Decret 82 /2008, de 25 de juliol, pel qual s'estableix l'estructura i el currículum del batxillerat a les Illes Balears

Sección1.- Disposicions generals
EmisorConselleria d'Educacio i Cultura
Rango de LeyDecret

Decret 82 /2008, de 25 de juliol, pel qual s'estableix l'estructura i el currículum del batxillerat a les Illes Balears La Llei orgànica de maig) en el títol I, capítol IV, fixa, pel que respecta al batxillerat, els principis generals, objectius, organització, principis pedagògics, avaluació, promoció i el títol de batxiller. Segons estableix aquesta mateixa Llei orgànica en l'article 6.2, correspon al Govern de l'Estat fixar els aspectes bàsics del currículum que constitueixen els ensenyaments mínims als quals es refereix la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, en la disposició addicional primera , apartat El Reial decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'estableix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu (BOE núm. 167, de 14 de juliol), fixat per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en el capítol V, als articles 15 i 16, disposa la implantació de la nova ordenació dels ensenyaments de batxillerat regulada per la Llei esmentada: per a l'any acadèmic 2008-09, el primer de batxillerat, i per a l'any acadèmic 2009-10, el segon de batxillerat. Des del moment d'aquesta implantació deixaran d'impartir-se, progressivament, els ensenyaments corresponents de batxillerat, regulats per la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu (BOE núm. 238, de 4 d'octubre).

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32, d'1 de març), a l'article 36.2, estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre el traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari (BOE núm. 14, de 16 de gener de 1998), d'acord amb la disposició final sisena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, de l'educació i l'article 9.3 del Reial decret 1467/2007, de 2 de novembre, pel qual s'estableix l'estructura del batxillerat i es fixen els seus ensenyaments mínims (BOE núm. 266, de 6 de novembre de 2007), correspon a la Conselleria d'Educació i Cultura, establir el currículum del batxillerat.

La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística (BOCAIB núm.

15, de 20 de maig), reconeix la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l'àmbit de l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius. El Decret 92/1997, de 4 de juliol, regula l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en tots els nivells educatius i en tots els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 89, de 17 de juliol).

L'Ordre de 12 de maig de 1998 regula l'ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua de l'ensenyament en els centres docents no universitaris (BOCAIB núm. 69, de 26 de maig).

Aquesta etapa educativa té la finalitat de proporcionar a l'alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements i habilitats que li permeti desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència; també ha de capacitar l'alumnat per accedir a l'ensenyament superior. Fomentar l'aprenentatge al llarg de la vida implica que l'alumnat ha de tenir una formació que li permeti seguir aprenent i poder combinar l'estudi i la formació amb l'activitat laboral o altres activitats.

El present Decret, d'acord amb l'establert al capítol IV de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estructura el batxillerat en tres modalitats, amb matèries comunes, matèries de modalitat i matèries optatives que s'orientaran a la consecució dels objectius, comuns a totes les modalitats. Les modalitats s'organitzen en relació amb els grans àmbits del saber i amb els ensenyaments que constitueixen l'ensenyament superior tant universitari com no universitari.

El currículum establert en aquest Decret comprèn els principis essencials de la proposta educativa. A l'Annex, per a cada matèria comuna i de modalitat es descriuen de manera genèrica els objectius, continguts i criteris d'avaluació.

Aquests elements del currículum han de ser desenvolupats, completats i aplicats pels centres docents, d'acord amb el principi d'autonomia pedagògica i en funció de les característiques del grup d'alumnes, de l'equip docent responsable d'aplicar-los, de les característiques del centre i de l'entorn on està ubicat.

Es regula l'avaluació dels processos d'aprenentatge i les condicions de promoció i titulació. S'introdueix una novetat significativa respecte de l'ordenació anterior en establir la possibilitat de repetir el primer curs en determinades condicions però avançant continguts del segon. També s'estipula la necessària adaptació d'aquests ensenyaments a les persones adultes, així com a l'alumnat amb altes capacitats intel·lectuals o amb necessitat específica de suport educatiu.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Educació i Cultura, d'acord amb el Consell Consultiu, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 25 de juliol de 2008,

DECRET Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació 1. Aquest Decret, d'acord amb el que estableix la disposició final sisena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, constitueix el desplegament normatiu per al batxillerat del que disposa l'article 6.4 de l'esmentada Llei i integra el que estableix el Reial decret 1467/2007, de 2 de novembre, pel qual s'estableix l'estructura del batxillerat i es fixen els seus ensenyaments mínims.

  1. Aquest Decret és d'aplicació en els centres docents públics i privats de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments de batxillerat.

Article 2

Principis generals 1. El batxillerat forma part de l'educació secundària postobligatòria i comprèn dos cursos acadèmics. Es pot cursar en règim ordinari, nocturn i a distància.

  1. El batxillerat es desenvolupa en modalitats diferents i, en el seu cas, en vies diferents dins de cada modalitat que permeten a l'alumnat una preparació especialitzada d'acord amb les seves perspectives i interessos de formació, per a la seva incorporació a estudis posteriors o per a la inserció al món laboral.

  2. L'alumnat pot romandre cursant batxillerat en règim ordinari durant quatre anys, consecutius o no.

  3. Les activitats educatives en el batxillerat han d'afavorir la capacitat de l'alumnat per aprendre per si mateix, per treballar en equip i per aplicar els mètodes d'investigació apropiats.

  4. Els centres que imparteixen ensenyaments de batxillerat s'han de coordinar amb els centres que imparteixen ensenyaments d'educació secundària obligatòria i amb els que imparteixen educació superior per tal de garantir una transició de l'alumnat adequada i facilitar la continuïtat del seu procés educatiu.

  5. El batxillerat ha de ser impartit pel professorat que estableix l'article 94 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Article 3

Finalitats Les finalitats del batxillerat són:

  1. Proporcionar a l'alumnat formació, maduresa intel·lectual i humana, coneixements i habilitats que li permetin desenvolupar la seva funció social i incorporar-se a la vida activa amb responsabilitat i competència.

  2. Consolidar, en totes les matèries de l'etapa, l'interès i l'hàbit de la lectura i la capacitat d'expressar-se correctament en públic.

  3. Capacitar l'alumnat per accedir a l'educació superior.

Article 4

Objectius El batxillerat ha de contribuir a desenvolupar les capacitats que permetin a l'alumnat:

  1. Exercir la ciutadania democràtica, des d'una perspectiva global, i adquirir una consciència cívica responsable, inspirada en els valors de la Constitució espanyola, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en els drets humans, que fomenti la coresponsabilitat en la construcció d'una societat justa i equitativa.

  2. Consolidar una maduresa personal i social que li permeti actuar de manera responsable i autònoma i desenvolupar el seu esperit crític. Preveure i resoldre pacíficament els conflictes personals, familiars i socials.

  3. Fomentar la igualtat efectiva de drets i oportunitats entre homes i dones, analitzar i valorar críticament les desigualtats existents i impulsar la igualtat real i la no discriminació de les persones amb discapacitat.

  4. Afermar els hàbits de lectura, estudi i disciplina, com a condicions necessàries per a l'aprofitament eficaç de l'aprenentatge, i com a mitjà de desenvolupament personal.

  5. Dominar, tant en l'expressió oral com en l'escrita, la llengua catalana i la llengua castellana.

  6. Expressar-se amb fluïdesa i correcció en una o més llengües estrangeres.

  7. Utilitzar amb solvència i responsabilitat les tecnologies de la informació i la comunicació.

  8. Conèixer, valorar i respectar els aspectes bàsics de la cultura i la 2 BOIB Num. 107 EXT. 01-08-2008 història, el patrimoni artístic i cultural, especialment els corresponents a les Illes Balears i els dels altres territoris de parla catalana, reforçar així el sentiment de pertinença a l'àmbit cultural i lingüístic català, i entendre la diversitat lingüística i cultural com un dret dels pobles i dels individus.

  9. Conèixer i valorar críticament les realitats del món contemporani, els seus antecedents històrics i els factors principals de la seva evolució. Participar de manera solidària en el desenvolupament i la millora del seu entorn social.

  10. Accedir als coneixements científics i tecnològics fonamentals i dominar les habilitats bàsiques pròpies de la modalitat elegida.

  11. Comprendre els elements i procediments fonamentals de la recerca i dels mètodes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR