Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears La formació en el respecte dels drets i les llibertats fonamentals i en l'exercici de la tolerància dins els principis democràtics de convivència és un dels objectius que ha de definir el sistema educatiu. Aprendre a viure junts constitueix, sense cap dubte, una de les finalitats bàsiques de l'educació i un repte per als nostres centres docents, on els alumnes han d'aprendre a conviure coneixent millor els altres i a crear un entorn que impulsi la realització de projectes comuns, la prevenció de conflictes i, en tot cas, si s'escauen, la resolució pacífica d'aquests. L'article 27.2 de la Constitució preveu que l'educació ha de tenir per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de la convivència i als drets i les llibertats fonamentals.

Així mateix, la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), configura la convivència com un principi i com un fi del sistema educatiu i recull, com a elements que la inspiren, la prevenció del conflicte i la resolució pacífica d'aquest.

Els drets i els deures són els mateixos per a tots els alumnes, sense més distincions que les derivades de l'edat i del nivell educatiu que cursin. Així ho estableix la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació. Aquesta Llei es va modificar en matèria de drets i deures dels alumnes mitjançant la LOE, que incorpora competències dels òrgans de govern dels centres docents a través de les quals es vol fer efectiva la convivència als centres, la protecció contra la violència de gènere, la igualtat efectiva entre homes i dones, i el respecte als drets i les llibertats fonamentals.

A hores d'ara, el règim jurídic que ordena els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents procedeix d'una norma estatal que data de 1995, el Reial decret 732/1995, de 5 de maig, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres. Des d'aleshores, les modificacions en la legislació educativa han estat importants. Més importants encara han estat els profunds canvis experimentats per la societat, que han repercutit fortament en el si dels centres educatius.

Aquest fet és especialment evident si ens centram en les relacions que els joves mantenen entre ells i en les que mantenen amb els adults. Si els centres educatius han de ser capaços de crear entorns que impulsin la convivència, que prevenguin els conflictes i, en tot cas, que els ofereixin una resposta educativa, i han d'assumir la responsabilitat de projectar els valors fonamentals, individuals i col·lectius, que defineixen una societat democràtica, es fa necessari adequar la normativa existent a la situació actual. I no només es tracta de tenir un règim jurídic actualitzat, sinó també un règim jurídic coherent i plenament incardinat en el sistema educatiu vigent, a l'empara de la LOE, que serveixi per coadjuvar, emparar i fomentar la consecució dels principis i les finalitats de l'educació prevists en els articles 1 i 2 d'aquesta Llei. Tot això, en el marc general de les competències en matèria educativa que, segons l'article 36 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, corresponen a la Comunitat Autònoma.

Si abans s'assenyalava la necessitat d'adequar la normativa de drets i deures existent a la situació actual, també es fa del tot necessari contextualitzar dins un mateix marc normatiu els drets i els deures dels alumnes i els mecanismes que contribueixin a millorar la convivència escolar. A partir del reconeixement dels drets i els deures dels alumnes, correspon a tota la comunitat educativa la millora de la convivència escolar. És per aquest motiu que sembla del tot procedent incardinar dins el mateix text legal que regula els drets i els deures dels alumnes el disseny bàsic dels plans i les comissions de convivència que tots els centres docents sostinguts amb fons públics han de tenir, així com els trets que defineixen les estratègies bàsiques de prevenció de conflictes, com poden ser la mediació i la negociació d'acords educatius. Això, unit a l'existència de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears, ha de servir per impulsar decididament la millora del desenvolupament de l'activitat escolar, tant pel que fa a l'èxit acadèmic com al clima de convivència dins els centres.

Aquest Decret no oblida la incidència, en l'ordenació dels drets i els deures dels alumnes, de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears. Així, l'article 20 d'aquesta Llei estableix que la responsabilitat primordial en l'educació i la formació integral de les persones menors d'edat correspon als progenitors titulars de la pàtria potestat o, si és el cas, a les persones que n'exerceixen la tutela o la guarda. L'article 36, d'altra banda, també preveu la necessitat que les administracions públiques propiciïn actuacions tendents a fomentar el respecte, la convivència i la igualtat als centres educatius, a establir mecanismes de resolució de conflictes i de prevenció de la violència escolar i a promoure la mediació.

Per elaborar aquest Decret s'han tingut en compte especialment la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, atès que l'Administració educativa ha de tenir com a principi bàsic la prevenció de conductes violentes en tots els nivells educatius, especialment la prevenció de la violència de gènere.

Pel que fa al contingut i l'estructura, aquest Decret es divideix sistemàticament en cinc títols, els quals recullen adientment les matèries que tracta la norma. El primer comprèn de l'article 1 al 5 i n'estableix les disposicions generals. El títol II comprèn de l'article 6 al 24 i té per objecte la formulació dels drets i els deures dels alumnes. Per a una millor ordenació formal, el títol es divideix en dos capítols, dedicats respectivament als drets i als deures dels alumnes. El títol III, que comprèn de l'article 25 al 33, es dedica a definir les normes de convivència i el reglament d'organització i funcionament del centre, com a document institucional en el qual es concreten les normes d'organització, participació i convivència del centre (capítol I), i els plans i comissions de convivència, de què han de disposar tots els centres (capítol II). El títol IV comprèn de l'article 34 al 42 i defineix les característiques bàsiques de les estratègies de prevenció i gestió de conflictes, com són la mediació (capítol I), lligada a la previsió de formació adreçada a distints sectors de la comunitat educativa (capítol II), i la negociació d'acords educatius (capítol III). El títol V comprèn els articles 43 a 66 i està dedicat genèricament al sistema de correccions de les conductes que incompleixen les normes de convivència dels centres docents.

Després de desplegar unes disposicions generals (capítol I), distingeix entre les conductes contràries a les normes de convivència (capítol II) i aquelles altres que es consideren greument perjudicials per a la convivència al centre (capítol III). Les mesures correctores previstes per a ambdues categories, com és lògic, sempre han de tenir un caràcter educatiu. Aquesta regulació es completa amb la dels procediments que es poden emprar per aplicar-les, en la qual cal destacar la distinció entre el procediment mitjançant la resolució per conformitat i el procediment mitjançant la incoació d'expedient disciplinari. Finalment, el Decret es completa amb dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.

Per tot això, d'acord amb el Consell Consultiu, després de la consulta prèvia al Consell Escolar de les Illes Balears, a proposta del conseller d'Educació i Cultura, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 10 de desembre de 2010,

DECRET TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació 1. Aquest Decret té per objecte:

  1. Regular els drets i els deures dels alumnes.

  2. Promoure i desenvolupar mesures i recursos per fomentar la convivència escolar, així com per prevenir i gestionar conflictes.

  3. Fixar les normes de convivència que s'han d'observar als centres docents i els mecanismes de correcció de les conductes contràries a aquestes normes o que les perjudiquen greument.

  1. Aquest Decret és d'aplicació als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics que imparteixin algun dels ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Article 2

Principis inspiradors D'acord amb l'article 2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, i els articles 1 i 2 de la Llei orgànica 2/2006, els principis i fins que inspiren aquest Decret són:

  1. L'acció preventiva com a garantia per millorar la convivència escolar.

  2. L'impuls de la convivència per part dels centres docents.

  3. El caràcter educatiu de totes les mesures, que...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR