Llei 4/2010, de 16 de juny de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorPresidENcia de les Illes Balears
Rango de LeyLlei

Llei 4/2010, de 16 de juny de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears EL PRESIDENT DE LES ILLES BALEARS Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI EXPOSICIÓ DE MOTIUS I La situació de desacceleració econòmica i la recessió generalitzada de les economies més directament connectades amb les de les Illes Balears obliga a adoptar mesures legislatives immediates, que complementin les que ja es van acordar i les que contenen els pressuposts per al 2009 i 2010, per facilitar la inversió pública i privada necessària per afrontar la situació de crisi econòmica.

La gravetat de la situació i les seves conseqüències en els àmbits laborals i socials determinen la urgència de les mesures que s'han d'adoptar.

Aquesta llei pretén contribuir a impulsar l'activitat econòmica pública i privada a les Illes Balears per donar una resposta a la situació econòmica actual.

Es preveuen quatre línies d'actuació: les relatives a l'agilitació administrativa, en especial per a l'adopció i la posada en funcionament de les inversions que mereixin la declaració d'interès autonòmic o insular; les pertinents per facilitar la implantació de noves activitats empresarials i professionals; les encaminades a impulsar la indústria turística que des de fa temps constitueix el motor sòlid de l'economia balear i l'activitat urbanitzadora i edificadora en determinats supòsits, i les mesures en matèria d'agricultura i ramaderia. Es pretén facilitar al màxim la constitució de noves empreses, de manera que puguin entrar en funcionament com més aviat millor, sense minva definitiva de les condicions i els requisits que requereixi l'activitat respectiva.

Mereixen un capítol a part les mesures d'impuls de la indústria turística, que ha tingut un desenvolupament extraordinari fins al punt de situar les Illes Balears en un lloc capdavanter entre les destinacions turístiques de tot el món.

En la conjuntura actual conflueixen dues circumstàncies de gran relleu: la necessitat de donar suport a la indústria turística perquè actuï de motor que dinamitzi l'economia i faciliti una sortida ràpida de la crisi, i la conveniència d'aprofitar la situació per potenciar la regularització i la millora d'uns establiments turístics amb una qualitat indiscutible en conjunt, però amb indubtables problemes produïts per un desenvolupament precipitat per donar resposta a un creixement espectacular de la demanda.

II Aquesta llei consta de 23 articles, que es desenvolupen en un títol preliminar que en fixa l'objecte i la finalitat, i en uns altres quatre títols que, respectivament, regulen l'agilitació i la simplificació dels procediments administratius, la implantació de noves activitats econòmiques empresarials o professionals, les mesures en matèria de turisme i les mesures en matèria d'agricultura i ramaderia. Així mateix, té nou disposicions addicionals, tres de transitòries, una de derogatòria i tres de finals.

El títol I es desenvolupa en dos capítols referits, d'una banda, a un conjunt de disposicions generals encaminades a simplificar els procediments administratius, a evitar paralitzar-los mitjançant el reforçament de l'impuls d'ofici, i a considerar de tramitació urgent els expedients de contractació administrativa especialment relacionats amb l'execució d'obra pública; i, de l'altra, a les inversions d'interès autonòmic i insular, el concepte de les quals es crea, alhora que s'atribueix al Consell de Govern i als consells executius dels consells insulars la seva declaració. La conseqüència més rellevant és que la tramitació d'aquestes inversions tengui, davant qualsevol administració pública de les Illes Balears, un caràcter preferent, unit a una reducció general de terminis, especialment en els àmbits de l'urbanisme i del medi ambient. La justificació d'aquest tractament consisteix, sens dubte, en la importància i la urgència que aquestes inversions hauran de tenir per a una sortida ràpida de la crisi econòmica actual.

El títol II té per objecte facilitar la implantació de noves activitats empresarials i professionals. Per a això, en els àmbits que el Govern consideri convenient, mitjançant decret, es podrà anticipar l'inici de l'activitat mitjançant la subscripció d'una declaració responsable del compliment dels requisits requerits, de manera que l'autorització prèvia se substitueix per una comprovació posterior. Les obres d'urbanització i edificació resten excloses d'aquesta possibilitat i mantenen la necessitat, en tot cas, d'autorització o llicència prèvia. En els supòsits en què es consideri necessari, s'haurà d'adjuntar a la declaració responsable la documentació tècnica que acrediti el compliment de la normativa aplicable, de la mateixa manera que es podrà exigir la prestació de l'aval corresponent.

El títol III conté determinades mesures d'impuls de la indústria turística i es desenvolupa en tres capítols:

  1. El primer estableix el procediment extraordinari per a la regularització sectorial de les places turístiques, per a la qual es fixa un termini màxim i improrrogable de dos anys, comptadors a partir de l'entrada en vigor de la llei. La regularització pretén resoldre determinades situacions que el creixement precipitat arrossega des de fa temps, sense minvar la qualitat de l'oferta turística i amb respecte als drets dels consumidors i usuaris i a les normes vigents en matèria de seguretat i habitabilitat. La solució s'articula mitjançant l'adquisició de les places necessàries, segons el que preveu l'article 51 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística, i a través de l'organisme gestor al qual es refereix l'article 54 del mateix text legal, amb el límit que la relació entre el nombre de places i la superfície de solar que resulti no sigui inferior al 75% de la legalment autoritzada. Els ingressos obtinguts es destinen a les finalitats que es fixen, les quals tenen per objecte millorar la qualitat de les infraestructures turístiques, incentivar la reconversió d'establiments d'allotjament turístic i diversificar i desestacionalitzar l'oferta turística.

  2. El segon es refereix als plans per a la millora de les infraestructures i els establiments turístics. A aquest efecte s'imposa un pla de qualitat per a la modernització permanent als establiments turístics situats en zones que hagin estat objecte d'una millora de les infraestructures públiques i als d'allotjament que s'hagin acollit a la regularització de places turístiques. A més, i durant un termini de quatre anys des de l'entrada en vigor de la llei, s'incentiva la millora d'establiments turístics amb dispensa excepcional de determinats requisits turístics i urbanístics que, en molts casos, han impedit que fins ara es duguessin a terme. També, i durant el mateix termini, s'incentiva l'augment de categoria dels establiments turístics, tal com exigeix la demanda actual, encara que per fer-ho s'hagi de dispensar d'algun requisit que la realitat física de l'establiment impedeix complir o fins i tot s'hagi d'incrementar l'edificabilitat en els termes estrictes que exigeix el manteniment del nombre de places autoritzades. Malgrat això, per tal d'evitar excessos no desitjables en la dispensa dels requisits turístics i, en particular, en l'exoneració de paràmetres urbanístics, s'estableixen determinades cauteles que, en resum, consisteixen:

    A exigir un informe previ, preceptiu i vinculant, de l'administració turística competent, amb l'objectiu de comprovar que les sol·licituds suposen, en efecte, una millora de serveis i instal·lacions i s'adeqüen a les finalitats i els supòsits prevists.

    A concretar les finalitats que es pretenen aconseguir (desestacionalització o millora de la seguretat, accessibilitat i sostenibilitat mediambiental) i els serveis i les instal·lacions que resulten admissibles.

    A limitar l'exoneració de paràmetres urbanístics, de manera que no podran augmentar el volum i l'ocupació de la parcel·la en més del 10% respectiu sobre el legalment construït, ni superar l'altura màxima permesa, excepte per instal·lar caixes d'ascensors o d'escales d'emergència o aparells de climatització, telecomunicació o energies alternatives, ni incomplir les alineacions i reculades.

    I a prohibir que l'exoneració de paràmetres urbanístics pugui arribar als establiments turístics ubicats en sòl rústic protegit i als edificis declarats béns d'interès cultural o catalogats, atès que, en ambdós casos prevaldrà l'aplicació de la normativa específica.

    D'altra banda, es creen les oficines d'informació necessàries per facilitar la declaració exigida per a la regularització sectorial de les places turístiques i l'accés a les línies d'ajuts estatals per a la rehabilitació i la millora d'establiments turístics, l'abast de les quals, a més, es pot ampliar mitjançant un ajut suplementari de caràcter autonòmic i s'atorga preferència als que ampliïn, o ja tenguin, un període d'obertura i funcionament que excedeixi la temporada turística tradicional.

  3. El tercer persegueix la simplificació del procediment d'autorització per a les construccions, obres i instal·lacions de les empreses i activitats turístiques.

    A aquest efecte se substitueix el complex sistema actual de doble autorització, prèvia i d'obertura, per una autorització sectorial turística única.

    El títol IV conté determinades mesures d'impuls de l'agricultura i la ramaderia i es desenvolupa en dos capítols, referits a l'àmbit d'aplicació el primer i a mesures en matèria d'agricultura i ramaderia el segon.

    També s'hi inclouen nou disposicions addicionals, tres de transitòries, una de derogatòria i tres de finals, amb l'objectiu d'impulsar la inversió pública i privada a les Illes Balears.

    Les disposicions addicionals preveuen els terminis per a l'efectivitat de la declaració responsable d'inici de l'activitat, en els diferents àmbits, i per a la unificació de procediments i la simplificació de tràmits. A més, es fa una nova redacció de l'article 21 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, per permetre que els apartaments turístics puguin prestar, addicionalment, el servei de menjador, i s'habilita el marc per a la declaració d'inversions d'interès insular. També s'inclouen mesures específiques en matèria d'ordenació del territori i urbanisme, totes encaminades a facilitar i impulsar la inversió pública i privada. En aquest sentit, s'ha de destacar que durant el període de dos anys es deixa sense efecte el punt 1 de la Norma 12 del Pla Territorial de Mallorca, així com la Norma 31 del Pla Territorial d'Eivissa i Formentera i l'article 3 de la Norma Territorial Cautelar aprovada pel Consell Insular d'Eivissa el dia 28 de novembre de 2008, per la qual s'adopten mesures provisionals per assegurar la viabilitat i efectivitat de la modificació del Pla Territorial d'Eivissa, per tal de possibilitar l'execució simultània d'obres d'urbanització i d'edificació, amb l'aval pertinent. També s'inclou, a l'efecte de permetre que els municipis que no s'hagin adaptat als instruments d'ordenació territorial i disposin de zones turístiques en les quals sigui necessari dur a terme actuacions urbanístiques per a la seva millora i desenvolupament puguin aprovar les modificacions puntuals del planejament urbanístic necessàries, un paràgraf i) dins l'apartat 2 de la disposició addicional tercera de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial. Finalment, es modifica la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per al desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, en relació amb els percentatges de reserva per a habitatge protegit i de cessió de terrenys, en els casos concrets i taxats que es preveuen, es facilita l'autorització d'instal·lacions en sòl rústic protegit associades a l'explotació d'aqüífers per al tractament de les aigües minerals destinades al consum humà, i dóna solució a la recomanació efectuada per la comunitat europea en relació amb la utilització de materials de deixalles de les explotacions mineres.

    Les disposicions transitòries determinen l'inici de l'aplicació de la tramitació d'urgència als contractes que preveu la llei, les exempcions a la situació dels edificis fora d'ordenació i la regla especial en matèria de desenvolupament de polígons industrials o d'empresa.

    La disposició derogatòria estableix que exclusivament amb relació a la modernització d'establiments turístics queden sense efecte la Llei 8/1988, d'1 de juliol, d'edificis fora d'ordenació; la disposició addicional cinquena i el punt

  4. de l'annex I del Decret 60/2009, de 25 de setembre, i les restriccions derivades dels planejaments territorials i urbanístics. Així mateix, queda derogat el Decret llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears.

    Finalment, les disposicions finals estableixen un termini de sis mesos perquè el Govern de les Illes Balears elevi al Parlament un projecte de modificació de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears; autoritzen el desplegament reglamentari de la llei i en fixen l'entrada en vigor, i també disposen la pèrdua de vigència de l'article 3 de la Llei, d'acord amb el termini d'aplicació que es preveu per a aquest article.

    TÍTOL PRELIMINAR OBJECTE I FINALITAT Article 1

    Objecte i finalitat El conjunt de les disposicions que conté aquesta llei té per objecte impulsar de forma urgent l'activitat econòmica pública i privada a les Illes Balears.

    Per aconseguir la finalitat proposada s'adopten mesures d'agilitació i simplificació dels procediments administratius, es facilita la implantació de noves activitats empresarials i professionals i s'impulsa la millora i la modernització de la indústria turística.

    TÍTOL I AGILITACIÓ I SIMPLIFICACIÓ DELS PROCEDIMENTS ADMINISTRATIUS Capítol I Disposicions generals Article 2

    Simplificació de procediments administratius 1. L'Administració autonòmica de les Illes Balears ha d'adoptar les mesures oportunes perquè els procediments administratius dels quals és competent s'unifiquin per matèries i se'n simplifiquin els tràmits.

    1. En tot procediment administratiu que tramiti l'Administració autonòmica, una vegada que s'hagi superat el termini establert per a cada acte de tràmit, se n'ha de declarar d'ofici i sense demora la preclusió i, sens perjudici de la responsabilitat en què hagin pogut incórrer els qui n'hagin causat l'incompliment, s'ha de continuar la tramitació del procediment i impulsar-lo, d'ofici, les vegades que calgui.

Article 3

Contractació administrativa 1. Es declara que hi ha raons d'interès públic, als efectes del que disposa la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic, amb la conseqüència de l'aplicació automàtica de la tramitació urgent per a tots els expedients de contractació relatius a contractes d'obres, concessió d'obres públiques i de col·laboració entre el sector públic i el sector privat que formalitzin les entitats del sector públic de les Illes Balears incloses en l'àmbit de la Llei de contractes del sector públic, així com aquelles entitats sotmeses a l'àmbit d'aplicació de la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, quan operin en algun dels sectors exclosos enunciats en aquesta darrera norma.

  1. Per a l'aplicació efectiva del que disposa l'apartat anterior, els òrgans de contractació han d'emetre el document corresponent, per incloure'l en l'expedient administratiu de què es tracti, en què consti la motivació de la urgència de conformitat amb els arguments que justifiquen aquesta llei.

Capítol II Les inversions d'interès autonòmic Article 4

Concepte Són inversions d'interès autonòmic les declarades com a tals pel Govern de les Illes Balears per la seva especial rellevància per al desenvolupament econòmic i social en el seu àmbit territorial.

Article 5

Declaració i tramitació de les inversions d'interès autonòmic 1. La declaració d'una inversió d'interès autonòmic és adoptada pel Consell de Govern a proposta de qualsevol conseller en l'àmbit de la seva respectiva competència.

  1. Aquesta declaració es pot acordar en qualsevol moment de la tramitació administrativa, però només tendrà efecte a partir de la data en què es declari l'interès autonòmic de la inversió.

  2. Les inversions d'interès autonòmic han de tenir en els seus diferents tràmits administratius un impuls preferent i ràpid, davant qualsevol administració de les Illes Balears.

Article 6

Principi general de reducció de terminis administratius Els terminis ordinaris de tràmit en els procediments administratius prevists en la normativa balear, quan es tracti d'inversions declarades d'interès autonòmic, s'han de reduir a la meitat, llevat dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

Article 7

Regla especial en matèria d'urbanisme 1. Resten reduïts a la meitat els terminis establerts legalment en matèria de tramitació, aprovació i execució del planejament urbanístic quan tenguin per objecte exclusiu obres i instal·lacions d'inversions declarades d'interès autonòmic pel Govern de les Illes Balears.

  1. Així mateix, s'han de reduir a la meitat els terminis per a l'atorgament de qualssevol llicències que siguin necessàries per a l'execució, l'obertura o el funcionament de les obres i instal·lacions esmentades.

Article 8

Regla especial en matèria de medi ambient Resten reduïts a la meitat els terminis establerts legalment en els procediments mediambientals que sigui necessari tramitar per a l'execució de les inversions declarades d'interès autonòmic, tot això sens perjudici dels terminis que estableix la legislació bàsica de l'Estat.

TÍTOL II IMPLANTACIÓ DE NOVES ACTIVITATS ECONÒMIQUES EMPRESARIALS O PROFESSIONALS Article 9

Declaració responsable d'inici d'activitat 1. El Govern de les Illes Balears, a proposta del conseller competent en la matèria, haurà d'acordar, mitjançant decret, els supòsits en què és aplicable el sistema de declaració responsable per a l'inici d'una determinada activitat econòmica, empresarial o professional, en els casos en què aquesta activitat econòmica estigui sotmesa a llicència o autorització administrativa prèvia, sense que resulti aplicable en els àmbits de les obres d'urbanització i edificació.

  1. En els àmbits esmentats a l'apartat anterior, i una vegada que ja estiguin delimitats els supòsits corresponents, el titular de l'activitat de què es tracti o la persona que el representi, pot iniciar l'activitat econòmica, empresarial o professional, mitjançant la subscripció d'una declaració responsable sobre el compliment dels requisits legalment establerts per obtenir la llicència o l'autorització administrativa prèvia.

Article 10

Requisits complementaris 1. En determinades activitats, que s'han de precisar en el decret respectiu, es pot exigir la documentació tècnica que acrediti el compliment de la normativa aplicable a l'activitat de què es tracti.

  1. En els casos en què aquest decret ho determini, la declaració responsable s'ha de presentar juntament amb l'aval que es fixi.

Article 11

Comprovació posterior 1. Un cop presentat el document de declaració responsable que comporti l'inici de l'activitat, l'òrgan o organisme competent per raó de la matèria de les diferents administracions públiques de les Illes Balears ha de realitzar les comprovacions pertinents per verificar la conformitat de les dades declarades.

  1. Si de les comprovacions realitzades es desprèn la falsedat o la inexactitud de les dades declarades, se suspendrà l'activitat, amb l'audiència prèvia de la persona interessada, i es confiscarà l'aval constituït, si escau, sens perjudici que, si correspon, es pugui incoar un expedient d'esmena de defectes o, si n'és el cas, sancionador. Si hi ha risc per a les persones o les coses, la suspensió es podrà adoptar de forma cautelar i immediata, mitjançant resolució motivada.

    TÍTOL III MESURES EN MATÈRIA DE TURISME Capítol I Regularització sectorial de places turístiques Article 12

    Objecte i àmbit d'aplicació 1. S'estableix el procediment extraordinari al qual s'ha d'ajustar el procés de regularització sectorial de les places turístiques de què disposin les empreses turístiques d'allotjament situades en el territori de les Illes Balears que estiguin autoritzades i inscrites en el Registre General d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics, abans del 31 de desembre de 2007, sempre que la implantació de les places esmentades no hagués suposat infracció urbanística greu i es trobin en alguna o algunes de les situacions següents:

    Increment d'unitats i/o places d'allotjament en relació amb les autoritzades.

    Modificació de la superfície del sòl que per al compliment de la superfície mínima del solar per plaça figuri en el projecte i en l'escriptura del solar, i d'acord amb la qual s'atorgà l'autorització.

    Adaptació pel que fa al còmput del nombre de places en relació amb la situació de fet que reflecteixin una discrepància entre la capacitat real i l'autoritzada de les unitats d'allotjament.

  2. La regularització s'ha d'efectuar mitjançant operacions d'adquisició de les places necessàries, d'acord amb el que estableix l'article 51 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, practicades a través de l'organisme gestor de les places turístiques previst en l'article 54 de la mateixa llei.

  3. El resultat de la regularització no podrà suposar que la relació entre el nombre de places i els metres quadrats de superfície del solar sigui inferior al 75% de la legalment autoritzada.

Article 13

Sol·licituds 1. En el termini de dos anys, comptadors a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei, els titulars de l'explotació o els propietaris indistintament dels establiments turístics afectats han de presentar la sol·licitud d'autorització de les places turístiques, d'acord amb el model que estableix l'annex I d'aquesta llei, a la qual han d'adjuntar la declaració responsable que inclogui la memòria descriptiva de l'estat actual de l'establiment d'acord amb el model de l'annex II.

  1. Les sol·licituds s'han de presentar en el registre de l'autoritat turística competent o en qualsevol dels registres que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 14

Procediment 1. Atès el caràcter extraordinari del procediment, durant la seva tramitació, l'administració turística competent únicament ha de comprovar el compliment dels requisits que preveu l'article 13.1 d'aquesta llei, i també les normes referides a la classificació de l'establiment. En aquest darrer cas, pot dispensar de determinats requisits de classificació els establiments, ponderant-ne les característiques especials o les circumstàncies concurrents.

  1. El termini per resoldre aquest procediment és de sis mesos. Una vegada transcorregut aquest termini, s'entén estimada la sol·licitud.

Article 15

Fons recaptat: destinació i termini per executar-lo 1. Els ingressos obtinguts amb la gestió de la borsa de places s'han de destinar, amb la deducció prèvia del cost de gestió de l'oficina d'informació a la qual es refereix l'article 18 d'aquesta llei, a la realització, en exclusiva, en l'àmbit respectiu de cadascuna de les illes, de les activitats que determini l'organisme gestor de la borsa de places turístiques, i que tenguin per objecte:

  1. Rehabilitar zones turístiques mitjançant operacions d'esponjament, entre d'altres.

  2. Incentivar la reconversió d'establiments d'allotjament turístics obsolets en projectes socials, culturals, educatius o lúdics i esportius que, en tot cas, han de preservar el medi ambient.

  3. Fomentar, de manera directa o indirecta, qualsevol activitat que persegueixi la diversificació i la desestacionalització de l'oferta turística a cadascuna de les illes.

  4. Desenvolupar projectes per incrementar la qualitat de l'oferta turística.

  5. Impulsar projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+I) que tenguin relació amb l'àmbit turístic.

  6. Dur a terme qualssevol altres activitats amb l'objectiu de millorar la qualitat de les infraestructures turístiques, diversificar i desestacionalitzar l'oferta i consolidar la posició de lideratge en matèria turística.

  1. La preselecció d'activitats i projectes s'iniciarà durant la tramitació de les regularitzacions, mitjançant un informe relatiu a la seva viabilitat tècnica i econòmica.

  2. A mesura que es recaptin els fons procedents del procediment descrit en els articles anteriors, l'organisme gestor seleccionarà definitivament en un termini màxim d'un mes els projectes viables que s'ajustin a la recaptació obtinguda, i s'executaran per via d'urgència, d'acord amb el capítol II del títol I d'aquesta norma.

Capítol II Plans per a la millora de les infraestructures i dels establiments turístics Article 16

Modernització d'establiments turístics Els establiments turístics de les zones que hagin estat objecte d'un pla de millora i rehabilitació de les infraestructures públiques i, en particular, els d'allotjament que s'hagin acollit a la regularització sectorial de places turístiques, han d'acreditar, en un termini màxim d'un any des de la data de recepció de les obres de millora o rehabilitació o d'autorització de les places, el compliment del Pla de Qualitat impulsat per l'Institut de Qualitat Turística o del que s'homologui per a la modernització permanent prevista en el capítol IV del títol II de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, amb l'objectiu de millorar les instal·lacions de climatització, de prestar nous serveis i d'establir mesures de protecció del medi ambient, consum d'aigua i energia i reducció de la producció de residus, entre d'altres.

Article 17

Millora d'establiments 1. Les sol·licituds de modernització d'establiments turístics que es presentin durant el termini de quatre anys des de l'entrada en vigor d'aquesta llei i que tenguin per objecte la millora de serveis i instal·lacions, qualificades així per l'administració turística competent, mitjançant informe previ, preceptiu i vinculant, quedaran excepcionalment excloses dels paràmetres urbanístics i turístics que, estrictament, n'impedeixin l'execució, sempre que tenguin per objecte potenciar la desestacionalització o millorar la seguretat i l'accessibilitat o la sostenibilitat mediambiental dels establiments turístics. La primera finalitat comprèn la millora de les instal·lacions de climatització i la incorporació dels serveis de gimnàs, SPA, piscines exteriors climatitzades i cobertes i sales de convencions o de congressos. La segona inclou l'eliminació de barreres arquitectòniques, la instal·lació d'escales d'emergència o d'ascensors exteriors, el tancament de balcons dins d'un projecte de remodelació integral de façanes i l'establiment de mesures de protecció mediambiental relatives al consum d'aigua i energia, o a la reducció i la millora del tractament dels residus produïts. Es podrà també incorporar qualsevol millora de serveis i instal·lacions directament encaminada a aconseguir les finalitats esmentades o la recerca o consolidació de nous segments de mercat, si tan sols suposen reordenació de volums existents o aprofitament del subsòl ja edificat. En cap cas la millora de serveis i instal·lacions no podrà suposar augment de places.

  1. Si aquestes sol·licituds tenen per objecte l'augment de categoria i/o el canvi a un grup superior en serveis i es presenten dins el mateix període fixat en l'apartat anterior, es podran autoritzar, amb el manteniment del mateix nombre de places, encara que això suposi un increment correlatiu de l'edificabilitat, que no podrà excedir el que estrictament requereixi l'augment de categoria pretès, ni suposar menyscapte dels serveis i les instal·lacions ja implantats. Així mateix, el propietari o titular de l'establiment turístic podrà sol·licitar la dispensa de les condicions requerides per a l'augment de categoria que siguin impossibles de complir com a conseqüència de la realitat física de l'establiment. En cap cas, el resultat final de les dispenses concedides no podrà suposar una desvirtuació de la categoria pretesa.

  2. Llevat dels edificis subjectes a protecció en aplicació de la normativa sobre patrimoni històric o situats en sòl rústic protegit, o els ubicats en parcel·les previstes en els planejaments amb un ús públic, o els edificis que el planejament hagi declarat i incorporat expressament en un inventari d'edificis i instal·lacions fora d'ordenació mitjançant acord de la corporació municipal, de conformitat amb les previsions dels apartats anteriors, es podran realitzar reformes, obres, demolicions i reconstruccions parcials o totals en els edificis efectivament destinats a l'explotació d'allotjaments turístics sempre que:

    1. No suposin un increment superior a un 10% de la edificabilitat i l'ocupació, existents respectivament, sense ocupar l'espai de reculada.

    2. Aquestes reformes, obres, demolicions o reconstruccions parcials o totals no suposin un augment de l'altura màxima existent o permesa, excepte en l'estrictament necessari per a la instal·lació dels equipaments d'ascensor o ascensors, escales d'emergència, climatització, telecomunicacions i estalvi i eficiència energètica.

    3. Les edificacions resultants es destinin obligatòriament i restin vinculades a l'ús turístic i no suposin increment de les places turístiques autoritzades.

      Aquesta vinculació serà objecte d'inscripció al Registre de la Propietat.

    4. S'acordi la implementació de les mesures de qualitat previstes a l'annex III.

    5. En el cas de demolició total, el propietari o titular de l'allotjament turístic haurà de comptar amb autorització turística vigent, anterior a l'entrada en vigor de la Llei general turística i les edificacions resultants hauran de respectar les alineacions derivades de l'aplicació, si escau, de la Llei de costes, i hauran de complir amb els paràmetres de qualitat de l'annex III i de l'annex IV.

      En aquest cas, no es podrà patrimonialitzar l'increment de l'aprofitament respecte del corresponent a la seva zonificació urbanística, atorgat per destinarse a ús turístic als efectes prevists en la legislació sobre valoracions urbanístiques, de tal manera que quan l'edificació es vulgui destinar a un altre ús diferent d'aquest, s'haurà de suprimir aquest excés d'aprofitament com a condició prèvia.

    6. Per tal d'obtenir les llicències municipals urbanístiques per realitzar les actuacions, d'obres, de demolicions o reconstruccions parcials o totals, es presentarà a l'ajuntament la corresponent sol·licitud que es tramitarà d'acord amb el procediment legalment previst i tenint en compte les regles següents:

      - L'ajuntament sotmetrà la documentació a un període d'informació pública de quinze dies quan s'hagi aprovat inicialment una modificació del planejament, les determinacions de la qual impliquin que la parcel·la passarà a tenir un ús dotacional públic o la edificació es declararà fora d'ordenació expressament o quan l'edifici tengui una afecció paisatgística singular.

      S'entendrà que l'edifici pot tenir una afecció paisatgística singular quan tengui més de quatre plantes i la seva altura excedeixi en més del doble la dels edificis del seu entorn. Si en un radi de 500 metres de l'establiment hi hagués almenys tres edificis d'allotjament turístic, l'afecció paisatgística haurà de ser considerada en relació amb les alçades d'aquests establiments.

      - En el termini màxim de dos mesos a comptar des de la sol·licitud de l'autorització, l'Ajuntament resoldrà de forma expressa atorgant-la o denegant-la.

      Transcorregut aquest termini, la llicencia es considerarà atorgada.

      - De conformitat amb el que estableix l'article 16.b) del Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl, per altres formes de compliment del deure i als efectes del previst al punt f) d'aquest article, el propietari o titular de l'establiment restarà obligat a abonar a l'ajuntament el 5% del valor del pressupost d'execució material en el moment de la sol·licitud de la part de l'edifici resultant que excedeixi de l'edificabilitat fixada pel planejament urbanístic vigent. Es podrà optar per abonar la quantitat que resulti d'una forma fraccionada al llarg de 10 anys, prèvia presentació del corresponent aval. Aquesta prestació es destinarà obligatòriament a la millora de la zona turística i de l'entorn.

    7. Els establiments turístics que hagin executat obres de reforma i ampliació, d'acord amb les llicències atorgades a l'empara d'aquest article, quedaran legalment incorporats al planejament com edificis adequats i la seva qualificació urbanística es correspondrà amb la de la seva volumetria específica.

  3. El que estableixen els tres apartats anteriors serà íntegrament aplicable a les empreses turístiques d'allotjament. En el cas dels establiments de l'oferta complementària, la millora de serveis i instal·lacions que es podrà tenir en compte serà la relativa a les finalitats de seguretat i accessibilitat consistents en l'eliminació de barreres arquitectòniques, les escales o sortides d'emergència o l'establiment de mesures de protecció mediambiental relatives al consum d'aigua i energia, o en la reducció i la millora en el tractament dels residus produïts.

Article 18

Facilitació de l'accés als ajuts estatals L'administració competent en matèria turística ha de crear una oficina d'informació amb l'objectiu de facilitar l'accés dels propietaris o titulars dels establiments turístics de les Illes Balears als ajuts per a rehabilitació i millora prevists en el pla estatal de renovació d'instal·lacions turístiques i la presentació de les sol·licituds per a la regularització sectorial de places turístiques, a la qual es refereix el capítol I d'aquest títol.

Article 19

Suplement autonòmic dels ajuts estatals El Govern de les Illes Balears podrà determinar un ajut suplementari als estatals a què es refereix l'article anterior.

Article 20

Suport a la desestacionalització Quan els òrgans competents en matèria de turisme estableixin línies d'ajuts o subvencions, tindran prioritat les que tenguin per objecte el suport a establiments turístics que mantenguin l'obertura i el funcionament un mínim de vuit mesos anuals.

Capítol III Simplificació de procediments Article 21

Simplificació del procediment per a l'autorització sectorial turística única El procediment d'autorització prèvia i d'obertura per a les construccions, obres i instal·lacions de les empreses, les activitats i els establiments turístics que preveuen l'article 48 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, i les disposicions complementàries, queda substituït per un procediment d'autorització sectorial turística única.

TÍTOL IV MESURES EN MATÈRIA D'AGRICULTURA I RAMADERIA Capítol I Àmbit d'aplicació Article 22

Beneficiaris Seran beneficiaris de les disposicions contingudes en aquesta llei en matèria d'agricultura i ramaderia els agricultors professionals i les societats agràries de transformació titulars i explotacions agràries i les cooperatives agràries, siguin aquestes de primer o segon grau.

Capítol II Mesures en matèria d'agricultura i ramaderia Article 23

Actuacions en matèria d'agricultura i ramaderia Les obres de construcció i instal·lació d'infraestructures de dotació de serveis a les explotacions agràries o ramaderes podran ser iniciades pels seus titulars mitjançant el sistema de declaració responsable, que serà desenvolupat reglamentàriament per la conselleria amb competències en la matèria.

El mateix sistema de declaració responsable s'aplicarà a les construccions i instal·lacions d'hivernacles, sistemes de regadiu i infraestructures necessàries de producció a les explotacions agràries.

Disposició addicional primera Declaració responsable d'inici d'activitat Abans del 31 de desembre de 2010, totes les conselleries han d'elevar al Govern la seva proposta de procediments de llicència o autorització en què pugui ser aplicable la declaració responsable per a l'inici de l'activitat, amb l'especificació d'aquells en els quals s'hagin d'exigir els requisits complementaris a què es refereix l'article 10 d'aquesta llei.

Disposició addicional segona Unificació de procediments i simplificació de tràmits En el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei cada conselleria ha d'elevar al Consell de Govern la seva proposta d'unificació de procediments i de simplificació de tràmits.

Disposició addicional tercera Concepte d'apartament turístic L'article 21 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, passa a tenir la redacció següent:

`Article 21

Concepte 1. S'entén per apartament turístic l'establiment que presta servei d'allotjament i que disposa, per estructura i serveis, de les instal·lacions adequades per a la conservació, l'elaboració i el consum d'aliments en totes les unitats d'allotjament.

  1. Els apartaments turístics amb autorització turística en vigor tenen, a més, l'opció d'oferir als seus clients servei de menjador. En aquest cas, ho han de comunicar a l'organisme competent, el qual desplegarà reglamentàriament les condicions mínimes que se'ls exigiran d'acord amb la categoria dels apartaments turístics.' Disposició addicional quarta Inversions d'interès insular Els consells insulars podran acordar, mitjançant acord del Consell Executiu adoptat a proposta del titular del departament respectiu, la declaració d'inversió d'interès insular que comportarà, a cada àmbit territorial, els mateixos efectes prevists per a les inversions d'interès autonòmic en el capítol II del títol I d'aquesta llei.

    Disposició addicional cinquena Agilitació del desenvolupament urbanístic i edificador En el període de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, i a l'efecte de poder sol·licitar llicència d'obres d'edificació amb anterioritat a l'acabament de les obres d'urbanització corresponents, es deixen sense efecte el punt 1 de la Norma 12 del Pla Territorial de Mallorca, així com la Norma 31 del Pla Territorial d'Eivissa i Formentera i l'article 3 de la Norma Territorial Cautelar aprovada pel Consell Insular d'Eivissa el dia 28 de novembre de 2008, per la qual s'adopten mesures provisionals per assegurar la viabilitat i l'efectivitat de la modificació del Pla Territorial d'Eivissa. En tot cas, l'execució de les obres es durà a terme de forma simultània amb les d'urbanització, suficientment avalades.

    Disposició addicional sisena Addició del paràgraf i) a l'apartat 2 de la disposició addicional tercera de la Llei 4/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial `i) Desenvolupament urbanístic dels plans de reconversió o excel·lència turística de les zones turístiques de les Illes Balears que puguin ser aprovats per les institucions competents.' Disposició addicional setena Modificació de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per al desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears S'afegeix una disposició addicional tercera a la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per al desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, que tindrà la redacció següent:

    `Disposició addicional tercera Excepcionalment, el consell insular podrà autoritzar, prèvia sol·licitud justificada del municipi afectat, la no subjecció a la reserva prevista en l'article 6 d'aquesta llei o la seva reducció, així com la reducció del percentatge previst en l'article 7 fins a un 10%, en els àmbits d'actuació que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:

    1. Que es tracti d'una zona turística no inclosa en l'àmbit d'un pla d'ordenació de l'oferta turística, per a la qual el pla territorial insular en determini la reordenació, i sempre que aquesta impliqui una reducció de l'aprofitament urbanístic respecte de l'existent amb anterioritat.

    2. Que més del 50% de la superfície de l'àmbit d'actuació s'hagi de destinar a dotacions públiques amb l'obligatorietat dels propietaris de cedir gratuïtament els terrenys.

    3. Que es tracti d'àmbits d'actuació el sòl lucratiu dels quals es destini predominantment a ús residencial i la seva execució suposi l'edificació de menys de 20 habitatges.

    4. Que es tracti de sòls urbans inclosos en unitats d'actuació amb delimitació aprovada a l'entrada en vigor d'aquesta llei, sempre que les edificacions existents dins el seu àmbit suposin l'ocupació d'almenys el 60% del sòl lucratiu i siguin adequades al planejament vigent.' Disposició addicional vuitena Condicions d'autorització i integració paisatgística en sòl rústic d'instal·lacions associades a explotació d'aqüífers 1. Les edificacions i instal·lacions associades a una activitat d'envasament i posterior emmagatzematge d'aigua mineral destinada a consum humà que s'ubiquin en sòl classificat com a rústic protegit i se situïn en l'àmbit de la font poden ser objecte d'autorització per part de l'ajuntament corresponent amb el compliment dels requisits següents:

    5. Les persones o entitats interessades titulars de les referides edificacions i/o instal·lacions hauran d'efectuar la sol·licitud del permís municipal d'instal·lació i llicència d'obertura i de la llicència urbanística, mitjançant la presentació de la documentació tècnica corresponent dins del termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

    6. La sol·licitud esmentada, que inclourà un estudi d'integració paisatgística i de minimització de l'impacte visual de les edificacions o instal·lacions, haurà d'obtenir la declaració d'interès general a què es refereixen els articles 26 i 37 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, i l'informe favorable de l'òrgan mediambiental.

    7. S'haurà d'acreditar la possessió dels títols d'autorització o concessió d'aprofitaments exigits per la legislació sectorial d'aigües atorgats per l'organisme competent en matèria de gestió de recursos hídrics.

  2. Els paràmetres urbanístics admissibles a l'autorització que concedeixi l'ajuntament es limitaran als estrictament necessaris per a les instal·lacions o edificacions existents, encara que excepcionalment i justificadament, amb informe previ i favorable de l'organisme competent, es podrà admetre alguna ampliació de les instal·lacions que no podrà excedir el 10% de les existents, incloses les accessòries, que requereixi el compliment de les normes de dret comunitari i estatal reguladores de les condicions sanitàries per al tractament de les aigües minerals de consum humà.

  3. El procediment d'autorització de les activitats, edificacions i instal·lacions associades regulades en els apartats anteriors serà el que s'estableix per a la concessió de les llicències urbanístiques municipals i per als permisos d'instal·lació i llicències d'obertura i funcionament que regulen les respectives legislacions sectorials.

    Disposició addicional novena Establiments de benefici Es consideren com a instal·lacions pròpies de l'activitat extractiva els establiments de benefici definits a l'article 138 del Reglament general per al règim de la mineria aprovat pel Reial Decret 2857/1978, de 25 d'agost, aquelles que, utilitzant principalment matèries primeres procedents de la mateixa explotació i sense incorporar processos de emmotllatge i/o adormiment, elaborin materials aptes per a infraestructures i indústries de la construcció, tot això a l'objecte d'evitar l'impacte ambiental que aquestes activitats poden provocar en sòl rústic i/o industrial, donant d'aquesta forma compliment a les recomanacions emanades des de la Unió Europea en relació amb la utilització dels materials de deixalla de les explotacions mineres.

    Disposició transitòria primera Tramitació d'urgència de contractes L'aplicació de la tramitació d'urgència als contractes a què es refereix l'article 3 d'aquesta llei serà aplicable a aquells contractes la tramitació dels quals s'iniciï a partir del moment en què entri en vigor.

    Disposició transitòria segona Exempcions a la situació dels edificis fora d'ordenació Transcorreguts els terminis establerts en aquesta llei, els establiments turístics modificats a l'empara de l'exoneració prevista a l'article 17 i aquells acollits a la regularització de places, no passaran a la situació de fora d'ordenació i quedaran, si n'és el cas, com inadequats respecte del planejament vigent fins que aquest els incorpori, en les condicions que se'ls hagin autoritzat en la primera revisió que es dugui a terme. Fins aquest moment, als establiments no se'ls aplicaran penalitzacions d'edificabilitat ni de volum, i les obres i instal·lacions en aquests s'atendran al règim transitori següent:

    1. Edificis que hagin superat els paràmetres urbanístics.

      S'hi podran realitzar les obres de conservació, rehabilitació, reforma i canvi d'ús que permeti, amb caràcter general, el planejament vigent, però no les que suposin augment de l'edificabilitat o de l'ocupació, llevat que aquesta ampliació sigui destinada a complir amb la normativa vigent en matèria de seguretat, accessibilitat, protecció contra incendis i medi ambient.

    2. Edificis que no hagin superat els paràmetres urbanístics i en els quals s'hagi aplicat un canvi d'ús no permès en el planejament.

      S'hi podran realitzar totes les obres i instal·lacions que, amb caràcter general, permeti el planejament vigent.

      Disposició transitòria tercera Regla especial en matèria de desenvolupament de polígons industrials o d'empresa Dins dels dos anys posteriors a l'entrada en vigor d'aquesta llei, no serà necessària la prèvia adaptació del planejament urbanístic municipal al pla territorial insular per poder aprovar plans parcials de sòls urbanitzables d'ús industrial, així com dels corresponents instruments de gestió que facultin la seva execució, sempre que es tracti de municipis que:

    3. Tenguin el planejament urbanístic general adaptat a les determinacions de les Directrius d'Ordenació Territorial.

    4. Es trobi edificat més del 65% del sòl lucratiu urbà d'ús industrial.

      En el cas que hi hagi part de l'àmbit d'actuació qualificat com a àrea de protecció territorial de carreteres, aquests terrenys quedaran integrats en el sòl urbanitzable i es destinaran a sistema general d'espai lliure públic.

      Així mateix, les determinacions d'aquesta disposició només seran d'aplicació a un sector per municipi, i l'aprovació inicial del pla parcial requerirà d'informe favorable del consell insular corresponent, relatiu a l'anàlisi d'alternatives quan hi hagi més d'un sector proposat, al compliment de la Llei 8/2009, de 16 de desembre, de reforma de la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears per a la transposició de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, a les determinacions del pla territorial insular i als condicionants d'obligat compliment que tenguin efectes sobre la mobilitat i la integració paisatgística de l'actuació.

      En el cas que a l'entrada en vigor d'aquesta llei, el pla parcial que es pretengui aprovar ja hagués superat la fase d'aprovació provisional, el consell insular competent procedirà a la seva aprovació definitiva, si bé obligarà a incloure, com a prescripció, les determinacions que calguin, relatives al compliment de la Llei 8/2009, a les determinacions del pla territorial insular i als condicionants d'obligat compliment que tenguin efectes sobre la mobilitat i la integració paisatgística de l'actuació.

      Disposició derogatòria única 1. Únicament en relació amb la modernització d'establiments turístics prevista a l'article 17 i durant el termini establert al punt 1 d'aquest precepte, queden sense efecte: la Llei 8/1988, d'1 de juliol, d'edificis fora d'ordenació; la disposició addicional cinquena i el punt d) de l'annex I del Decret 60/2009, de 25 de setembre, pel qual s'estableixen la unificació dels procediments, la simplificació dels tràmits en matèria turística i també la declaració responsable d'inici de les activitats turístiques; així com les restriccions derivades dels planejaments territorials i urbanístics.

  4. Queda derogat el Decret Llei 1/2009, de 30 de gener, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears.

    Disposició final primera Modificació de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears El Govern de les Illes Balears, en el termini de sis mesos comptadors des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, ha d'elevar al Parlament de les Illes Balears un projecte de llei de modificació de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, que inclogui, com a mínim, les conseqüències derivades del que estableix aquesta llei.

    Disposició final segona Desplegament reglamentari i creació de l'organisme gestor de places turístiques 1. El Govern de les Illes Balears ha de dictar les disposicions reglamentàries necessàries per desplegar aquesta llei, d'acord amb la competència de foment del desenvolupament econòmic que incideix sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic.

  5. La creació de l'organisme gestor previst en l'article 54 de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística, que haurà de comptar amb la participació, com a mínim, del sector empresarial d'allotjaments turístics i dels sindicats més representatius, correspondrà a cada consell insular. En el cas de l'illa de Mallorca, fins que s'aprovi el decret de traspàs de les funcions i dels serveis inherents a la competència de l'ordenació turística, la gestió correspondrà al Consorci per a la Millora de les Infraestructures Turístiques i per al Foment de la Desestacionalització de l'Oferta de l'illa de Mallorca, creat per acord del Consell de Govern de 10 d'octubre de 2008.

    Disposició final tercera Entrada en vigor i pèrdua de vigència de determinats articles 1. Aquesta llei entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  6. L'article 3 perdrà la seva vigència i, per tant, quedarà derogat el 31 de desembre de 2010, llevat que el Govern l'hagi prorrogat. Aquesta pròrroga finirà el 31 de desembre de 2012.

    ANNEX I MODEL DE SOL·LICITUD Sol·licitud de regularització sectorial de places turístiques

    Dades del sol·licitant:

    _____________, amb NIF núm. _______ , en representació d______, amb NIF/CIF núm. _______, com a propietari/titular de l'establiment _________ , adreça de notificació_____,TM__________, CP________.

    De conformitat amb el que estableix la Llei __/2010, de _______, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears Sol·licit:

    La regularització d___ unitats i ___ places corresponents a l'establiment denominat __________, núm. registre _______, situat a _________________.

    _______, ____d_________de____ Documents adjunts:

    · Declaració responsable amb la memòria descriptiva de l'estat actual de l'establiment.

    Destinació:

    ANNEX II DECLARACIÓ RESPONSABLE Sol·licitud de regularització sectorial de places turístiques Dades del sol·licitant:

    ___________________, amb NIF núm. ._______________, en representació d_________, amb NIF/CIF núm.__________, com a propietari/titular de l'establiment_______________, adreça de notificació ________,TM__________,

    CP____ Dades de l'establiment:

    Nom____________, número de registre_________, situat a ______________,

    TM _________________, CP________, amb ____ unitats i ____ places autoritzades i ________ unitats i ____places per a les quals se sol·licita la regularització.

    De conformitat amb el que estableix la Llei __/2010, de _____, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears Declar sota la meva responsabilitat que les dades contingudes en la memòria descriptiva que s'adjunta són certes.

    _________, ____d_________de____ Destinació:

    Informació mínima que ha d'incloure la memòria descriptiva de l'establiment:

    · Nom, grup, categoria i número de registre.

    · Relació d'unitats d'allotjament autoritzades amb indicació del seu número d' identificació, ubicació, capacitat, superfície del dormitori, superfície de la sala, superfície del bany, superfície de la terrassa i superfície de la cuina.

    · Relació d'unitats d'allotjament i/o places que es regularitzen amb indicació del seu número d'identificació, ubicació, capacitat, superfície del dormitori, superfície de la sala, superfície del bany, superfície de la terrassa i superfície de la cuina.

    · Característiques de l'edificació: nombre d'edificis, la seva ubicació, identificació i nombre de plantes de cadascun.

    · Descripció de les zones comunes:

    Vestíbul recepció: ubicació, superfície i si disposa de climatització.

    Serveis higiènics generals: ubicació, nombre i superfície.

    Sales socials: ubicació, nombre, superfície i climatització.

    Menjadors: ubicació, nombre, superfície i climatització.

    Altres dependències i instal·lacions: sales de conferències, sales de reunions, sales de joc, restaurants, piscines, instal·lacions esportives, gimnàs, sauna, SPA, etc., amb indicació de la seva ubicació i superfície.

    També es podrà incloure tota la informació de l'establiment que es consideri rellevant per a la present sol·licitud.

    ANNEX III Els allotjaments que optin per acollir-se a la millora d'establiments prevista a l'article 17 d'aquesta llei, acordaran la implementació d'un `pla de responsabilitat social' amb el Govern de les Illes Balears i el compromís d'adhesió d'un sistema de qualitat turística.

    ANNEX IV Els allotjaments que optin per l'opció de la demolició prevista a l'article 17.3.e) d'aquesta llei, tindran que complir els paràmetres turístics següents:

    HOTEL I Zones Habitació Habitació HOTEL comunitàries doble individual APARTAMENT s.u: m2/plaça s.u: m2 s.u: m2

    5 ESTRELLES 4 25 14

    4 ESTRELLES 3 20 13

    3 ESTRELLES 3 17 11

    2 ESTRELLES 2 15 10

    1 ESTRELLA 1 13 9 * Les superfícies de les habitacions inclouen banys i accessos interiors APARTAMENTS (1 dormitori= SALÓ- DORMITORI DORMITORI 3 places MENJADOR DOBLE INDIVIDUAL s.u: m2 s.u: m2 s.u: m2

    4 CLAUS 20 15 10

    3 CLAUS 16 12 9

    2 CLAUS 14 11 8

    1 CLAU 13 10 7

    Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

    Palma, setze de juny de dos mil deu EL PRESIDENT,

    Francesc Antich Oliver La consellera de Turismo i Treball Joana M. Barceló Mart

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR