Decret 46/2009 de 10 de juliol, sobre els fulls de reclamació o de denúncia en matèria de consum.

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Salut i Consum
Rango de LeyDecret

Decret 46/2009 de 10 de juliol, sobre els fulls de reclamació o de denúncia en matèria de consum.

D'acord amb l'article 51 de la Constitució, un dels principis rectors de la política econòmica i social que ha d'inspirar la legislació positiva i la pràctica de l'Administració és el de la protecció dels consumidors i usuaris, la defensa de la seguretat i dels interessos dels quals constitueixen un dels vessants d'aquells principis.

Ben aviat el legislador comença a donar cos a aquests principis mitjançant l'aprovació de la Llei 26/1984, de 19 de juliol, general per a la defensa dels consumidors i usuaris, que dedica directament el seu capítol tercer a la protecció dels interessos econòmics i socials dels consumidors i usuaris.

Aquesta Llei s'ha vist complementada per altres de contingut més específic, les quals han tengut una influència directa en la protecció dels consumidors envers les pràctiques abusives, les lesions en els seus béns i els interessos i les garanties expresses davant aquestes situacions. El text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, el qual deroga la Llei 26/1984, de 19 de juliol, general per a la defensa dels consumidors i usuaris, ha vengut a tancar el cercle amb la codificació de totes les normes de protecció dels consumidors i usuaris de l'Estat.

Per una altra banda, les transferències a la nostra Comunitat Autònoma de les competències en matèria de consum, culminades l'any 1994 amb l'ampliació de la competència de la Comunitat Autònoma pel que feia al desenvolupament legislatiu i l'execució de la matèria, va provocar l'aprovació de l'Estatut dels consumidors i usuaris de les Illes Balears, mitjançant la Llei 1/1998, de 10 de març. De la transcendència que el legislador atribueix a la defensa dels consumidors i usuaris ha de servir d'exemple el fet que l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, reflecteix ara la protecció i la defensa dels consumidors i usuaris com una de les seves competències exclusives, en els termes del seu article 30.47.

Totes aquestes normes han incidit especialment en l'acció dels poders públics, tuïtiva i protectora dels consumidors.

Una de les mesures que s'han demostrat més efectives en aquesta acció de defensa i protecció concreta dels interessos dels consumidors ha estat la implantació d'un sistema generalitzat de fulls de reclamació a la seva disposició.

La immediatesa que suposa la formulació de la reclamació en el mateix establiment comercial s'ha erigit a la pràctica, allà on s'ha implantat, en un dels mitjans més eficients, tant per fer palesa la defensa efectiva dels drets del consumidor com per fer presents les obligacions dels comerciants davant les persones consumidores o usuàries dels béns i serveis que comercialitzen o presten.

En aquest sentit, l'Estatut dels consumidors i usuaris de les Illes Balears estableix, en el seu article 11, l'obligació de tots els comerços, serveis i professionals de les Illes Balears de tenir fulls de reclamació a disposició dels consumidors, com també que el Govern ha de determinar reglamentàriament el format del model i altres aspectes derivats de la implantació del sistema de fulls de reclamació. Aquest article, així com també la disposició transitòria tercera de l'Estatut, preveuen que el model esmentat ha de ser únic pel que fa a la seva forma per a tots els que estan obligats a disposar-ne.

Pel que s'exposa, després d'escoltar les organitzacions de consumidors i usuaris, atesos els termes del dictamen del Consell Econòmic i Social i del Consell de Consum de les Illes Balears, i d'acord amb el Consell Consultiu, a proposta del conseller de Salut i Consum i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 10 de juliol de 2009,

DECRET Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte regular:

  1. Les característiques del model únic de full de reclamació o denúncia en matèria de consum, que obligatòriament ha de trobar-se a disposició de les persones consumidores i usuàries de béns i serveis en el territori de les Illes Balears.

  2. La forma en què obligatòriament ha d'informar-se de la seva existència.

  3. El procediment de tramitació de reclamacions i denúncies.

Article 2

Àmbit d'aplicació 1. Pel que fa a aquest Decret, tenen consideració de persones consumidores i usuàries aquelles, físiques o jurídiques, d'acord amb allò que disposa l'article 2 i 3 de la Llei 1/1998, de 10 de març, per la qual s'aprova l'Estatut dels consumidors i usuaris de les Illes Balears.

  1. Tots els comerços, els serveis i les activitats professionals de les Illes Balears, estan obligats a disposar dels fulls de reclamació o denúncia de consum regulats en aquest Decret. En conseqüència, hi estan obligades totes les persones, físiques o jurídiques, públiques o privades, que, mitjançant la titularitat d'establiments o en qualsevol altra forma, comercialitzen béns o presten serveis a canvi d'un preu o d'una contraprestació avaluable econòmicament a l'àmbit territorial de les Illes Balears, a favor de persones que tenen la condició de consumidores o usuàries, d'acord amb el punt precedent.

  2. Específicament, hi estan obligats els titulars d'establiments i els prestadors de serveis, fins i tot en aquells supòsits en què el bé que es comercialitza o el servei que s'ha de prestar radica o es desenvolupa fora del territori de les Illes Balears, si la seva contractació es du a terme en un establiment radicat en aquest territori. En els supòsits de comercialització electrònica o per telèfon, hi estan obligats els prestadors de serveis o comercialitzadors de béns quan el domicili social, fiscal o una seu de direcció efectiva es troba en el territori de les Illes Balears.

  3. Els que, a l'entrada en vigor del present Decret, estiguin obligats a disposar dels fulls o llibres de reclamació, arran d'una normativa sectorial pròpia, no derivada d'una normativa específica en matèria de consum, han de fer servir aquests models, sense perjudici de l'aplicació supletòria del present Decret.

    En qualsevol cas, han de fer servir, a més, els fulls de reclamació o de denúncia de Consum en les seves relacions amb els consumidors.

  4. S'exceptuen de l'obligació de disposar de fulls de reclamació o de denúncia les administracions públiques o qualsevol persona jurídica que estigui sota la seva dependència quan duguin a terme activitats de prestació d'un servei o el subministrament d'un bé, i la persona consumidora o usuària no hagi de pagar una contraprestació o la contraprestació que hagi de pagar tengui naturalesa tributària. El que es disposa en aquest punt, s'entén sense perjudici de la normativa vigent en matèria de presentació de queixes i iniciatives davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 3

Definicions Els fulls de reclamació o de denúncia han de ser un mitjà hàbil, tant per a la formulació de reclamacions com de denúncies, enteses com:

  1. Reclamació: quan la persona que consumeix un bé o rep un servei, a més de posar en coneixement de l'Administració uns fets, pretén de la persona física o jurídica que el comercialitza o presta el rescabalament...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR