Decret 113/2010, de 5 de novembre, d'accés electrònic als serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria de Presidència
Rango de LeyDecret

Decret 113/2010, de 5 de novembre, d'accés electrònic als serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears L'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics de manera més eficaç, productiva, àgil i còmoda és un dels principals objectius de l'administració electrònica i, en aquest sentit, ja l'article 45.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, establia que les administracions públiques havien d'impulsar la utilització i l'aplicació de les tècniques i dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per desenvolupar la seva activitat i exercir les seves competències, amb les limitacions que estableixen la Constitució i les lleis a la utilització d'aquests mitjans.

Posteriorment, la Llei 24/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, administratives i d'ordre social, va modificar la Llei 30/1992, de 26 de novembre (apartat 9 de l'article 38 i apartat 3 de l'article 59), per tal d'introduir la possibilitat efectiva de la creació de registres telemàtics i de la pràctica de la notificació telemàtica.

Dins aquest marc jurídic bàsic, en l'àmbit autonòmic, la disposició addicional sisena de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, va establir que els ciutadans de les Illes Balears s'havien de poder relacionar amb l'Administració per vies informàtiques o telemàtiques; per això, la mateixa disposició exigia al Govern que establís un marc normatiu per permetre la tramitació dels procediments per vies informàtiques o telemàtiques i la comunicació directa dels ciutadans amb els òrgans i les unitats administratives, com també la formulació de sol·licituds i altres manifestacions.

En concordança amb aquell marc normatiu bàsic, l'article 29 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears va establir que els poders públics de les Illes Balears havien d'impulsar l'accés a les noves tecnologies, a la plena integració en la societat de la informació i a la incorporació dels processos d'innovació.

Altrament, en compliment del mandat que conté la Llei 3/2003, de 26 de març, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret 14/2007, de 9 de març, pel qual es regulen els registres telemàtics i les notificacions telemàtiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Poc temps després, l'Estat va aprovar la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, que va fixar un nou marc jurídic en què s'havia de desenvolupar l'administració electrònica. La gran passa d'aquesta Llei va ser establir, com a premissa bàsica, la consagració del dret dels ciutadans a comunicar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics i la consegüent obligació de les administracions públiques de dotar-se de mitjans i sistemes electrònics que permetessin l'exercici d'aquest dret. No obstant això, la disposició final tercera de la Llei esmentada, en el paràgraf tercer, de les comunitats autònomes, supedità l'exercici dels drets dels ciutadans que reconeix l'article 6 de la Llei a la suficiència de les seves disponibilitats pressupostàries.

Finalment, cal fer referència a la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, el contingut de la qual va ser transposat a l'ordenament jurídic intern, amb caràcter bàsic, mitjançant la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, l'entrada en vigor de la qual va justificar l'aprovació de la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, entre les quals hi havia la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i la Llei 11/2007, de 22 de juny, ja esmentades.

No obstant això, la realitat actual en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears evidencia, d'una banda, l'existència d'un marc normatiu clarament insuficient per assolir els objectius fixats, tant per la normativa bàsica estatal com per les directives europees aplicables, i, de l'altra, una demanda social i institucional que reclama una administració electrònica accessible, eficaç i àgil a les Illes Balears. A més a més, no es pot obviar el fet que, des del 28 de desembre de 2009, que és el termini màxim establert per incorporar a l'ordenament jurídic intern el contingut de la Directiva 2006/123/CE, abans esmentada, qualsevol ciutadà (prestador de serveis, destinatari o beneficiari) té el dret a obtenir informació i a tramitar, per mitjans electrònics, els procediments relatius a l'accés a les activitats dels serveis que preveu la Directiva.

S'ha de reconèixer, d'altra banda, que des de l'entrada en vigor del Decret 14/2007, de 9 de març, pel qual es varen regular els registres telemàtics i les notificacions telemàtiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, no s'ha arribat a crear cap registre d'àmbit autonòmic. És possible que la necessitat d'haver d'elaborar i tramitar una disposició reglamentària per crear cadascun dels registres telemàtics (d'àmbit exclusiu de la conselleria de creació), així com l'obligació de donar compliment als requisits que estableix l'article 7 del Decret 107/2006, de 15 de desembre, de regulació de l'ús de la signatura electrònica en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el simple objectiu de poder admetre i trametre documents signats electrònicament, poden haver dificultat l'impuls i la implantació de l'administració electrònica, que pretenia el Decret 14/2007, de 9 de març.

En definitiva, l'entorn jurídic, la societat i els mateixos poders públics reclamen un nou marc legal autonòmic en què es pugui fonamentar i desenvolupar l'administració electrònica en la Comunitat Autònoma. Per això, és necessària i prioritària la creació de la seu electrònica i del registre electrònic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a principals instruments d'accés, així com la simplificació dels procediments interns i dels requisits necessaris per aconseguir de manera efectiva i definitiva l'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

Aquest Decret, que neix per assolir els objectius anteriors, s'estructura en un preàmbul, sis capítols, una disposició addicional, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i sis disposicions finals.

Quant al seu contingut, una vegada que se n'ha delimitat l'objecte i l'àmbit d'aplicació (capítol I), es crea i es regula la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (capítol II) i el registre electrònic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els seus ens públics (capítol III), seguidament es regula la presentació d'escrits, sol·licituds i comunicacions dels ciutadans en el registre (capítol IV) i la notificació electrònica (capítol V) i, finalment, es regulen les relacions electròniques entre les administracions públiques i entre els òrgans administratius (capítol VI). Cal també esmentar que mitjançant la disposició addicional única, es crea la seu electrònica i el registre electrònic específic de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

D'altra banda, aquest Decret deroga expressament el Decret 14/2007, de 9 de març, pel qual es regulen els registres telemàtics i les notificacions telemàtiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 5 i 7 del Decret 107/2006, de 15 de desembre, de regulació de l'ús de la signatura electrònica en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Atesos els articles 30.36 i 31.14 de l'Estatut d'autonomia, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competència per regular la matèria objecte d'aquest Decret i, d'acord amb l'article 58.1, correspon al Govern exercir-la.

D'acord amb el Decret 10/2010, de 9 de març, del president de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Presidència té atribuïda la competència de coordinar i ordenar els registres administratius, inclosos els telemàtics. Altrament, s'atribueixen a la Conselleria d'Innovació, Interior i Justícia les competències en matèria de planificació i ordenació dels sectors de les comunicacions i també de les noves tecnologies de la informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de les entitats autònomes, així com les competències en matèria de seguretat de la informació i dels recursos.

Per tot això, a proposta conjunta del conseller de Presidència i de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 5 de novembre de 2010,

DECRET Capítol I Disposicions generals Article 1

Objecte Aquest Decret té per objecte regular la utilització dels mitjans electrònics en les relacions entre els ciutadans i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també entre els òrgans i ens públics que la formen, i en les relacions que aquesta Administració autonòmica pugui tenir amb altres administracions públiques.

Article 2

Àmbit d'aplicació 1. Aquest Decret és aplicable a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sempre que aquests últims exerceixin potestats administratives.

  1. Les previsions d'aquest Decret no s'apliquen als ens...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR