Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infà ncia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infà ncia.

L'educació és essencial per garantir l'exercici de la ciutadania democrà tica, responsable, lliure i crÃtica que és indispensable per assolir societats avançades, dinà miques i justes. L'article 27 de la Constitució recull el dret individual a l'educació i la responsabilitat de l'Administració de garantir-la.

Tots els poders públics tenen responsabilitats en l'educació dels infants i hi han de contribuir a través de les seves institucions. L'educació dels infants és una tasca priorità ria tant per a la famÃlia com per a la societat. El futur dels fills i la dificultat de conciliar la vida professional i la familiar són, sens dubte, unes preocupacions que impregnen la vida familiar.

El Govern de les Illes Balears fa una passa important en el camà de garantir les condicions educatives adequades en els tres primers anys de la vida de l'infant i per ampliar l'oferta d'escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil perquè cada vegada més ciutadans de la nostra comunitat hi tenguin accés en condicions d'igualtat.

La Conselleria d'Educació i Cultura garanteix que els centres que acullen amb regularitat infants menors de tres anys són centres que pels seus plantejaments educatius afavoreixen el desenvolupament de les capacitats que caracteritzen l'evolució fÃsica, afectiva, intel·lectual i social de la persona, a més de prevenir i compensar a temps algunes de les situacions que s'originen a causa de les desigualtats socials, econòmiques i culturals de les famÃlies i de les condicions de discapacitat dels infants.

Si a totes les etapes educatives, l'educació ha de ser una tasca compartida entre les famÃlies i els centres docents, abans dels tres anys el paper de les famÃlies és qualitativament i quantitativament molt més rellevant. Per això, cal impulsar l'ús dels centres educatius de primer cicle com a espais de servei integral per a totes les famÃlies amb infants amb edats corresponents al cicle esmentat, de manera que puguin esdevenir, de mica en mica, espais on les famÃlies de l'entorn puguin trobar referents d'informació, assessorament, documentació, formació, dià leg amb altres famÃlies, i, en general, per a tot allò que els pugui significar un acompanyament positiu en el procés de configuració de les seves capacitats i del seu projecte parenteral.

La Llei 39/1999, de conciliació de la vida familiar i laboral de les persones treballadores, recorda en el preà mbul que la incorporació de la dona al mercat de treball ha motivat un dels canvis més profunds en els darrers cent anys i, per això, és necessari configurar noves maneres de cooperació entre homes i dones que facilitin la redistribució de tasques. En aquest sentit, la Llei esmentada, amb l'articulació de mesures laborals, facilita als homes tenir cura dels fills.

Les escoles infantils, més conegudes a les Illes Balears com a escoletes, han de jugar un paper important en la conciliació de la vida familiar i laboral de les persones treballadores, no només perquè tenen cura dels infants, sinó també perquè han d'orientar les noves necessitats de gestió del temps des de la convivència familiar com un temps educatiu.

La Llei orgà nica 8/1985, reguladora del dret a l'educació, estableix a la disposició addicional segona que les corporacions locals han de cooperar amb les administracions educatives en la creació, construcció i manteniment de centres públics i que la creació d'aquests centres, quan en siguin titulars les corporacions locals, s'ha de fer mitjançant conveni entre els ajuntaments i l'Administració educativa.

Aixà mateix, l'article 27.3 de la dita Llei 8/1985 disposa que la programació general de l'ensenyament ha de contenir, en tot cas, una programació especÃfica de les places escolars en la qual s'han de determinar les comarques, municipis i zones on s'han de crear aquestes places. En aquest sentit, la disposició addicional quarta del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mÃnims dels centres de primer cicle d'educació infantil, preveu la configuració d'un mapa escolar de l'educació infantil de primer cicle a les Illes Balears, l'elaboració del qual correspon a l'Institut per a l'Educació de la Primera Infà ncia que es crea amb aquest Decret.

Malgrat que la Llei 1/1990, de 3 d'octubre, general d'ordenació del sistema educatiu, en l'article 7.2 establia que les administracions públiques estan obligades a garantir l'oferta de places suficients de primer cicle d'educació infantil, aquest cicle, lamentablement, ha estat un dels grans oblidats del sistema educatiu.

La Llei orgà nica 2/2006, d'educació, torna a establir a l'article 8 que les administracions educatives i les corporacions locals han de coordinar les seves actuacions, cadascuna en l'à mbit de les seves competències, per aconseguir una major eficà cia dels recursos destinats a l'educació i contribuir a les finalitats establertes en aquesta Llei. Més especÃficament, l'article 15.1 disposa que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques de primer cicle d'educació infantil i, amb aquesta finalitat, han de determinar les condicions en què poden establir-se convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense finalitat de lucre.

D'altra banda, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en l'article 25.2.n recull la competència dels municipis en matèria de programació de l'ensenyament, la cooperació amb l'Administració educativa en la creació, construcció i sosteniment dels centres docents públics, aixà com la intervenció en els òrgans de gestió. En aquest mateix sentit, cal tenir en compte l'article 29.2.p de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Atès que la prà ctica totalitat de l'oferta actual de places públiques de primer cicle d'educació infantil és a cà rrec dels ajuntaments, cal que els ajuntaments i els consells insulars comptin amb el suport econòmic i amb l'assessorament del Govern de la Comunitat Autònoma, que té les competències en aquesta matèria, d'acord amb el que disposa l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

L'interès del Govern de les Illes Balears, a través de la Conselleria d'Educació i Cultura, de contribuir significativament a la creació de places i al sosteniment dels centres de primer cicle d'educació infantil, fa inajornable una norma que estableixi els mecanismes de planificació i coordinació necessaris.

Per això, aquest Decret articula les condicions en què podran establir-se convenis per a l'augment progressiu de l'oferta de places públiques de primer cicle d'educació infantil ajustada a les necessitats de cada nucli municipal, aixà com assolir una assignació equitativa i transparent dels ajuts que concedirà la Conselleria d'Educació i Cultura per a la creació de places i la consolidació i el sosteniment dels centres educatius de primer cicle i dels diferents serveis, activitats i programes adreçats a les famÃlies amb infants menors de 3 anys.

Mitjançant la signatura dels convenis, les escoles infantils de titularitat de les entitats signants formaran part de la xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'activitat dels centres educatius recau en els docents que hi treballen; per tant, el seu desenvolupament professional exigeix un compromÃs de l'Administració educativa i aixà s'estableix a la Llei orgà nica 2/2006, d'educació, que, en els articles 102 i següents, disposa que la formació permanent constitueix un deure i un dret per al professorat i una responsabilitat de l'Administració educativa. Per això, i per optimitzar els recursos de què disposa la Conselleria, la disposició addicional tercera d'aquest Decret reconeix el dret dels professionals a què fa referència l'article 11 del Decret 60/2008, de 2 maig, pel qual s'estableixen els requisits mÃnims dels centres de primer cicle d'educació infantil de les escoles infantils públiques, a participar en plans de formació permanent del professorat.

Finalment, es considera necessà ria la creació de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infà ncia amb la finalitat de disposar d'un òrgan de carà cter tècnic per dur a terme l'elaboració de plans i estudis, gestió de programes i serveis, funcions d'assessorament, coordinació, investigació i consulta, en relació amb l'organització i funcionament de la xarxa pública d'escoles infantils públiques, aixà com dels programes i serveis d'enfortiment de les capacitats educatives de les famÃlies i dels serveis d'atenció primerenca.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Educació i Cultura, després de la consulta prèvia al Consell Escolar de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 28 de novembre de 2008,

DECRET CapÃtol I La xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears Article 1

Constitució i règim jurÃdic La xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està formada pels centres educatius de primer cicle d'educació infantil de titularitat d'aquesta Comunitat Autònoma, aixà com pels que són de titularitat dels consells insulars, dels municipis i de les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR