i les unitats de l'Agència Tributària, excepte les reclamacions economicoadministratives, la revisió d'actes nuls de ple dret i la declaració de lesivitat d'actes anul·lables.

  9. La col·laboració i la coordinació amb les altres administracions tributàries.

  10. Qualsevol altra funció que li sigui atribuïda per llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió.

Article 3

Principis generals d'organització i actuació de l'Agència Tributària i relacions amb la conselleria competent en matèria d'hisenda 1. L'organització i l'activitat de l'Agència Tributària es fonamenten en els principis i les regles següents:

  1. Legalitat, objectivitat, eficàcia, igualtat i generalitat en l'aplicació dels tributs, amb ple respecte als drets i les garanties dels ciutadans.

  2. Desconcentració d'actuacions.

  3. Lluita contra les diferents formes de frau fiscal.

  4. Eficiència i responsabilitat en la gestió de la informació, per a la qual cosa ha de comptar amb el suport de la infraestructura tecnològica que garanteixi la seguretat i la confidencialitat de les dades.

  5. Servei als ciutadans, amb una atenció especial a les tasques d'assistència als contribuents, per reduir la pressió fiscal indirecta i per facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries.

  6. Coordinació i cooperació amb la resta d'administracions tributàries.

  7. Col·laboració social i institucional amb els col·legis professionals, altres corporacions de dret públic i associacions professionals de l'àmbit tributari a fi de facilitar al màxim als contribuents el compliment de les obligacions tributàries.

  8. Adaptació de manera continuada als canvis de l'entorn econòmic i social, amb especial atenció a les noves necessitats dels ciutadans.

  9. Transparència pel que fa a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d'activitat.

  10. Especialització i qualificació del personal al servei de l'Agència.

  1. Les relacions entre l'Agència Tributària i la conselleria competent en matèria d'hisenda s'articulen per mitjà d'un programa anual d'actuació, que ha d'incloure la definició dels objectius que s'han d'assolir, tant en l'àmbit tributari com en l'atenció ciutadana, la previsió dels resultats que s'han d'obtenir a partir de la gestió duta a terme i els instruments de seguiment, control i avaluació a què ha de sotmetre l'Agència la seva activitat.

  2. Els crèdits a favor de la comunitat autònoma que es derivin de la gestió dels recursos que aquesta llei atribueix a l'Agència Tributària, formen part de la hisenda autonòmica i, en conseqüència, els drets de cobrament corresponents s'han de consignar en els capítols que pertoquin de l'estat d'ingressos dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  3. La recaptació dels ingressos tributaris i dels altres recursos de dret públic de la hisenda de la comunitat autònoma derivada de l'activitat de l'Agència Tributària forma part de la Tresoreria de la comunitat autònoma.

Article 4

Atenció als contribuents 1. L'Agència Tributària ha de disposar dels mecanismes i instruments necessaris per poder atendre adequadament els contribuents i perquè aquests puguin exercir els seus drets.

  1. En aquest sentit, correspon a l'Agència aprovar una carta de drets dels contribuents, que ha de contenir d'una manera sistematitzada les prestacions que posa a disposició dels contribuents i els compromisos de qualitat en la seva actuació.

Article 5

Règim jurídic de l'Agència Tributària 1. Els actes dictats pels òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària en l'exercici de les seves funcions són actes administratius.

  1. Les funcions d'aplicació dels tributs, la potestat sancionadora tributària i la recaptació d'altres ingressos de dret públic atribuïdes a l'Agència Tributària es regeixen per la Llei general tributària i la normativa de desplegament, les normes dictades per la comunitat autònoma en exercici de la seva competència en matèria tributària, de recaptació i de finances i, en la mesura que pertoqui, les disposicions en matèria de procediment administratiu aplicables en l'àmbit de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. L'Agència Tributària, pel que fa a la resta de funcions que impliquen exercir potestats públiques, es regeix per la normativa reguladora del procediment administratiu en l'àmbit de la comunitat autònoma.

  3. Els actes que dictin els òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària en l'exercici de la potestat tributària i recaptadora són susceptibles de reclamació economicoadministrativa davant els òrgans economicoadministratius que siguin competents d'acord amb les previsions de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i la legislació de finances de la comunitat autònoma, sense perjudici de la interposició prèvia i potestativa del recurs de reposició en els termes que estableix la Llei general tributària i les normes de desplegament.

  4. La resta d'actes dictats pels òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària, susceptibles d'impugnació, exhaureixen la via administrativa i es pot interposar recurs contenciós administratiu, sense perjudici del recurs potestatiu de reposició previ.

  5. La declaració de nul·litat de ple dret en via administrativa i la declaració de lesivitat dels actes de naturalesa tributària correspon al conseller o a la consellera competent en matèria d'hisenda i s'ha d'efectuar d'acord amb els motius, els terminis i la tramitació establerts en la normativa tributària.

Capítol II Organització i estructura de l'Agència Tributària Secció 1a Òrgans de govern, executius i de participació Article 6 Òrgans de l'Agència Tributària L'Agència Tributària s'estructura en els òrgans següents:

  1. Òrgans de govern: la Presidència i el Consell General.

  2. Òrgans executius: la Direcció i el Consell de Direcció.

  3. Òrgan consultiu i de participació: la Comissió Assessora de l'Agència Tributària.

Article 7

La Presidència 1. La Presidència de l'Agència Tributària correspon al conseller o a la consellera competent en matèria d'hisenda.

  1. Correspon al president o a la presidenta:

    1. Exercir la representació institucional.

    2. Signar els convenis amb altres entitats públiques o privades en les matèries que siguin competència de l'Agència.

    3. Convocar i resoldre els procediments de selecció i provisió del personal de l'Agència Tributària.

    4. Nomenar i cessar el personal directiu.

    5. Exercir les funcions que la normativa autonòmica de funció pública encomana al conseller o a la consellera competent en matèria de funció pública, en atenció a la dependència orgànica del personal de l'Agència Tributària, amb excepció de les funcions que per la seva pròpia naturalesa corresponguin a l'esmentat càrrec.

    6. Trametre al Parlament l'informe a què es refereix l'article 26 d'aquesta llei.

  2. Les funcions del president o la presidenta es poden delegar en el director o la directora de l'Agència pel que fa a l'exercici ordinari de la representació institucional a què es refereix la lletra a) de l'apartat 2 anterior.

Article 8

El Consell General 1. El Consell General és l'òrgan superior de govern de l'Agència Tributària, al qual correspon establir les directrius d'actuació, d'acord amb les emanades del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda.

  1. El Consell General està format per:

    1. El president o la presidenta de l'Agència.

    2. El director o la directora de l'Agència.

    3. El secretari o la secretària general de la conselleria competent en matèria d'hisenda

    4. La persona titular de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

    5. La persona titular de la direcció general competent en matèria de tresoreria.

    6. La persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública.

    7. L'interventor o la interventora general.

    8. El director o la directora de l'Advocacia de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    9. Un vocal nomenat pel president o la presidenta, d'entre el seu personal, que exercirà la funció de secretari o secretària del Consell General amb veu i sense vot.

  2. El Consell General té les funcions següents:

    1. Exercir la direcció superior de l'Agència Tributària i el seguiment, la supervisió i el control superiors de la seva actuació.

    2. Aprovar el programa anual d'actuació de l'Agència Tributària que s'ha de presentar al conseller o a la consellera competent en matèria d'hisenda per a la seva ratificació.

    3. Aprovar l'avantprojecte de pressupost anual de l'Agència Tributària.

    4. Deliberar sobre les línies generals de planificació i actuació en matèria de recursos humans.

    5. Aprovar la relació de llocs de feina de l'Agència Tributària i, si n'és el cas, determinar el nombre i les funcions del personal directiu de caràcter laboral a què fa referència l'article 17 d'aquesta llei.

    6. Aprovar l'oferta d'ocupació pública de l'Agència Tributària així com determinar els criteris de selecció del personal.

    7. Acceptar les delegacions de competències o encomanes de funcions d'altres administracions públiques i les seves entitats dependents a favor de l'Agència Tributària i, en general, autoritzar tots els convenis que hagi de subscriure l'Agència.

    8. Autoritzar les adquisicions i les alienacions o els gravàmens de béns i drets que integrin el patrimoni de l'Agència Tributària quan es facin a títol onerós i l'import excedeixi de 150.000,00 euros, com també autoritzar totes les cessions gratuïtes de béns i drets i les cessions d'ús a títol gratuït a favor de terceres persones.

    9. Aprovar l'informe del funcionament i de les actuacions de l'Agència Tributària a què es refereix l'article 26 d'aquesta llei.

    10. Conèixer els projectes normatius i emetre'n informe quan afectin els procediments tributaris i, en general, les competències i funcions de l'Agència Tributària.

    11. Aprovar els comptes anuals de l'Agència.

    12. Aprovar la Carta de drets dels contribuents a què es refereix l'article 4.2 d'aquesta llei.

    13. Resoldre els procediments disciplinaris en cas de sanció de separació del servei o acomiadament, amb els informes i dictàmens previs que siguin preceptius.

    14. Qualsevol altra que, si s'escau, li atribueixin les disposicions vigents.

  3. Les funcions del Consell General no són susceptibles de delegació, excepte l'elaboració de l'informe a què es refereix la lletra j) de l'apartat 3 d'aquest article, que es pot delegar en el director o la directora de l'Agència Tributària.

  4. El Consell General pot establir el propi reglament intern de funcionament. Supletòriament, s'han d'aplicar les normes generals sobre el funcionament dels òrgans col·legiats de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 9

La Direcció 1. El càrrec de director o directora de l'Agència Tributària és assimilat al de director o directora general i és nomenat i separat lliurement pel Govern, a proposta del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda, atenent criteris de competència professional i experiència per a l'exercici del càrrec.

  1. Correspon al director o a la directora:

  1. Exercir la direcció i la representació ordinària de l'Agència Tributària.

  2. Donar les instruccions oportunes sobre tots els aspectes relacionats amb l'organització i el funcionament efectiu de l'Agència Tributària.

  3. Elaborar l'avantprojecte de pressuposts de l'Agència i sotmetre'l al Consell General.

  4. Executar el programa anual d'actuació de l'Agència Tributària.

  5. Exercir el comandament del personal i, en general, les funcions que la normativa autonòmica de funció pública encomana als òrgans superiors i directius en aquesta matèria, en relació amb la dependència funcional del personal de l'Agència Tributària.

  6. Actuar com a òrgan de contractació de l'Agència Tributària.

  7. Autoritzar i disposar despeses amb càrrec als crèdits pressupostaris de l'Agència Tributària.

  8. Reconèixer obligacions i ordenar-ne els pagaments.

  9. Formular els comptes anuals de l'Agència.

  10. Assumir les facultats que no estiguin atribuïdes expressament a un altre òrgan i les que, si s'escau, li atribueixin les disposicions vigents.

Article 10

El Consell de Direcció 1. El Consell de Direcció és presidit pel director o la directora de l'Agència i és integrat pels responsables dels òrgans i les unitats administratives que es determinin per acord del Consell General. Hi actua com a secretari o secretària el membre del Consell de Direcció o el funcionari o la funcionària que determini el director o la directora, si bé, en aquest darrer cas, sense dret a vot.

  1. Les funcions del Consell de Direcció són:

  1. Elaborar l'avantprojecte del programa anual d'actuació i elevar-lo al Consell General per aprovar-lo.

  2. Elaborar l'informe del funcionament i de les actuacions de l'Agència Tributària a què es refereix l'article 26 d'aquesta llei i elevar-lo al Consell General per aprovar-lo.

  3. Efectuar el seguiment de les línies de treball fixades en el programa anual d'actuació, sense perjudici de les competències del director o la directora de l'Agència pel que fa a la seva execució.

  4. Proposar els programes de contractació i d'inversions.

  5. Executar els acords del Consell General, excepte els que corresponen al director o a la directora.

  6. Assessorar sobre els projectes i les decisions que determini el president o la presidenta, el Consell General o el director o la directora.

  7. Qualsevol altra que, si s'escau, li atribueixin les disposicions vigents, com també les que li pugui delegar el director o la directora de l'Agència.

Article 11

La Comissió Assessora de l'Agència Tributària 1. La Comissió Assessora de l'Agència Tributària és l'òrgan consultiu i de participació en l'activitat de l'Agència Tributària, amb la finalitat d'establir un sistema permanent de col·laboració entre l'Agència i les institucions, entitats o organitzacions representatives de sectors o interessos socials, empresarials o professionals. En particular, aquesta comissió ha de tractar, entre d'altres, els aspectes següents, sobre els quals pot fer les recomanacions que consideri adequades:

  1. Adopció de les mesures per promoure i millorar l'atenció i la informació als ciutadans en matèria tributària.

  2. Adaptació dels procediments d'aplicació dels tributs per facilitar i simplificar el compliment de les obligacions tributàries per part dels contribuents o els seus representants.

  3. Utilització de tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per al compliment de les obligacions tributàries.

  1. La Comissió Assessora està presidida pel president o la presidenta de l'Agència i el seu nombre de membres no pot excedir de vint. Entre els membres de la Comissió Assessora hi ha d'haver representants dels consells insulars i dels ajuntaments de les Illes Balears, com també representants elegits entre els col·legis professionals, les institucions acadèmiques i les organitzacions econòmiques i socials, i, si n'és el cas, altres persones de reconegut prestigi. Actua com a secretari o secretària de la Comissió el secretari o la secretària del Consell de Direcció de l'Agència.

  2. L'organització, la composició i el funcionament de la Comissió s'han de desplegar reglamentàriament.

    Secció 2a Estructura organitzativa i funcional Article 12

    Estructura de l'Agència Tributària 1. L'Agència Tributària s'estructura en departaments i en àrees funcionals, per raó de la matèria, com també en serveis centrals i territorials, per raó del territori, a l'efecte de la desconcentració de les funcions que ho requereixin. Així mateix, s'adscriuen a l'Agència Tributària les recaptacions de zona, en els termes que estableixen els articles 8 a 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives i la resta de normativa aplicable.

  3. Correspon al conseller o a la consellera competent en matèria d'hisenda, per mitjà d'una ordre, desplegar l'estructura orgànica de l'Agència Tributària i determinar les funcions dels corresponents òrgans i unitats administratives.

Article 13

Representació i defensa en judici 1. La representació i la defensa en judici de l'Agència Tributària corresponen als advocats de la comunitat autònoma, sota la coordinació de la Direcció de l'Advocacia de la comunitat autònoma.

  1. No obstant el que disposa l'apartat anterior, la representació i la defensa de l'Agència Tributària també poden correspondre a funcionaris llicenciats en dret o a advocats col·legiats designats per a casos o àmbits concrets, particularment pel que fa a la defensa dels drets de l'Agència en els procediments d'execució, ja siguin singulars o universals, judicials o no judicials. En aquests casos serà necessària l'habilitació prèvia del president o la presidenta de l'Agència Tributària, amb l'informe previ de la Direcció de l'Advocacia de la comunitat autònoma.

    Capítol III Règim del personal Article 14

    Personal de l'Agència Tributària 1. L'Agència Tributària ha de disposar del personal funcionari i laboral que calgui per al compliment de les seves funcions.

    Els llocs de feina que comportin l'exercici de funcions que impliquin l'exercici de potestats públiques es reserven a personal funcionari.

  2. Al personal funcionari i laboral al servei de l'Agència Tributària de les Illes Balears li és aplicable la normativa autonòmica en matèria de funció pública i el seu règim d'incompatibilitats, amb les especificitats derivades de l'organització pròpia de l'Agencia Tributària. A aquest efecte, les referències que aquesta normativa fa als òrgans de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'han d'entendre fetes als òrgans competents de l'Agència Tributària que corresponguin en cada cas.

  3. El personal al servei de l'Agència Tributària depèn orgànicament de la Presidència i funcionalment del director o la directora de l'Agència.

  4. Els cossos i les escales de l'Agència Tributària de les Illes Balears es creen, modifiquen i suprimeixen per llei del Parlament de les Illes Balears.

  5. L'Agència Tributària compta amb una relació de llocs de feina, l'aprovació de la qual correspon al Consell General, a proposta del director o la directora de l'Agència i amb l'informe previ de la conselleria competent en matèria de funció pública. En la relació de llocs de feina del personal funcionari de l'Agència Tributària es pot preveure l'adscripció de llocs a cossos, escales o especialitats del personal al servei de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions públiques.

Article 15

Oferta pública d'ocupació i procediments de selecció i provisió 1. El Consell General de l'Agència Tributària ha d'aprovar l'oferta pública d'ocupació anual. S'han de garantir en tots els casos la promoció i la reserva de places que estableixi la normativa que, en cada cas, sigui aplicable.

  1. Correspon al president o a la presidenta de l'Agència Tributària, a proposta del Consell General, la convocatòria i la resolució dels procediments de selecció i provisió del personal de l'Agència.

  2. Els procediments de selecció del personal i de provisió de llocs de feina es regeixen per la normativa aplicable a cada tipus de personal.

Article 16

Formació del personal Correspon al director o a la directora de l'Agència Tributària dissenyar un pla anual de formació i perfeccionament del personal adscrit a l'Agència, sense perjudici de la subscripció dels convenis que, amb aquesta finalitat, es puguin acordar amb l'Escola Balear d'Administració Pública o amb altres entitats públiques o privades.

Article 17

Personal directiu 1. Té la consideració de personal directiu de l'Agència Tributària el que ocupi llocs de feina determinats com a tals en la relació de llocs de feina pel que fa al personal directiu funcionari, i pel Consell General pel que fa al personal directiu laboral, en atenció a l'especial responsabilitat, competència tècnica i rellevància de les funcions assignades.

  1. El personal directiu que tengui la condició de funcionari resta subjecte al que disposa la normativa reguladora de la funció pública de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. El personal directiu que tengui la condició de laboral s'ha de regir per la normativa aplicable a la relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

    Quan el nomenament recaigui en personal funcionari se li ha de reconèixer la situació administrativa que correspongui, i quan la contractació es realitzi amb persones amb vinculació laboral fixa amb l'Agència, amb l'Administració de la comunitat autònoma o amb les seves entitats dependents, han de passar a la situació que correspongui d'acord amb la normativa laboral aplicable. En tot cas, la designació atendrà principis de mèrit i capacitat i criteris d'idoneïtat mitjançant procediments que garanteixin la publicitat i la concurrència.

    Capítol IV Règim de contractació i de responsabilitat patrimonial Article 18

    Contractació 1. La contractació de l'Agència Tributària es regeix per la normativa bàsica vigent en matèria de contractació de les administracions públiques i per la normativa de desplegament aplicable en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. L'òrgan de contractació de l'Agència Tributària és el director o la directora.

Article 19

Responsabilitat patrimonial 1. El règim de responsabilitat patrimonial de l'Agència Tributària i del personal adscrit és el que s'estableix amb caràcter general per a l'Administració de la comunitat autònoma.

  1. Correspon al director o a la directora de l'Agència Tributària la resolució dels procediments administratius corresponents, en els termes que s'estableixen en la normativa reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

    Capítol V Patrimoni, règim pressupostari i economicofinancer Article 20

    Patrimoni 1. Constitueixen el patrimoni de l'Agència Tributària els béns i els drets que li siguin adscrits i els béns i els drets propis, de qualsevol naturalesa, que adquireixi per qualsevol títol, d'acord amb el que disposa la legislació vigent en matèria de patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  2. Correspon al director o a la directora de l'Agència Tributària exercir totes les facultats en matèria de patrimoni no atribuïdes expressament al Consell General.

Article 21

Recursos econòmics 1. Els recursos de l'Agència Tributària són:

  1. Les dotacions que se li assignin en els pressuposts generals de la comunitat autònoma.

  2. Les subvencions i, en general, les transferències corrents o de capital que, amb càrrec al pressupost de qualsevol ens públic, li puguin correspondre.

  3. Els ingressos procedents de la prestació de serveis a qualsevol altra persona física o jurídica, pública o privada.

  4. Els ingressos procedents de les operacions financeres que pugui concertar, dintre dels límits fixats per la llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma.

  5. Qualsevol altre ingrés de dret públic o privat que li correspongui o li sigui atribuït conforme a la legislació aplicable.

  1. Els nous o majors ingressos que, si n'és el cas i respecte de les previsions pressupostàries inicials, es produeixen pels conceptes a què es refereixen les lletres b), c) i, si s'escau, e) de l'apartat anterior, poden generar crèdit en el pressupost de despeses de l'Agència Tributària de conformitat amb el que estableixi a aquest efecte el Consell General.

Article 22

Pressupost 1. L'Agència Tributària té un pressupost propi que s'integra en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els termes que preveu la legislació de finances de la comunitat autònoma.

  1. D'acord amb les directrius i amb els criteris establerts per la conselleria competent en matèria d'hisenda, correspon al Consell General de l'Agència Tributària l'aprovació de l'avantprojecte de pressupost anual de l'Agència, a proposta del director o la directora de l'Agència.

Article 23

Gestió econòmica i règim de control i comptabilitat 1. La gestió econòmica de l'Agència Tributària es fonamenta en els principis de racionalització, simplificació, eficàcia i eficiència.

  1. Tota l'activitat de l'Agència Tributària resta sotmesa al control financer permanent, que ha d'exercir la Intervenció General de la comunitat autònoma de les Illes Balears d'acord amb el pla anual aprovat a aquest efecte pel conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda.

    D'acord amb això, i en particular, els actes de gestió tributària de qualsevol naturalesa i la resta d'actes dels quals es derivin drets de contingut econòmic, dictats pels òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària, no estaran sotmesos a fiscalització prèvia, sense perjudici de les actuacions de comprovació posteriors que, en execució del control financer permanent, desplegui la Intervenció General.

  2. Sense perjudici del que disposa l'apartat anterior i de la tutela i el control superior del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda, correspon a la inspecció de serveis de l'Agència Tributària la supervisió del funcionament intern de l'Agència, com també el control ordinari de l'eficàcia i de l'eficiència en la gestió per mitjà de l'anàlisi del grau de consecució dels objectius fixats en el programa anual d'actuació.

  3. L'Agència Tributària ha d'aplicar el Pla General de Comptabilitat Pública de la comunitat autònoma o l'adaptació específica en aquest pla que aprovi el conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda.

    Correspon als òrgans de l'Agència Tributària, d'acord amb l'estructura orgànica que es determini, dur a terme la gestió de la comptabilitat, sense perjudici de les funcions atribuïdes a la Intervenció General, com a centre directiu de la comptabilitat pública, per la legislació de finances de la comunitat autònoma.

    En tot cas, la comptabilització de la gestió econòmica de l'Agència Tributària s'ha de dur a terme de manera que es garanteixi la interconnexió informàtica amb els sistemes corporatius de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    Capítol VI Relacions amb altres administracions i amb el Parlament Secció 1a Relacions amb altres administracions Article 24

    Convenis de col·laboració 1. L'Agència Tributària pot subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions i entitats públiques, quant als àmbits d'actuació que directament o indirectament li són propis.

  4. La col·laboració de l'Agència Tributària amb altres administracions i entitats públiques pot revestir qualsevol fórmula jurídica admesa en dret, incloent-hi la constitució o la participació en entitats amb personalitat jurídica pròpia.

Article 25

Col·laboració en l'àmbit tributari 1. L'Agència Tributària, d'acord amb el que disposa l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, ha de participar en els òrgans de col·laboració que es puguin establir amb l'Agència estatal de l'Administració Tributària.

En particular, i amb la finalitat de facilitar el compliment de les obligacions tributàries dels contribuents, es faculta l'Agència Tributària de les Illes Balears per establir, juntament amb l'Agència estatal de l'Administració Tributària, els mecanismes necessaris que permetin la presentació i la recepció a les respectives oficines de declaracions i altra documentació amb transcendència tributària que hagin de causar efecte davant l'altra administració.

  1. L'Agència participarà, en representació de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en la forma que es determini en l'instrument jurídic corresponent, en els ens o organismes tributaris de l'Estat responsables de la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció dels tributs estatals cedits parcialment, com també, si n'és el cas, d'altres tributs estatals no cedits.

  2. L'Agència Tributària ha de col·laborar, pels mitjans que consideri pertinents, amb l'Administració Tributària d'altres comunitats autònomes i de l'Administració Local. Així mateix, ha de col·laborar amb l'Administració de Justícia i amb el Ministeri Fiscal.

    Secció 2a Relacions amb el Parlament de les Illes Balears Article 26

    Informe al Parlament Anualment, en el termini de sis mesos des de la finalització del corresponent programa anual a què es refereix l'article 3.2 d'aquesta llei, el president o la presidenta de l'Agència Tributària ha de remetre al Parlament de les Illes Balears un informe del funcionament de l'Agència així com de les actuacions desenvolupades i dels resultats obtinguts.

    Disposició addicional primera Manteniment dels convenis i altres instruments jurídics Des de la data d'inici de les seves activitats, l'Agència Tributària resta subrogada en la posició jurídica de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en tots els convenis o instruments jurídics que afectin l'àmbit de les seves competències.

    Disposició addicional segona Manteniment dels béns adscrits Els béns que, en la data d'inici de l'activitat de l'Agència Tributària, estiguin afectes als serveis de la Direcció General de Tributs i Recaptació queden automàticament adscrits a l'Agència.

    Disposició addicional tercera Traspàs del personal a l'Agència Tributària i adscripció a la relació de llocs de feina de l'Agència 1. El personal funcionari i laboral que, a la data d'inici d'activitats de l'Agència Tributària, ocupi llocs de feina de la Direcció General de Tributs i Recaptació, llocs de feina de la Direcció General del Tresor i Política Financera però que presta els seus serveis a la Direcció General de Tributs i Recaptació, o llocs base a disposició del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació amb destinació efectiva a la direcció general esmentada, s'adscriu a l'Agència Tributària i passa a dependre orgànicament i funcionalment dels òrgans d'aquesta entitat.

  3. El personal adscrit mantindrà les característiques d'ocupació i d'adscripció, com també els drets retributius i les funcions establertes per als llocs de feina d'origen, fins que s'aprovi la relació de llocs de feina de l'Agència Tributària i s'estableixin les funcions de cada lloc, sense perjudici de la seva integració, si procedeix, en els cossos i les escales de nova creació de l'Agència Tributària, d'acord amb el que estableixen les disposicions addicionals vuitena i novena d'aquesta llei.

  4. Una vegada aprovada la relació de llocs de feina de l'Agència Tributària, el personal adscrit podrà participar en els procediments de promoció interna, de provisió de llocs de feina i d'ocupació que convoqui l'Administració de la comunitat autònoma, sense que li siguin aplicables, durant les dues primeres convocatòries, les regles relatives al període mínim de permanència.

    Disposició addicional quarta Creació del cos de control, inspecció i administració tributària 1. Es crea el cos de control, inspecció i administració tributària de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

  5. En el cos de control, inspecció i administració tributària hi ha les escales següents:

    1. Escala de control i inspecció tributària.

    2. Escala d'administració tributària.

  6. Per a l'accés al cos de control, inspecció i administració tributària i a les seves escales s'exigeix el títol corresponent a la llicenciatura o al segon cicle d'ensenyament universitari de dret, ciències polítiques i de l'administració, economia, administració i direcció d'empreses, o ciències actuarials i financeres.

  7. Al cos de control, inspecció i administració tributària li corresponen les funcions de direcció, programació, estudi, proposta, coordinació, gestió, control, inspecció, assessorament, revisió i, en general, les de nivell superior en matèria tributària.

  8. A l'escala de control i inspecció tributària li corresponen les funcions de direcció, programació i gestió de la comprovació, investigació i inspecció tributària, com també les relacionades amb l'exercici de la potestat sancionadora.

  9. A l'escala d'administració tributària li corresponen les funcions de direcció, programació, estudi, proposta i gestió de l'administració tributària i la recaptació, com també la tramitació dels procediments de revisió en via administrativa dels actes i les actuacions tributaris que siguin competència de l'Agència Tributària.

  10. Per ingressar en les escales del cos de control, inspecció i administració tributària cal superar les proves teòriques i pràctiques i el curs selectiu de formació que s'exigeixin en la convocatòria pública corresponent, d'acord amb els procediments de selecció pertinents, que seran d'oposició per al torn lliure i de concurs oposició per al torn restringit de promoció interna.

  11. El cos de control, inspecció i administració tributària i les seves escales es classifiquen dins el grup A, subgrup A1, atès el nivell de titulació exigit per a l'accés, el nivell de responsabilitat de les funcions a complir i les característiques de les proves d'accés.

    Disposició addicional cinquena Creació del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària 1. Es crea el cos tècnic d'inspecció i gestió tributària de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

  12. En el cos tècnic d'inspecció i gestió tributària hi ha les escales següents:

    1. Escala tècnica d'inspecció tributària.

    2. Escala de gestió tributària.

  13. Per a l'accés al cos tècnic d'inspecció i gestió tributària i a les seves escales s'exigeix el títol corresponent a la diplomatura o al primer cicle d'ensenyament universitari de dret, ciències polítiques i de l'administració, ciències empresarials, economia, administració i direcció d'empreses, relacions laborals o gestió i administració pública.

  14. Al cos tècnic d'inspecció i gestió tributària li correspon la realització d'activitats tècniques i administratives en matèria tributària de proposta, gestió, execució, control, inspecció, tramitació i impuls dels procediments tributaris, de recaptació i de revisió de l'Agència Tributària, i, en general, les de col·laboració tècnica amb el cos de control, inspecció i administració tributària.

  15. A l'escala tècnica d'inspecció tributària li corresponen les funcions de tramitació i gestió de la comprovació, investigació i inspecció en matèria tributària, la pràctica de liquidacions i d'actuacions inquisitives i la informació als particulars o a altres organismes que directament o indirectament condueixin a l'aplicació dels tributs, en col·laboració amb l'escala de control i inspecció tributària del cos de control, inspecció i administració tributària.

  16. A l'escala de gestió tributària li corresponen les funcions de tramitació i gestió tècnica de l'administració tributària i la recaptació, com també la tramitació i l'impuls dels procediments de revisió en via administrativa dels actes i les actuacions tributaris que siguin competència de l'Agència Tributària, en col·laboració amb l'escala d'administració tributària del cos de control, inspecció i administració tributària.

  17. Per ingressar en les escales del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària cal superar les proves teòriques i pràctiques i el curs selectiu de formació exigits en la convocatòria pública corresponent, d'acord amb els procediments de selecció pertinents, que seran d'oposició per al torn lliure i de concurs oposició per al torn restringit de promoció interna.

  18. El cos tècnic d'inspecció i gestió tributària i les seves escales es classifiquen dins el grup A, subgrup A2, atès el nivell de titulació exigit per a l'accés, el nivell de responsabilitat de les funcions a acomplir i les característiques de les proves d'accés.

    Disposició addicional sisena Creació del cos administratiu tributari 1. Es crea el cos administratiu tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

  19. Per a l'accés al cos administratiu tributari s'exigeix el títol de batxillerat o les acreditacions equivalents.

  20. Al cos administratiu tributari li correspon la realització d'activitats administratives i materials relacionades amb la tramitació dels procediments d'aplicació dels tributs, i, en particular, la notificació dels actes dictats en la tramitació d'aquests procediments i les actuacions preparatòries, de comprovació o prova de fets o circumstàncies amb transcendència tributària, en col·laboració amb les escales corresponents del cos de control, inspecció i administració tributària i del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària. Així mateix, li corresponen les funcions de preparació, elaboració, comprovació, actualització i administració de dades, inventari de béns i materials, inspecció d'activitats, tasques ofimàtiques, manuals o de càlcul numèric, d'informació i despatx o atenció al públic i d'altres relacionades amb les anteriors, que, per la seva complexitat, no siguin pròpies del cos de control, inspecció i administració tributària o del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària.

  21. Per ingressar en el cos administratiu tributari cal superar les proves teòriques i pràctiques i el curs selectiu de formació exigits en la convocatòria pública pertinent, d'acord amb els procediments de selecció pertinents, que seran d'oposició per al torn lliure i de concurs oposició per al torn restringit de promoció interna.

  22. El cos administratiu tributari es classifica dins el grup C, subgrup C1, atès el nivell de titulació exigit per a l'accés.

    Disposició addicional setena Creació del cos auxiliar tributari 1. Es crea el cos auxiliar tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

  23. Per a l'accés al cos auxiliar tributari s'exigeix el títol de graduat en educació secundària obligatòria o les acreditacions equivalents.

  24. Al cos auxiliar tributari li correspon la realització d'activitats administratives de caràcter auxiliar respecte dels procediments d'aplicació dels tributs, com són el despatx, el registre, la classificació i l'arxiu de documents, la manipulació bàsica de màquines i equips informàtics, els càlculs senzills, la transcripció i la tramitació de documents, l'atenció al públic i d'altres relacionades amb les anteriors.

  25. Per ingressar en el cos auxiliar tributari cal superar les proves teòriques i pràctiques i el curs selectiu de formació exigits en la convocatòria pública pertinent, d'acord amb els procediments de selecció pertinents, que seran d'oposició per al torn lliure i de concurs oposició per al torn restringit de promoció interna.

  26. El cos auxiliar tributari es classifica dins el grup C, subgrup C2, atès el nivell de titulació exigit per a l'accés.

    Disposició addicional vuitena Accés extraordinari a l'escala de control i inspecció tributària del cos de control, inspecció i administració tributària i a l'escala tècnica d'inspecció tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària de l'Agència Tributària 1. D'acord amb les previsions dels articles 26 i següents de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes

    Balears, l'accés extraordinari a l'escala de control i inspecció tributària del cos de control, inspecció i administració tributària, i a l'escala tècnica d'inspecció tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària, de l'Agència Tributària, s'ha de dur a terme d'acord amb les regles següents:

    1. El personal funcionari de carrera que, a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, pertanyi a les escales d'inspecció tributària i de subinspecció tributària dels cossos superior i de gestió de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'integra de manera automàtica en l'escala de control i inspecció tributària del cos de control, inspecció i administració tributària i en l'escala tècnica d'inspecció tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària, de l'Agència Tributària, respectivament.

    2. Se suprimeixen les escales d'inspecció tributària i de subinspecció tributària dels cossos superior i de gestió de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

  27. El personal funcionari procedent d'altres administracions que, amb posterioritat a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, accedeixi mitjançant convocatòries de provisió a llocs adscrits als cossos i les escales a què es refereix aquesta disposició, també s'hi podrà integrar d'acord amb les regles generals establertes en la normativa de funció pública.

    Disposició addicional novena Accés extraordinari a l'escala d'administració tributària del cos de control, inspecció i administració tributària, a l'escala de gestió tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària, al cos administratiu tributari i al cos auxiliar tributari de l'Agència Tributària 1. D'acord amb les previsions establertes en els articles 26 i següents de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'accés extraordinari a l'escala d'administració tributària del cos de control, inspecció i administració tributària, a l'escala de gestió tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària, al cos administratiu tributari i al cos auxiliar tributari de l'Agència Tributària, s'ha de dur a terme d'acord amb les regles següents:

    1. El personal funcionari de carrera que, a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, pertanyi al cos superior de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a cossos o escales d'altres administracions del grup A, subgrup A1, i ocupi amb caràcter definitiu llocs de feina adscrits a la Direcció General de Tributs i Recaptació, es pot integrar en l'escala d'administració tributària del cos de control, inspecció i administració tributària de l'Agència Tributària.

    2. El personal funcionari de carrera que, a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, pertanyi al cos de gestió de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a cossos o escales d'altres administracions del grup A, subgrup A2, i ocupi amb caràcter definitiu llocs de feina adscrits a la Direcció General de Tributs i Recaptació, es pot integrar en l'escala de gestió tributària del cos tècnic d'inspecció i gestió tributària de l'Agència Tributària.

    3. El personal funcionari de carrera que, a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, pertanyi al cos administratiu de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a cossos o escales d'altres administracions del grup C, subgrup C1, i ocupi amb caràcter definitiu llocs de feina adscrits a la Direcció General de Tributs i Recaptació, es pot integrar al cos administratiu tributari de l'Agència Tributària.

    4. El personal funcionari de carrera que, a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, pertanyi al cos auxiliar de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a cossos o escales d'altres administracions del grup C, subgrup C2, i ocupi amb caràcter definitiu llocs de feina adscrits a la Direcció General de Tributs i Recaptació, es pot integrar en el cos auxiliar tributari de l'Agència Tributària.

  28. L'ocupació amb caràcter definitiu de llocs base a disposició del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació amb destinació efectiva en la Direcció General de Tributs i Recaptació s'entendrà com a ocupació de llocs de feina adscrits a l'esmentada direcció general a l'efecte de la integració prevista en l'apartat 1 d'aquesta disposició.

  29. Per a l'efectivitat de la integració caldrà la superació del curs selectiu específic de formació que s'estableixi a aquest efecte per resolució del president o la presidenta de l'Agència Tributària.

    No obstant això, es podrà exonerar la necessitat de superar aquest curs al personal funcionari que acrediti més de dos anys de serveis efectius en la Direcció General de Tributs i Recaptació. Així mateix, es podrà exonerar al personal funcionari que participi en el curs selectiu corresponent la superació d'aquelles matèries en relació amb les quals acrediti l'aprovació de cursos específics de formació impartits per universitats o entitats públiques o que formin part dels temaris corresponents a procediments selectius ja superats.

  30. El personal funcionari que, d'acord amb les regles establertes en aquesta disposició, s'integri en els cossos i les escales de l'Agència Tributària, queda, pel que fa al seu cos o escala d'origen, en la situació administrativa que correspongui.

  31. El personal funcionari procedent de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions que, amb posterioritat a la data d'inici de les activitats de l'Agència Tributària, accedeixi mitjançant convocatòries de provisió a llocs de feina de l'Agència adscrits, entre d'altres, a qualsevol dels cossos i les escales a què es refereix aquesta disposició, també es podrà integrar en aquests cossos i escales de conformitat amb les regles contingudes en els apartats anteriors d'aquesta disposició i les regles generals establertes en la normativa de funció pública.

    Disposició transitòria primera Procediments en curs A partir de la data en què l'Agència Tributària de les Illes Balears comenci l'activitat, els procediments que s'estiguin tramitant davant els òrgans i les unitats administratives de la Direcció General de Tributs i Recaptació, en els àmbits de gestió, liquidació, inspecció, recaptació i revisió de tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris, passaran a ser tramitats pels òrgans i les unitats administratives equivalents de l'Agència, sense perjudici dels supòsits en què, d'acord amb la normativa vigent, la competència correspongui a una conselleria o a una entitat dependent amb competències en gestió tributària o recaptadora.

    Disposició transitòria segona Continuïtat en les funcions de suport dels serveis comuns 1. Fins que es posin en funcionament els òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària que corresponguin, les funcions de gestió economicoadministrativa, de gestió de recursos humans i d'assessorament jurídic de l'Agència Tributària, seran exercides pels òrgans i les unitats administratives corresponents de la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

  32. Així mateix, durant el primer any de vigència d'aquesta llei, la gestió del personal de l'Agència Tributària s'ha de dur a terme d'una manera coordinada amb els serveis competents de la conselleria competent en matèria de funció pública.

    Disposició transitòria tercera Representació del personal Fins que es constitueixi la Mesa de negociació de l'Agència Tributària, correspon a la Mesa sectorial de serveis generals de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears la negociació de les condicions de treball del personal que presti els seus serveis en l'Agència Tributària.

    Disposició derogatòria única Normes que es deroguen 1. Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin al que estableix aquesta llei.

  33. En tot cas, es declara expressament en vigor la disposició final primera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, sense perjudici que les normes reglamentàries a què es refereix la disposició final esmentada relatives a l'organització i les funcions dels òrgans i les unitats competents per a la gestió, la inspecció, la liquidació, la recaptació i la revisió en matèria tributària i recaptadora puguin ser modificades mitjançant ordre del conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda, en aplicació del que disposa l'article 12.2 d'aquesta llei i les lletres c) i d) de l'article 8 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

    Disposició final primera Modificació de les normes de gestió recaptadora contingudes en la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives 1. Es modifiquen els apartats 2, 3 i 4 de l'article 8 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que passen a tenir la redacció següent:

    '2. La recaptació en període voluntari correspon als òrgans o les unitats administratives de l'Agència Tributària de les Illes Balears o, si n'és el cas, als òrgans o a les unitats de les conselleries, de les entitats autònomes, dels organismes o de les entitats de dret públic dependents que, en cada cas, tenguin atribuïda la gestió dels recursos corresponents.

  34. La recaptació en període executiu dels recursos integrants de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de les seves entitats autònomes que siguin exigibles en via de constrenyiment correspondrà als òrgans i a les unitats administratives competents de l'Agència Tributària de les

    Illes Balears.

    No obstant això, la recaptació en període executiu dels recursos integrants del Servei de Salut de les Illes Balears i de la resta d'organismes o entitats de dret públic dependents de la comunitat autònoma que siguin exigibles en via de constrenyiment correspondrà als òrgans i a les unitats de l'Agència Tributària de les Illes Balears quan així ho estableixi una llei o s'acordi per conveni entre l'entitat interessada i l'Agència Tributària. En tot cas, i sense perjudici del que pugui disposar la llei en virtut de la qual s'atribueixi la recaptació executiva a l'Agència Tributària de les Illes Balears, la participació a favor de l'Agència Tributària per la realització de funcions de recaptació en via executiva s'ha de determinar en el conveni corresponent i s'ha d'aplicar directament al titular de la recaptació de zona.

  35. La recaptació i, si s'escau, les funcions de gestió, inspecció, liquidació i revisió dels recursos titularitat d'altres administracions públiques que, mitjançant llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió, siguin atribuïdes a la comunitat autònoma de les Illes Balears, correspondrà a l'Agència Tributària de les Illes Balears.' 2. Es modifica l'apartat 1 de l'article 10 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que passa a tenir la redacció següent:

    '1. En tot cas, les recaptacions de zona a què es refereix l'article anterior seran òrgans unipersonals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, adscrits a l'Agència Tributària de les Illes Balears, al capdavant de les quals hi haurà un recaptador titular amb els drets i les obligacions que reglamentàriament s'estableixin.' 3. Es modifica l'apartat 1 de l'article 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que passa a tenir la redacció següent:

    '1. Els recaptadors titulars contractaran el seu personal col·laborador d'acord amb la normativa laboral que resulti aplicable i amb subjecció a la plantilla que, per a cada recaptació de zona, estableixi l'Agència Tributària de les Illes Balears.' 4. Totes les funcions atribuïdes a la direcció general competent en matèria de recaptació en virtut de les normes reglamentàries en matèria de gestió recaptadora a què es refereix la disposició final primera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, s'han d'entendre atribuïdes a la direcció de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

    Disposició final segona Modificació del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny 1. Es modifica l'apartat 3 de l'article 1 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passa a tenir la redacció següent:

    '3. Als efectes d'aquesta llei, integren el sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears:

    1. Els òrgans de la comunitat autònoma de les Illes Balears regulats en l'Estatut d'Autonomia, sense perjudici del règim particular que estableixen les normes que en regulen el funcionament i l'autonomia pressupostària.

    2. L'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

    3. Les entitats autònomes i empreses públiques que defineix la Llei 3/1989, de 29 de març, d'entitats autònomes i empreses públiques i vinculades a la comunitat autònoma de les Illes Balears, o la normativa que la substitueixi, sense perjudici de les normes que, per raó de la seva naturalesa, s'hagin d'aplicar a les entitats i empreses subjectes al dret privat.

    4. El Servei de Salut de les Illes Balears, el qual s'ha de subjectar al règim aplicable a les entitats autònomes a què es refereix la lletra c) anterior, sense perjudici de les especialitats contingudes en aquesta llei i en la resta de les normes aplicables a aquesta entitat.

    5. L'Agència Tributària de les Illes Balears, que es regeix pel que estableix la normativa específica reguladora d'aquesta entitat i, supletòriament, pel règim aplicable a les entitats autònomes a què es refereix la lletra c) anterior.

    6. Les fundacions del sector públic autonòmic, sense perjudici de les normes que se'ls hagi d'aplicar per raó de la seva naturalesa. Als efectes d'aquesta llei, s'entendrà que són fundacions del sector públic autonòmic les que es constitueixin amb una aportació majoritària, directa o indirecta, de l'Administració de la comunitat autònoma o de les seves entitats autònomes o empreses públiques, com també aquelles altres el patrimoni fundacional de les quals, amb caràcter de permanència, estigui integrat en més d'un 50% per béns o drets aportats o cedits per aquestes entitats.' 2. Es modifiquen les lletres c), d) i f) de l'article 8 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passen a tenir la redacció següent:

      'c) Dictar les disposicions interpretatives o aclaridores de les lleis i de la resta de normes autonòmiques en matèria tributària i recaptadora i, en general, dictar les disposicions i resolucions que li corresponguin de conformitat amb la normativa vigent.

    7. La fixació de la política tributària d'acord amb les directrius del Consell de Govern, així com l'organització de l'estructura bàsica de l'Agència Tributària de les Illes Balears i la determinació de les atribucions dels seus òrgans i unitats administratives.

    8. Aprovar les modificacions pressupostàries en els termes prevists en aquesta llei, sense perjudici de les competències que, en aquesta matèria, s'atribueixin per reglament als òrgans del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears.' 3. Es modifica l'article 13 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passa a tenir la redacció següent:

      'Article 13

      Gestió de tributs 1. Corresponen a la comunitat autònoma de les Illes Balears la gestió, la liquidació, la recaptació, la inspecció i la revisió dels tributs propis de la comunitat autònoma, de conformitat amb el que disposen l'Estatut d'Autonomia, les lleis del Parlament de les Illes Balears i les disposicions de desplegament aprovades pel Consell de Govern i pel conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda i pressuposts, sense perjudici de l'aplicació de les normes de l'Estat en tots els casos en què siguin procedents.

      En el cas de tributs estatals cedits totalment, la comunitat autònoma exerceix, per delegació de l'Estat, la gestió, la liquidació, la recaptació, la inspecció i la revisió, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2 i 3 de l'article 133 i l'article 134 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i en els termes que estableixi la llei que fixi l'abast i les condicions de la cessió.

  36. L'aplicació dels tributs referits en l'apartat anterior correspon a l'Agència Tributària de les Illes Balears. Pel que fa a la gestió, la liquidació, la recaptació i la inspecció dels altres tributs de l'Estat recaptats a les Illes Balears, l'Agència Tributària té les facultats que, si s'escau, es derivin de la delegació que pugui rebre de l'Estat, com també les de col·laboració que es puguin establir, de conformitat amb el que preveu l'article 133.4 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears.

  37. També correspon a l'Agència Tributària de les Illes Balears la recaptació en període executiu dels recursos integrants de l'Administració de la comunitat autònoma i de les seves entitats autònomes i altres organismes o entitats de dret públic dependents que siguin exigibles en via de constrenyiment en els termes prevists en la legislació vigent, així com l'exercici de les funcions de recaptació i, si s'escau, de gestió, inspecció i liquidació dels recursos titularitat d'altres administracions públiques que, mitjançant llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió siguin atribuïdes a la comunitat autònoma de les Illes Balears.' 4. Es modifica l'apartat 3 de l'article 33 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passa a tenir la redacció següent:

    '3. Integren els pressuposts generals de la comunitat autònoma:

    1. Els pressuposts del Parlament i dels òrgans estatutaris regulats en l'Estatut d'Autonomia, com també el pressupost de l'Administració de la comunitat autònoma i de les seves entitats autònomes, sense perjudici del que estableix l'apartat 4 d'aquest article.

    2. El pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears.

    3. El pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

    4. Els pressuposts de les empreses públiques.

    5. Els pressuposts de les fundacions del sector públic autonòmic.' 5. Es modifica l'apartat 2 de l'article 46 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passa a tenir la redacció següent:

    '2. S'han d'establir per reglament les normes generals de tramitació de les modificacions de crèdit a què es refereix l'apartat anterior d'aquest article, com també les especialitats que es derivin de l'organització específica del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears'.

  38. Es modifica l'article 60 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24

    de juny, que passa a tenir la redacció següent:

    'Article 60

    Competències en la gestió de les despeses Dins els límits fixats anualment per la llei de pressuposts generals, l'autorització i la disposició de les despeses, el reconeixement de les obligacions i la proposta d'ordenació de pagaments corresponen, amb caràcter general, als òrgans següents:

    1. A la Mesa del Parlament i al síndic major, amb relació a la secció pressupostària del Parlament i de la Sindicatura de Comptes, respectivament.

    2. Al president o a la presidenta del Govern, al vicepresident o a la vicepresidenta i al titular de la conselleria competent en matèria de relacions institucionals, indistintament, amb relació a la secció pressupostària relativa a presidència o relacions institucionals; i als consellers, amb relació a les seccions pressupostàries respectives.

    3. Al president o a la presidenta del Consell Consultiu de les Illes Balears i al president o a la presidenta del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, amb relació a les seccions pressupostàries respectives.

    4. Als presidents i als directors de les entitats autònomes amb relació a les seccions pressupostàries respectives.

    5. Al gerent del Servei de Salut de les Illes Balears amb relació al pressupost de despeses d'aquesta entitat.

    6. Al director o a la directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears amb relació al pressupost de despeses d'aquesta entitat.

    7. Al Consell de Govern, en els supòsits que així ho estableixi la llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma o una altra norma de rang legal.' 7. Es modifica la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 92 del text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny, que passa a tenir la redacció següent:

    'b) Comptes anuals del Servei de Salut de les Illes Balears, de l'Agència Tributària de les Illes Balears i, si n'és el cas, de cada una de les entitats autònomes amb pressupost propi en els pressuposts generals de la comunitat autònoma.' Disposició final tercera Modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma 1. S'afegeix la lletra d) en l'apartat 2 de l'article 3 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma, amb la redacció següent:

    'd) Personal de l'Agència Tributària de les Illes Balears.' 2. Es modifica la disposició addicional primera de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma, que passa a tenir la redacció següent:

    'Disposició addicional primera 1. Les referències d'aquesta llei al personal al servei de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'han d'entendre fetes també al personal al servei dels consells insulars, al de les entitats locals, al de les universitats públiques situades en el territori autonòmic i al de l'Agència Tributària de les Illes Balears, en tots els preceptes que els són aplicables.

  39. Les referències d'aquesta llei als òrgans de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears s'han d'entendre fetes als òrgans competents que en cada cas correspongui dels consells insulars, de les entitats locals, de les universitats públiques situades en el territori autonòmic i de l'Agència Tributària de les Illes Balears, en tot el que els sigui aplicable.' Disposició final quarta Referències al director o a la directora general de Tributs i Recaptació 1. Les competències, les facultats o les funcions en matèria tributària i de recaptació que, d'acord amb l'ordenament jurídic vigent a l'inici de les activitats de l'Agència Tributària de les Illes Balears, s'hagin d'entendre atribuïdes, originàriament o per delegació, al director o a la directora general de Tributs i Recaptació, al director o a la directora general competent en matèria de tributs o al director o a la directora general competent en matèria de recaptació, seran exercides pel director o la directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

  40. No obstant això, quan es tracti de competències, facultats o funcions que consisteixin en propostes o informes previs als actes que hagi de dictar el conseller o la consellera competent en matèria d'hisenda en relació amb actuacions o procediments inherents a les funcions de tutela o control de les activitats de l'Agència Tributària, s'han d'exercir pel secretari o la secretària general de la conselleria.

    Disposició final cinquena Entrada en vigor 1. Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  41. Sense perjudici d'això, les funcions i les competències atribuïdes als diferents òrgans i unitats de l'Agència Tributària de les Illes Balears només seran efectives a partir de la data d'iniciació de les seves activitats, la qual s'ha de fixar mitjançant ordre del conseller o de la consellera competent en matèria d'hisenda, una vegada que s'hagin dictat les disposicions de desplegament i d'execució d'aquesta llei que calguin, les quals s'han d'aprovar en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, catorze d'abril de dos mil vuit EL PRESIDENT,

    Francesc Antich i Oliver El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació,

    Carles Manera Erbina

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR