Decret 73/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 73/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears La Llei orgànica de maig) en el títol I, capítol III, fixa els principis generals, els objectius, l'organització, els principis pedagògics, els programes de diversificació curricular, l'avaluació i promoció, l'avaluació de diagnòstic, els programes de qualificació professional inicial i el títol de graduat en educació secundària obligatòria.

Segons estableix aquesta mateixa Llei orgànica al seu article 6.2, correspon al Govern de l'Estat fixar els ensenyaments mínims, que són els elements bàsics del currículum, pel que fa als objectius, les competències bàsiques, els continguts i els criteris d'avaluació. La fixació d'aquests ensenyaments és, en tot cas i per la seva mateixa naturalesa, competència exclusiva de l'Estat d'acord amb el que preveu la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació en la seva disposició addicional primera, apartat 2, lletra c) (BOE núm.

159, de 4 de juliol).

El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu (BOE núm. 167, de 14 de juliol), fixat per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en el capítol IV, als articles 8, 9, 10, 12 i 13 disposa la implantació de la nova ordenació dels ensenyaments regulada per la Llei esmentada: per a l'any acadèmic 2007-08, el primer i el tercer curs de l'educació secundària obligatòria, i l'avaluació, la promoció i la titulació a l'educació secundària obligatòria; per a l'any acadèmic 2008-09, el segon i el quart curs de l'educació secundària obligatòria, els programes de qualificació professional inicial i l'avaluació de diagnòstic. Des del moment d'aquesta implantació, deixaran d'impartir-se, progressivament, els ensenyaments corresponents de l'educació secundària obligatòria, regulats per la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu (BOE núm. 238, de 4 d'octubre).

L'Ordre ECI/1845/2007, de 19 de juny, estableix els elements dels documents bàsics d'avaluació de l'educació bàsica regulada per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, així com els requisits formals derivats del procés d'avaluació necessaris per garantir la mobilitat de l'alumnat.

Atès que per raons alienes al sistema educatiu no es pogueren dictar en el temps previst les normes corresponents a l'ordenació curricular, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, de 2 d'agost de 2007, va establir el currículum dels cursos primer i tercer d'educació secundària obligatòria, per al curs 200708, a les Illes Balears (BOIB núm. 123, de 14 d'agost de 2007).

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32, d'1 de març), a l'article 36.2, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari (BOE núm. 14, de 16 de gener de 1998), d'acord amb la disposició final sisena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, de l'educació, d'acord amb l'article 5.3 del Reial decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'estableixen els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria (BOE núm. 5, de 5 de gener de 2007), i d'acord també amb l'article 7.1 del Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 83, de 14 de juny), correspon al Govern de les Illes Balears dictar, en l'àmbit de les seves competències, les disposicions que siguin necessàries per establir el currículum de l'educació secundària obligatòria.

La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística (BOCAIB núm.

15, de 20 de maig), reconeix la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l'àmbit de l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius. El Decret 92/1997, de 4 de juliol, regula l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en tots els nivells educatius i en tots els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 89, de 17 de juliol).

L'Ordre de 12 de maig de 1998 regula l'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua de l'ensenyament en els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 69, de 26 de maig).

El currículum que estableix aquest Decret comprèn els principis essencials de la proposta educativa i en concreta les orientacions metodològiques, les competències bàsiques, els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació; és a dir, configura els components curriculars que s'han d'especificar posteriorment per part del professorat mitjançant les programacions didàctiques i la mateixa pràctica educativa.

Els criteris d'avaluació es fixen per matèries i per cursos, amb caràcter flexible. Han de ser aplicats en el marc global del currículum, d'acord amb els objectius, les competències bàsiques i els continguts de la matèria corresponent.

Aquests criteris estableixen els tipus i graus d'aprenentatge mitjançant un sistema d'avaluació contínua i diferenciada.

Es pretén, també, establir mesures orientades a atendre les diverses aptituds, expectatives i interessos de l'alumnat, amb la finalitat de promoure, conforme al principi de qualitat, el màxim desenvolupament de les capacitats de cadascun dels alumnes mitjançant l'esforç personal.

Amb aquesta mateixa finalitat, els programes de qualificació professional inicial, establerts en aquest Decret, es conceben com una alternativa per dotar 72 BOIB Num. 92 EXT. 02-07-2008 de l'adequada flexibilitat el sistema educatiu i orientar, primordialment, l'alumnat amb dificultats en el procés de formació escolar, de manera que aquells alumnes que el cursin amb aprofitament puguin conciliar qualificació professional i competències bàsiques de caràcter general, mitjançant una adaptació dels continguts, dels ritmes i de l'organització escolar. Aquests programes destinats, en un principi, a l'alumnat que no hagi obtengut el títol de graduat en educació secundària obligatòria suposen l'opció d'obtenir el títol esmentat mitjançant la superació d'uns mòduls de caràcter voluntari.

La possibilitat de triar diferents alternatives a quart curs de l'etapa, que recullin les diverses aptituds i desitjos de l'alumnat, fa que el professorat que exerceix l'acció tutorial sigui fonamental per orientar i assessorar l'alumnat i les seves famílies en el moment de prendre decisions importants per al seu futur.

L'educació secundària obligatòria ha de possibilitar que tot l'alumnat accedeixi als elements bàsics de la cultura mitjançant un procés de desenvolupament personal. Un cop definits els nous ensenyaments mínims corresponents a l'educació secundària obligatòria desenvolupats a l'esmentat Reial decret 1631/2006, el present Decret i els currículums que s'hi inclouen han d'implicar una garantia d'ensenyaments comuns i coherents amb la nostra realitat cultural i lingüística per a tot l'alumnat de les Illes Balears i, a la vegada, un projecte de futur per a la ciutadania d'aquesta comunitat amb voluntat d'inserció a la comunitat europea.

L'etapa de l'educació secundària obligatòria té un valor propi i no sols la funció de preparació de l'alumnat per accedir a etapes posteriors. Això sí, requereix un lligam fort amb el nivell anterior de l'educació primària, ja que completa el període d'obligatorietat de l'ensenyament i té un caràcter terminal pel que fa a la formació general i comuna dels ciutadans i ciutadanes que no optin pels ensenyaments postobligatoris. Per aquest motiu, no podem oblidar, en cap moment, el caràcter propedèutic que també té aquesta etapa com a base imprescindible de formació per continuar els estudis, ja sigui la formació professional o el batxillerat.

El centre educatiu com a àmbit privilegiat d'aprenentatge ha d'estimular l'educació com a servei a la societat, la formació integral, la lectura crítica de l'entorn, els fonaments d'una identitat col·lectiva, la diversitat entesa com a font d'enriquiment individual i col·lectiu i el foment de la convivència, de la solidaritat, de l'esperit democràtic i de la llibertat respectuosa amb tots els éssers humans, ja que són aspectes primordials de l'educació integral. Per això en els currículums s'inclouen les actituds, els valors i les normes com a principis per desenvolupar i reforçar el respecte als altres i a l'entorn. Aquests, juntament amb la cultura de l'esforç personal, són garantia de progrés individual i social, necessaris per a la construcció d'un espai europeu comú i intercultural.

Amb aquest Decret, també, es pretén fomentar l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres, afavorir el treball en equip del professorat i estimular la seva activitat investigadora a partir de la pràctica docent.

Es regula la realització d'una avaluació de diagnòstic en finalitzar el segon curs de l'educació secundària obligatòria. L'avaluació esmentada ha de tenir un caràcter formatiu i orientador i s'ha de realitzar amb la finalitat de col·laborar en l'anàlisi dels processos d'aprenentatge de cada un dels alumnes, així com dels processos d'ensenyament a cada centre, i ha de permetre adoptar les mesures oportunes de millora abans que l'alumnat finalitzi l'educació secundària obligatòria.

D'acord amb el títol II de l'equitat a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR